Компанията продаде дял от бизнеса си в Канада, търси нови пазари
Лидерът в производството на оптична техника „Оптикс“- Панагюрище (бивш Оптиколектрон) ще изгражда производствен център за електроника в Пловдив. Вече сме закупили 20 дка земя за тази цел, заяви изпълнителният директор Иван Чолаков. През 2017 г. „Оптикс“ инвестира около 1 милион лева в създаването на полигон за изпитване на своята продукция, който започна работа на 5 февруари тази година. Особено значими за фирмата са инвестициите, които ще реализира през 2018 година. „В момента изграждаме новата ни производствена мощност в Божурище“, поясни Чолаков, цитиран от в-к Капитал.
Производителят на оптична техника „Оптикс“ – Панагюрище, е отделил част от активите си в новосъздадено дружество, което е било продадено на канадския холдинг American Optics в края на миналата година. Става въпрос за „Майкро Оптикс Юръп“, което вече разполага с персонал от 160 души и е с капитал от 3.95 млн. лв. Управители са Дейвид Джон Пиърс от канадска страна и Петър Чолаков от българска.
Българската фирма от своя страна придобива дял в канадската компания и по този начин запазва правото си да участва както в управлението на новото дружество, така и във вземането стратегическите решения за развитието на холдинга отвъд Океана. Активите и базата са в Панагюрище и в нея ще работят инженери и администрация.
„Майкро Оптикс Юръп ще прави микрооптични елементи, каквито и досега са произвеждани в „Оптикс“. Идеята е чрез този проект да се постигне синергия между участниците в него и на пазара да се предлагат крайни продукти на световно ниво, предназначени за медицината. Групата произвежда цялата ендоскопска оптика на немската компания „Шьоли файбъроптик“,
включително и за световноизвестния хирургически робот „Да Винчи“. В новата компания в Панагюрище засега не се променя продуктовият профил. По-скоро целта е да се промени пазарният профил, да се навлезе на нови пазари и да се увеличи капацитетът на това производство.“, коментира за „Капитал“ Даниел Даскалов, директор „Ресурсно осигуряване“ в „Оптикс“.
Новото предприятие ще е настанено в самостоятелна база. За целта компанията закупува нефункционираща производствена сграда със застроена площ от 2400 квадратни метра. Ремонтът ще бъде извършен тази година, като освен тази сграда ще бъде построена и нова с РЗП 2250 кв.м, за да се създадат оптимални условия за производството на микрооптични елементи.
По сделката по преобразуването канадската компания е консултирана от „Ърнст и Янг България“.
„Според експерти
сделката по преобразуването е сред първите пет по сложност в България за последните няколко години, тъй като не се продава цял бизнес, а се отделя част от него“, коментира Даниел Даскалов
Целта на „Оптикс“ е да открие нов канал, за да достигне до нови пазари. Друга важна причина е, че по този начин българската компания придобива ново ноу-хау на управление на бизнеса.
„И в двата си големи партньорски проекта – „Майкро Оптикс Юръп“ и „Шьоли Оптикс“, ние се стремим да запазим достатъчно голям дял от капитала, за да можем да участваме ефективно в управлението на общия ни бизнес“, каза Даскалов.
Изпълнителният директор на „Оптикс“ Иван Чолаков обясни пред Капитал, че
2017 г. е била най-успешната в историята на компанията от Панагюрище. „Общият обем на реализираната продукция е над 42 млн. лв., а продажбите в цялата ни група от фирми вероятно ще надхвърлят 80 млн. лв. Целта ни е през следващата 2019 г. да достигнем 100 млн. лв. от продажби. А след 4 години тези 100 милиона лева да бъдат резултат само от дейността на компанията майка Оптикс“, каза Иван Чолаков. Той обаче свързва инвестициите, направени досега, не само с резултата от приходите и печалбите. Финансовият резултат през последните години до 2016 г. е по около 2-3 млн. лв. /ПловдивПрес