Комисията по транспорт на Европейския парламент гласува предлаганите промени в правилата за работата на дружествата за международни пътни превози. Като капитулация на пакета “Макрон” определи евродепутатът Андрей Новаков одобрените от комисията промени в пакета за мобилност. Новаков е единственият български евродепутат, който имаше право да гласува днес и е сред авторите на одобрените поправки. Евродепутатът Ангел Джамбазки обаче призова за по-малко еуфория и обясни, че това е началото на процедурата и остават някои притеснителни текстове.
Отхвърлено бе предложението водачите да се прибират у дома „възможно най-често, поне веднъж седмично“. Прието бе предложението водачите да имат право да ползват „нормалната седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа, ползвани като обезщетение за предишни намалени седмични почивки, във всички зони за паркиране със специален сертификат“, посочва БТА.
Промените предвиждат международните водачи да могат да прекарат у дома или на друго място по техен избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа, след всеки четири последователни седмици. Въвежда се определение за „дом“ на водача – там, където той е регистриран по адрес в държава от ЕС. Когато водач избере да се върне за почивка у дома, работодателят ще трябва да му предоставя средства за това.
По желание на водача дневните почивки ще може да бъдат ползвани в превозното средство, ако то разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и превозното средство е неподвижно. Предвижда се обособяването на охраняеми паркинги за почивка по международните пътища, които ще бъдат обозначени, сертифицирани и ще отговарят на много условия, включително за достъп до тоалетна, вода, душове, храна и безжичен интернет.
Предлага се въвеждането на интелигентни записващи устройства в камионите за международни превози. Службите за проверка ще могат да разчитат данни от устройствата от разстояние, а устройствата ще трябва да съхраняват данните по два месеца. Устройствата ще имат спътникова връзка и ще записват часовете на работа и почивка, както и държавите, през които превозното средство е преминало. Всички тези предложения ще залегнат в предстоящите преговори между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС.
„Аз съм сигурен, че тези, които са предложили промените в пакета „Мобилност“, имат още някой коз в ръкава. Тази битка е спечелена на ниво транспортна комисия“, каза Ангел Джамбазки.
Според него има някои текстове, които си остават притеснителни. „Например командироването на работниците ще важи за каботажните превози от първия ден, като камионът ще трябва да се прибере поне веднъж на три седмици, за да товари или да разтовари, а това по същество си е същото. Добра новина е, че командироването няма да важи за транспортните работници, което е добре за нашите превозвачи. Няма да се налага да се прибират задължително водачите по домовете си на 21-ия ден, ако заявят предварително, че искат да пътуват другаде – това е вратичка, която могат да използват. Ако няма обособени хотели, паркинги и пр., няма да ги задължават да спят на такива места, а ще могат да използват и кабината на камиона“, допълни той.
Решението на Европейския парламент за пакета „Мобилност” не е повод за фанфари и да викаме „победа”, а показа, че всичко може да се случи чрез диалог, компромис и без да повишаваме тон”, каза премиерът Бойко Борисов.
„Не съм съгласен с тезата, че сме победили президента Еманюел Макрон, защото когато бяха в София до 2 часа през нощта с канцлера Меркел и с президента Макрон сме обсъждали с него точка по точка пакета за мобилност”, поясни Борисов.
„В нашето европейско семейство нещата не се получават с чукане по масата и с изхвърляне какво ще стане, и какво няма да стане”, допълни той.
Той каза още, че със същия диалог са успели да постигнат бюджет с 8% повече за кохезионната политика, докато други държави имат с 25% по-малко за следващия период.
„За момента нещата се случват по най-добрия начин за България точно чрез убежденията и диалога. Защото иначе не се случват. Ако някой си мисли, че може да пребори Франция, Германия, Австрия, Холандия заедно, значи е наивник на средна възраст”, коментира още Борисов.