Ваня ДРАГАНОВА
„Тютюневият град” е проект, целящ опазването на изчезващия град посредством мултижанрови арстистични акции, инсталации, изложби и проучвания. Ще се състои от следните стъпки: Първо: Да подкрепим Тютюневия град!…
Втората стъпка ще бъде стартирането на краудфъндинг кампания, която да набира средства за закупуването на поне една от сградите и трансформирането й в център за изкуство и култура…
Наясно сме, че до 2019-а година някои от тези сгради може да са претърпели процес на джентрификация. Ето защо планираме да започнем изследователски проект заедно с историци, архитекти, урбанисти и артисти, който да създаде изложби на открито в различни части на града така, че да „преместим Тютюневия град при хората“.
Това са извадки от концепцията, с която Пловдив стана Европейска столица на културата през 2019 г. Девет месеца преди официалния старт на тази инициатива Тютюневият град е приютил едно-единствено изкуство – графитите по загражденията около изгорелите тютюневи складове. Ако приемем рисуването (или драскането) със спрей за изкуство.
Концепцията беше написана през 2014 г. и в четиритe години оттогава джентрификация (преобразяване на работни или свободни градски зони в райони за средната или висшата класа) не се случи, набирането на средства, което във фондация „Пловдив 2019“ наричат краудфъндинг кампания, защото използването на български думи не ги кара да се чувстват достатъчно значими, пък съвсем. За сметка на това 4 от складовете изгоряха до степен, в която възстановяването им би отнело милиони без гаранция за добър краен резултат. Складът на ул. „Одрин“ 8, който е малко встрани, пък беше полуразрушен и в момента е един успешен паметник на вандализма. Около всички тези сгради има огради, останалото от някои от фасадите пък е полуприкрито с мрежи.

Много преди пожара и опита за бутането на склада „Ориент Табако“ беше ясно, че идеите в концепцията са трудни за реализация, защото складовете са частна собственост. След като стана ясно, че те са невъзможни за реализация в обозрим срок, намеренията претърпяха еволюция и се реши Тютюневият град да бъде обновен с акцент върху улиците и там да бъдат изградени открити сценични пространства – по подобие на „Капана“. Но и това няма да стане до началото на 2019-а – офертите за проектирането ще бъдат отворени на 10 април, после трябва да се подготви самият проект, следва конкурс за избор на изпълнител на строителството, всяка от тези процедури може да бъде обжалвана и така до старта на реалната работа има неясно количество време – ясно е само, че то е много.
Фондация „Пловдив 2019“ направи опит да съживи Тютюневия град, като нае сградата на някогашния магазин „Галеро“. Това се случи в края на 2017-а и там беше коледното парти на фондацията. „Това е едно място, което ние искаме да събудим чрез култура, да одухотворим това прекрасно пространство и оттук нататък да се случват само прекрасни неща”, каза тогава изпълнителният директор на „Пловдив 2019“ Кирил Велчев. Одухотворяването на прекрасното пространство обаче върви със същото темпо – сградата е заключена, а от фондацията обясняват, че там се правят дребни ремонти. Ако наистина е така, работниците творят при залостени врати и в пълна тишина, защото шум отвътре не се чува. Но пък резултатът може да е същинско изкуство в интериора. Което да конкурира графитите по екстериора.
За всичко останало очевидно ще трябва да почакаме.

