Quantcast
Майонеза Краси
Новини Пловдив » Мнения » Анализи » Полицай и чиновник не кърпят дупки! Трябват и експерти
Анализи Важно Мнения Пловдив

Полицай и чиновник не кърпят дупки! Трябват и експерти

Инж. Александър Константинов

Инж. Александър КОНСТАНТИНОВ, бивш зам.-кмет на Пловдив, коментира защо кампанийната битка с ямите по пътя е предварително изгубена

Всяка пролет си говорим за дупките по улиците. Ето и премиерът Борисов поиска тази пролет полицай и чиновник до всяка цъфнала в асфалта яма. Властта в държавата и общините се активира и започва една предварително загубена битка с дупките. А всъщност важният въпрос е не как ще се преборим с тях, а защо изобщо ги има.

Ще ви посоча няколко примера за транспортни съоръжения и големи булеварди, които нямат дупки.

Надлез “Родопи” е направен през 19981999 г. и по него няма дупки. Бул. “Източен” беше реконструиран през 2007-2008 год. и по него асфалтът също е гладък. Бул. “Победа” и мостът на Герджика бяха ремонтирани през 20092010 г., а няма нарушения на пътната настилка. Найголемият булевард в Пловдив – “България”, беше основно ремонтиран през 2010 г. и е най натоварената транспортна артерия в града. Независимо от забраната за тежки камиони ежедневно по него минават тирове с тегло 40 тона и въпреки това няма дупки. Защо по тези натоварени булеварди няма ями, а по други с много помалко натоварване има?

Експертите знаят, че качеството на пътя се определя не само от асфалтовото покритие, а и от неговата основа.

Найнапред трябва да се ремонтира подземната инфраструктура. Не може водопровод, който има 60% загуби по трасето, да не оказва влияние на пътя, защото наводнява основата му. Остарялата канализация с параметри, предвидени за града от 70-те години на 20. век, връща обратните води в сградните отклонения и компрометира основата на пътя. Дъждоприемните шахти, изградени преди 3040 години, масово са запушени и нямат връзка с основната канализация. При обилни валежи водата не се отвежда директно в канализацията, а инфилтрира в пътното тяло и отмива насипаните инертни материали. Има много улици, при които асфалтът е положен директно върху паважни настилки, а това пречи на спойката му с основата.

Много от улиците изобщо нямат дренажни основи от инертни материали и асфалтът е налят направо върху пръстта.

Всичко това е изследвано със специална апаратура през 2009 г. и е направена диагностика на над 300 улици с дължина 100 км За съжаление цялата документация събира прах в чекмеджетата на общината.

Общо транспортната инфраструктура в Пловдив е над 500 км, разпределена в 6 категории в зависимост от натоварването и размерите. Вместо да се „пломбират” дупките ежегодно, трябва да се започне основен ремонт на улиците по предварително подготвена програма. Съгласно общоприетите норми всяка улица трябва да премине през текущ ремонт на всеки 5 години, а през основен на всеки 10. По тази логика общината трябва да прави ежегодно основен ремонт на 50 км улици. При това тази дейност не може да не е съгласувана с другите собственици на подземна инфраструктура – ЕВН, В и К, „Ситигаз” и кабелните оператори. Самата община има 800 км подземна кабелна мрежа на уличното осветление. Градската администрация отговаря и за 18 000 стълба за уличното осветление, от които поне 30% трябва да бъдат сменени заради амортизация. По основните транспортни артерии има и много стълбове, монтирани заради тролейбусната мрежа, които сега са не само излишни, но и опасни. Всичко това

изисква много добре подготвена програма и проекти за основен ремонт на булевардите и малките улици.

Практиката показва, че след такъв качествен основен ремонт дупките не се появяват в продължение на години. Само така може да се преборим с епидемията „снегът се стопи и дупките лъснаха“, която ни напада всяка пролет. Разбира се, много важно е строителните фирми да извършват качествени ремонти и да се контролират непрекъснато. Гаранционните срокове трябва да бъдат минимум 5 години, за да се повиши отговорността на изпълнителите.

Принципен въпрос е колко пари отделя общината за основен ремонт в годишните бюджети. През последните години се наблюдава непрекъснато намаляване на относителния дял на основните ремонти в отчетите на общината. Всичко е въпрос на приоритети, но трябва да се приеме един минимален праг от 15%, под който не може да се слиза. Ако изброените принципи се прилагат в рамките няколко мандата, можем да се надяваме, че ще имаме добре поддържана транспортна инфраструктура. /ПловдивПрес       

Още по темата

С дупките в „Тракия“ сме много добре. Особено по главните булварди

                      

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Защо „умря“ ремонтът на Околовръстното шосе на Пловдив?

  • Защото бившата власт, начело с ГЕРБ, заложи капан и парите за ремонти на пътища свършиха 40%
  • Защото този обект не е приоритет на новото правителство и няма да бъде финансиран скоро, както стана със свлачището над Храбрино 30%
  • Защото свършиха парите в държавата 19%
  • Въпросът е манипулация. Пловдивските депутати ще направят всичко възможно този обект да бъде финансиран с приоритет, защото е важен за развитието на Пловдив и региона. 7%
  • Заради рязкото поскъпване на строителните материали и войната в Украйна 4%
  • Не ме интересува, аз не карам по Околовръстното. 1%

Начална дата: 11.04.2022 @ 10:16 | Крайна дата: 11.05.2022 @ 10:16

Зареждане ... Зареждане ...