Новини от Пловдив » Мнения » Анализи » За решаване на проблемите с трафика един генерален план не стига
Анализи Важно Мнения

За решаване на проблемите с трафика един генерален план не стига

Инж. Александър Константинов

Авторът на ПловдивПрес инж. Александър КОНСТАНТИНОВ, бивш зам.-кмет на Пловдив, коментира защо само с приемането на нов генерален план проблемите с тежкия трафик на Пловдив няма да се решат и дава експертно мнение по темата

 

Дойде времето, когато можем да кажем, че съвместното съжителство на хора и автомобили става все по-трудно. В една малка територия – около 50 кв. км, колкото са строителните граници на Пловдив, живеят 350 000 души и 200 000 автомобила. Нашият общ дом е все по-тесен и за двете групи, а положението се влошава ежедневно.

Пловдивското поделение на КАТ всеки ден регистрира десетки нови (и по-често стари) автомобили, а градът е привлекателен за хиляди хора от цялата страна, които си купуват жилища тук. Жилищното строителство е в подем, а новите Оазиси и други комплекси с екзотични имена никнат като гъби.

Общината се радва на големите приходи от данъци, но движението е проблем, който става все по-сложен за решаване.

Обявена е обществена поръчка за изготвяне на нов Генерален план за организация на движението. Последният такъв план е изготвен и приет през 2013 год., а пет години са дълъг срок за динамиката на процесите. Управляващият екип разбира, че задачата става все по-трудна и търси помощта на специалистите за нова концепция за организация на движението.

В правния мир има редица нормативни документи, които регламентират този процес. Например по една наредба се изисква времето за преминаване от единия до другия край на града да е по малко от 30 минути. В момента само по някои булеварди, като “Христо Ботев” или “Васил Априлов”, времето за преминаване е повече, а да не говорим за строителните граници. Има нормативни документи, които регламентират и колко паркоместа трябва да има всяко жилище в града.

По официални данни на общината жилищата в града са над 220 000, а това изисква поне 250 000 паркоместа.

Няма нормативен документ, който да не е нарушен по основни параметри, и това се вижда от всички, които участват в движението. Заболяването е толкова тежко, че с изграждането на 4-5 паркинга с по 40 места нищо не се решава. Необходими са стратегически решения на цялото градоустройство, за да се подобри ситуацията.
В европейските държави се използват програмни продукти, които моделират транспортните потоци и дават решения за транспортната инфраструктура.

В община Пловдив има такъв програмен продукт от 2011 год., но за съжаление той не се използва.

В дирекцията по проектиране няма специализиран отдел по изграждане на математически модели на транспортните потоци, а това е задължително за град с нашите размери. Модерните технологии позволяват да се намерят точните решения обективно, без да се отчитат емоциите на някои ръководители. Когато говорим за комплексен подход, трябва да имаме глобално мислене. Не може да издаваме строителни разрешения „на конвейер”, без да мислим за подземната и наземната инфраструктура. Водопроводната и канализационна система е стара и претоварена, няма паркинги, а улиците са тесни за нови транспортни средства, но ние продължаваме да строим буквално на всеки свободен терен. Общината продава годишно десетки декари общински терени, които веднага се застрояват, а ежедневно говорим за повече зелени площи, паркове и детски площадки.

Пловдив е лидер по всички негативни класации – за мръсен въздух, за катастрофи по шосетата, за най малко зелени площи на един жител и т. н.

Общината трябва да престане да продава, а  да започне да купува частни терени, които да превръща в градини, паркинги и улици. Разширението на Синята зона довежда само до повече приходи, но не решава проблема с паркирането в центъра. От години говорим за многоетажни паркинги, но няма нито един, който да е стигнал до обществена поръчка. Смяната на паветата с асфалт безспорно подобрява транспортните условия, но не подобрява пропускателната способност на улиците. Всичко е в ръцете на общината и само от нея зависи комплексното решаване на проблемите.
Изготвянето на нов Генерален план за организацията на движението е малка крачка в правилната посока, но болестите не се лекуват само с измерване на температурата. Необходими са тежки операции, за да се излекува кръвоносната система на града – транспортната инфраструктура, която сега е задръстена с лош холестерол.

 

Още по темата
Пишат нов генерален план за организацията на движението в Пловдив

 

Още статии от автора

Александър Константинов: Пловдив пропусна приходи за 5 детски градини

Община Пловдив харчи за настоящето, Варна инвестира в бъдещето

Иване, учи се от кмета Бойко Борисов, отчуждавай терени

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...