Krassi
Новини от Пловдив » Истории » Антония Фингарова рисува Сардиния, събира за ремонт на Жълтото училище
Истории Култура Пловдив

Антония Фингарова рисува Сардиния, събира за ремонт на Жълтото училище

Антония Фингарова
Антония Фингарова

Художничката преподава във Френската гимназия, иска един ден да се върне в Италия 

Галина ГЕОРГИЕВА

Антония Фингарова подреди първата си самостоятелна изложба в Балабановата къща. До 15 май ценителите на изкуството могат да видят магията и средиземноморската природа на Сардиния, представена в 13 платна и 5 рисунки. Изложбата „Намереният остров“ е разказ за пътуването на младата художничка до красивия италиански остров Сардиния. Пловдивчанката е изпратена там през зимния семестър на учебната 2016/2017 година като първи студент по програма „Еразъм“ и учи в академия „Марио Сирони“ в Сасари. Чувствата и преживяванията си тя пресъздава чрез смесена живописна техника.

Антония Фингарова е родена на 20 октомври 1992 година в Пловдив. Завършва Художествена гимназия и Академия за Музикално, Танцово и Изобразително изкуство, където специализира графика. От началото на учебната 2017/2018 година преподава във Френската гимназия.

Пред ПловдивПрес тя разказа за изложбата, работата си в училище и проектите, които е решила да реализира за Европейска столица на културата.

„Четири месеца бях в Сардиния, където изкарах последния семестър от магистърската си програма. Заминах като първия еразъм студент от АМТИИ в Италия. Целият престой там беше изключително важен момент в живота ми. Островът е невероятно красив и много важен за Италия. Еко район, няма застроявания, място, посещавано ежегодно от хиляди туристи заради природата. Островът е бил територия на Италия, Франция и Испания в годините назад и съчетава културата на различните държави. Разкрива изключително богата архитектура и една сардинска чувствителност. Местните са островитяни, самобитни, но и готови винаги да помогнат на чужденците“, споделя Антония Фингарова.

Антония Фингарова на откриването на изложбата
Антония Фингарова на откриването на изложбата

Обучението си в академия „Марио Сирони“ в Сасари приема като сверяване на часовника с европейците. „Имах право да избера предмети, които на мен са ми интересни с програма, която аз си съставих. Насочих се към живопис и графика, имах възможност да посетя и ателиетата по скулптура. В България сме принудени от нищо да правим нещо, учим тежки класически техники, което е обогатяващо – така можем да реагираме във всеки един момент, когато нещо се обърка в творческия процес. Докато

в Италия видях как се борави със скъпи материали, имат добра материална база, хората експериментират

и наблягат повече на идеята и концепцията, не толкова на техническото изпълнение. Там ателиетата са отворени в определени дни и можеш да разговаряш с професори и асистенти, всички се обучават заедно – от първи курс до магистрите. Има атмосфера, която подпомага творческия процес. Там дадох едно обещание на професорите по живопис. Когато трябваше да ме оценят, аз показах само рисунки, а те казаха- представяме си ги на големи платна. За мен не беше възможно да ги направя в големи размери и нямаше как да ги пренеса в България, затова си обещах, че ще направя изложба и благодарение на Фондация „Св.св. Константин и Елена“ сега я реализирам. Картините могат да бъдат закупени, като

част от средствата ще отидат за Фондацията и за подпомагане ремонта на Жълтото училище.

Тази сграда носи изключителен дух и атмосфера. Там съм карала часове като студентка и за мен е чест да помогна за реставрацията“, признава пловдивчанката.

Тя е благодарна на преподавателите си в АМТИИ, сред които откроява доц. Владимир Генадиев – за когото твърди, че е „човек енциклопедия и съвременният Леонардо да Винчи в областта на графиката“, художниците Крикор и Мъгърдич Касапян, Елена Кантарева, Весела Статкова, Свилен Костадинов и др.

Опитът, който натрупала в Академията, иска да предаде на учениците си. Антония Фингарова за първа година влиза в училище като преподавател и признава, че учителската професия е изключително отговорна.

„Когато избирах между София и Пловдив къде да продължа образованието си,

предпочетох Пловдив заради специалността „Педагогика на обучението по изобразително изкуство“

и заради преподавателите по графика и материалната база. Приемах педагогиката като нещо допълнително в началото, докато не стигнах до извода, че няма нищо по-хубаво от това да предадеш вече натрупаното знание и умение. Много от моите преподаватели и известни художници са го правили. В момента съм във Френската гимназия, предметът „Изобразително изкуство“ е второстепенен. Преподавам на 8 и 9 клас и съм класен ръководител на 9 клас. Доста отговорно е да преподаваш на 500 деца в 16 паралелки. Същевременно започнах и към школата на Художествената гимназия, която е подготвителна за кандидатстване там и плувам в свои води, защото преподавам на ученици, които искат професионално да се развиват в тази сфера. Разликата наистина е голяма, защото много ученици от Френската гимназия, например, приемат „Изобразителното изкуство“ като свободен час, а точно в този час могат да се обогатят, да развият творческите си способности. Една

моя ученичка от 9. „в“ клас – Стефани Исакова спечели първа награда на конкурса „Магията Пловдив“,

организиран от район „Северен“, имаме и поощрителни награди от конкурс в Чирпан. В училище направихме няколко изложби, благотворителни базари, реализирани по проекта „Твоят час“. Тъжното е, че от 500 деца само 5 проявяват изключителен интерес и посещават ателието. Самото преподаване в българско училище си е подвиг – да успееш да възпиташ публика, която да има вярна преценка и критерии за възприемане на изкуството. Гимназията разполага с кабинети с мултимедийни проектори, компютърни зали и успявам да реализирам интерактивни уроци, в които учениците да гледат проекция на произведение на изкуството, филми, играем игри и въпреки, че се опитвам максимално да разчупя часа, да им е интересно, от 26 ученици само 6 ще се проявят интерес, а останалите проявяват апатия. Разбирам, че 8 -9 клас е проблемна възраст и децата имат други теми на разговор, други неща ги вълнуват “, казва преподавателката.

Като творец Антония Фингарова се чувства отговорна

да подкрепи Пловдив като Европейска столица на културата и да реализира свои проекти.

Има намерение да открие изложба с пейзажи от емблематични за града места. „Искам да представя на туристите сърцето на Пловдив, онова, което е зад фасадата. Акведуктите на Бунарджика за мен са магнетично място и особено каменната фигура на бялата мечка. Бунарджикът е наситен със спомени от моето детство. Фонтанът Деметра и много места в Капана и Стария град са специални. Все още обмислям кои да нарисувам“, уточнява художничката.

Тя е категорична, че иска да твори в България, но е решила да обиколи различни държави по света и задължително да се върне в Италия.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...