Quantcast
Майонеза Краси
Новини Пловдив » Мнения » Анализи » Иване, учи се от кмета Бойко Борисов, отчуждавай терени
Анализи Важно Коментари Мнения Пловдив

Иване, учи се от кмета Бойко Борисов, отчуждавай терени

Инж. Александър Константинов

Само така сегашната администрация ще отпуши реализацията на проекти за стотици милиони

 

Специално за ПловдивПрес бившият зам.-кмет на Пловдив инж. Александър КОНСТАНТИНОВ прави краткосрочен и дългосрочен разбор на строителната програма на Пловдив.

Общината е един от големите инвеститори на територията на Пловдивска област. До края на този мандат остава малко над една година. Точно сега трябва да си зададем въпроса, какво ще завърши този кмет и какво ще остави като наследство на следващия. При подробен разбор става ясно, че най-разумното, което сега трябва да направят кметът Иван Тотев и екипа му, е да стартират процедури за отчуждаване. Така ще отпушат реализацията на проекти за стотици милиони, вместо да залагат на ефектни, но нискоефективни козметични реализации по централните части на града, служещи най-вече за витрина пред избирателите. Вярно е, че отчуждаването на частни терени е като да разширяваш гробище – работата разходоемка, не носи престиж, а и нямаш подкрепа отвътре. Но в крайна сметка трябва да се свърши.

И така, какви са основните моменти в строителната програма

Няма съмнение, че трябва да се финализира проектът за булевард „Северен“, финансиран от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Той се проточи през два мандата и трябва да приключи през 2019 г. За първи път от години на картата на Пловдив ще се появи нов булевард, който ще подобри трафика в северната част на града.

Булевард „Северен“ е планиран още през 2007-а от Общия устройствен план (ОУП), като той обикаля града от север и се свързва последователно с Карловския надлез, с бул. „Победа“ и бул. „Голямоконарско шосе“. Сега ще стигне само до Брезовско шосе, а останалите три части остават за следващите кметове.

Ще приключи и ремонтът на бул. „Шести септември“ и бул. „Руски“ в сегашните им габарити.

Коматевско шосе“ остава с едната половина от проектирания профил и ще продължава да бъде невралгична част от транспортната инфраструктура.

Втората група проекти са тези, за които вече има открити процедури по Закона за общинските поръчки (ЗОП). Тук влизат 8 обекта, които ще разгледаме по реда на тяхната готовност. Най напред са 2 обекта, за които има вече подписан договор за изпълнение

Първият договор по ЗОП е „Реконструкция и социализация на “Одеон”, за изпълнител е избрана фирма „Рестрой” на стойност от 267 500 лева и срок за изпълнение 2 години. Фирмата трябва да изготви проект и едва след неговото съгласуване ще започне строителството.

Вторият договор е с фирма „Драгиев и ко” за ремонт на паважни и тротоарни настилки около Голямата базилика и Тютюневия град. Стойността е 4 млн. лева, а срокът е 2 години. Проектите за тротоарите трябва да се изготвят от общината.

Три поръчки са в етап на оценяване на подадените оферти.

– Ремонтът на площад Централен за 12,3 млн. лева, като спечелилата фирма трябва да изготви проект, който трябва да се съгласува от НИКН.

– Новата сграда на художествена галерия на ул. „Гладстон“ за 3,5 млн. лева, също на инженеринг.

– Следват трите обособени части на Социалната зона по програма „Региони в растеж” за 22 млн. лева. За тези обекти няма подписани договори, но процедурата ги изпраща за реализация през 2019 – 2020 год.

За два обекта се набират оферти – ремонта на Кукленско шосе за 6 млн. лева в периода 2018 – 2019 година и Пречиствателната станция за 59 млн.лв. И за двата обекта отговорността за проектите е възложена на спечелилата фирма, а сроковете тепърва ще се уточняват.

За текущия ремонт на улици през 2018 година е обявена поръчка от 7 млн.лева, която е блокирана от жалба в КЗК. В резюме по-голямата част от тази програма е разпределена така: През 2018-а договори и проекти, а реализация през 2019 и 2020 год.

Естествено плащанията ще извърши следващият кмет

Следващата група са проекти, които ще се оставят изцяло на следващия кмет. В нея влизат пробивът от бул. „Свобода“, ул. „Царевец“, ул. „Модър“ до „Коматевско шосе“ с подлез под жп линиите; пробивът от бул. Македония под Централна гара до бул. „В. Априлов“; разширението на бул. „Голямоконарско шосе“ до Околовръстното; разширението на „Пещерско шосе“; разширението на бул. „Васил Априлов“; разширението на бул. „Александър Стамболийски“, реконструкцията на бул. „Марица север“; второто платно на „Коматевско шосе“; продължението на бул. „Северен“; реконструкцията на бул. „Копривщица“ и новият мост над река Марица; подлезът на бул. „Марица юг“ под бул. „Цар Борис Трети“; продължението на бул. „Санкт Петербург“ до колелото на Скобелева майка;

В групата проекти за следващи кметове влизат още надлез, свързващ Асеновградско шосе с Кукленско, разширение на ул. „Даме Груев“, ремонт на „Рогошко шосе“; водният цикъл в район „Северен“, засягащ бул. „Дунав“, бул. „Брезовско шосе“ и 54 по-малки улици.

Това са само част от проектите, които ще завещае на новия кмет сегашната администрация. Общата им стойност е за стотици милиони левове, които общинският бюджет няма.

Без огромна държавна помощ общината няма да реализира и една четвърт от тези проекти. Както казахме още в началото – това, което може да направи в момента администрацията на кмета Иван Тотев, е да отчужди частните терени и да подготви технически проекти на тези обекти. Едва тогава може да поиска аргументирано помощ от държавата. Нагледен пример за този подход е София – по времето на кмета Бойко Борисов бяха отчуждени огромен брой частни терени, едва след това стартира ремонтът на околовръстното, което за няколко години промени коренно облика на столицата. Дори и Варна залага 8 млн. лева за отчуждителни порцедури за нов булевард, а в Пловдив парите по това перо с в пъти по-малко. Нека да се поучим от добрите практики.

 

Още статии от този автор

Александър Константинов: Пловдив пропусна приходи за 5 детски градини

Размяна на мнения: Ползите от връщането на общините „Родопи“ и „Марица“ към Пловдив са мит

Полицай и чиновник не кърпят дупки! Трябват и експерти

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Защо „умря“ ремонтът на Околовръстното шосе на Пловдив?

  • Защото бившата власт, начело с ГЕРБ, заложи капан и парите за ремонти на пътища свършиха 40%
  • Защото този обект не е приоритет на новото правителство и няма да бъде финансиран скоро, както стана със свлачището над Храбрино 30%
  • Защото свършиха парите в държавата 19%
  • Въпросът е манипулация. Пловдивските депутати ще направят всичко възможно този обект да бъде финансиран с приоритет, защото е важен за развитието на Пловдив и региона. 7%
  • Заради рязкото поскъпване на строителните материали и войната в Украйна 4%
  • Не ме интересува, аз не карам по Околовръстното. 1%

Начална дата: 11.04.2022 @ 10:16 | Крайна дата: 11.05.2022 @ 10:16

Зареждане ... Зареждане ...