Quantcast
Майонеза Краси
Новини Пловдив » Важно » Николай Радев пред Plovdiv-Press: В Английската готвим шампиони! Защо стипендиите ни са по-ниски?
Важно Интервю Мнения Образование

Николай Радев пред Plovdiv-Press: В Английската готвим шампиони! Защо стипендиите ни са по-ниски?

Николай Радев

Новият закон за образованието е сбъркан в основата си, затрупват ни с бумащина, казва директорът на ЕГ „Пловдив“

Николай Радев стана директор на ЕГ „Пловдив“ на 16 юли 2014 година, след като спечели конкурс. Преди това дълги години е бил учител по математика в ОМГ „ Акад. Кирил Попов“. Общински съветник е от БСП.
Пред ПловдивПрес Николай Радев разказа за успехите на учениците, за проблемите, с които се сблъсква като директор, за това как в Английската гимназия се справят с агресията. Той обясни и защо държи в дирекцията купите, спечелени на състезания.


Интервю на Галина ГЕОРГИЕВА

– Г-н Радев, трудно ли се управлява елитно училище като ЕГ „Пловдив“?
– ЕГ „Пловдив“ е най-голямата гимназия като брой ученици в България, а резултатите винаги ни отреждат сред първите. Всички отлични ученици продължават образованието си в най-добрите университети в света. И неведнъж съм казвал, че съм най-щастливият и горд директор. А що се отнася до управлението на гимназията, много ми помогна опитът като общински съветник. На директора на училище му се налага да управлява един бюджет много по-свободно от кмета на общината. И неопитността може да доведе до тежки грешки. Радвам се, че успяхме да създадем добър колектив. 137 са служителите – учители и помощен персонал, 1365 деца дневна форма и около 300 ученици денонощно в общежитията.

– Като директор с какви проблеми се сблъсквате?
– Последните две години след влизането в сила на новия закон ни заринаха с бумащина и главният проблем е огромната документация. Тази година Министерство на образованието недофинансира бюджетите на по-големите училища, промените бяха полезни за малките училища, но сега се оказва, че на големите не достигат парите. Министър Велчев се ангажира да се промени това. През първия срок отличните ученици в ЕГ „Пловдив“ бяха 840. Парите, които получаваме за стипендии на брой ученици са същите, както във всяко друго средно училище

и се оказва, че нашите ученици получават по-ниски стипендии. Бюджетът се формира от броя ученици по 87 лева. Докато при една професионална гимназия, където има по-малко отличници, се дават по 97 лева. Говорил съм и с други колеги и искаме бюджетът за стипендии да бъде обвързан с резултата на учениците от външното оценяване. При нас шестици много трудно се пишат. В последните години на държавните зрелостни изпити средният успех по български се различава с успеха в училище, разликата е една хилядна в полза на матурите. Това показва, че в ЕГ „Пловдив“ е реален критерият за оценяване на учениците.

– С кои успехи на учители и ученици се гордеете най-много?
– Всяко дете има талант. В нашето училище успяваме да открием таланти в различни сфери. Неслучайно на бюрото си в дирекцията държа купите, които децата са спечелили на състезания. Когато един ученик влезе в кабинета ми, вижда какво са постигнали съучениците му, резултата от техния труд и се стреми да достигне успехите им . Когато дойдат външни хора при мен, купите ги впечатляват. Мога да кажа, че с успеха на всеки ученик в ЕГ „Пловдив“ се гордея. Само преди дни

Мартина Гарабедян заслужено спечели стипендията на Фондация „Кроношпан“ и ще учи в най-добрия университет за предприемачи – Бабсън Колидж в Бостън. Много ученици от гимназията продължават образованието си в елитни университети по света. Но още от 8 клас им обясняваме, че всеки един университет в чужбина ще бъде отворен за тях, ако постигнат отлични резултати и ще е награда за труда им през петте години в училище.

– Знаете как да ги стимулирате=
– Да. Аз знам как да готвя световни шампиони. Радвам се, че през живота си съм се занимавал с талантливи деца. Уважавам много труда на колегите си, защото те дават всичко от себе си и знаят как да подготвят шампиони. Работата ми доставя огромно удоволствие.

– Ако се върнем към новия закон, кои са неуредиците, които спъват работата на учители и директори. Министърът обеща на срещата в Пловдив, че ще намали бумащината?
– Няма как да стане това. Новият закон е сбъркан в основата си. Това е Закон за системата в предучилищното и училищно образование – какво да се прави в училище, в детската градина, каква наредба да има. Законът за образованието трябва да е насочен към детето и ученика. В този закон това го няма. Колкото и министърът да се опитва да промени нещо, да намали документалната тежест, с този закон няма да успее!

– Коя е причината, според вас, младите учители да не искат да работят професията? Вие как привличате нови кадри?
– Марката ЕГ „Пловдив“ ги привлича. Аз водя лични разговори с учителите, които искам да дойдат. Търся професионалисти. Младите преподаватели трябва да са се доказали, да са постигнали резултати. При нас, за да дойде един учител, той трябва да е не само добрият специалист от биенето на звънеца за влизане, до биенето на звънеца за излизане.

Не само да преподава добре урока, но и да надгражда. Имаме 54 клуба в училище за извънкласна дейност – спорт, фотография , рисуване, театър, пеене и др.

– В много училища липсва дисциплина в час, трудно се реализира учебен процес, агресията сред учениците е голяма. Как се справяте с подобни явления? И коя е причината?
– Липсата на дисциплина в ЕГ „Пловдив“ е невъзможна. И при най-малкото нарушаване на дицсиплината, учители взимат мерки. За пет забележки, че е шумял в час, един ученик получава наказание „забележка“. После, според Наредбата, се подготвя програма за подпомагане и посещава часовете за консултация. Искам да подчертая, че голяма част от нашите ученици са изключително концентрирани по време на учебните часове. Много умни са и искат да запомнят материала още в час, така вкъщи им е необходимо малко време да го затвърдят. И имат време за извънкласните допълнителни дейности, които им помагат да се развият като лидери в различни области. Така е по-лесно да кандидатстват в световни университети и да бъдат приети. А по въпроса за агресията, особено по време на пубертета, тя избива. Миналата година наш ученик си беше организирал бой с ученик от друго училище. При интелигентите деца агресията по-рядко се проявява с физическа сила, а е по-тежка в психологическо естество. Много бързо реагираме при такива ситуации и децата ни имат доверие. Ако някой ги обиди или изолира от приятелски кръгове, тушираме още на деня подобни случаи – не със заплахи, а с разговори.

Създали сме електронна поща, всеки може да се оплаче. Имаме млада педагогическа съветничка и децата сами търсят нейната помощ, приемат я като приятел. Учениците знаят, че веднага могат да потърсят помощ от учители, класния, зам.-директора, директора.
За съжаление, училището остана единственият орган, който се бори с агресията. Полицията и другите институции се оправдават, че няма пусната жалба. Агенцията за закрила на децата, Дирекция „Социално подпомагане“ също се опитват, но там са 6-7 души за цяла Пловдивска област. Според новата наредба, когато натрупат пет неизвинени, трябва да водим всяко дете в дирекция „Социално подпомагане“. Имаме ученици, които не живеят в Пловдив и тези отсъствия се трупат поради закъснение. Няма смисъл, според мен, училището да не може да се справи с такива дребни неща.  В същото време, когато станат по-тежките проблеми, тогава училището остава само.

– Преди време се чуха искания за мандатност на директорите. Приемате ли подобна идея?
– Ще дам пример за директори с по 30 години, чиито ученици още ги боготворят. Любен Христов- първият директор на Английската гимназия- 35 години управлява училището. Вече не е между живите, но когато е присъствал на годишнини на ЕГ „Пловдив“ на Античния театър, всички са ставали на крака в знак на уважение. Кирчо Атанасов – 30 години директор на Математическата гимназия. Примери може да се дават и в обратна посока.

Но тази мандатност ще ограничи добрите директори да продължат идеите, които развиват. За 4 години не може да направиш от квартално училище елитна гимназия. Един добър директор, който събере екип от професионалисти, може да постигне много. Има колеги, които с огромно желание работят да развиват училищата си. И обратно, има директори, на които и 4 години са много. Към момента смятам, че атестирането на 4 години е добър вариант. При атестацията участват родители и РУО, надявам се, че няма да бъдат прикривани директорите, които не могат да се справят.

 

Още по темата

Английската празнува юбилей на Античния театър в Деня на Ботев

Санират Английската гимназия за 180 дни

Мартина от Английската пред Plovdiv-press: Спечелих стипендия, а не „грабнах“ 500 000 от лотарията

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Защо „умря“ ремонтът на Околовръстното шосе на Пловдив?

  • Защото бившата власт, начело с ГЕРБ, заложи капан и парите за ремонти на пътища свършиха 40%
  • Защото този обект не е приоритет на новото правителство и няма да бъде финансиран скоро, както стана със свлачището над Храбрино 30%
  • Защото свършиха парите в държавата 19%
  • Въпросът е манипулация. Пловдивските депутати ще направят всичко възможно този обект да бъде финансиран с приоритет, защото е важен за развитието на Пловдив и региона. 7%
  • Заради рязкото поскъпване на строителните материали и войната в Украйна 4%
  • Не ме интересува, аз не карам по Околовръстното. 1%

Начална дата: 11.04.2022 @ 10:16 | Крайна дата: 11.05.2022 @ 10:16

Зареждане ... Зареждане ...