Специално за ПловдивПрес Димитрия ЖЕЛЯЗКОВА, университетски преподавател, обяснява защо дуалният подход, заложен в новите програми на Министерството на образованието и науката, е правилната насока в средното професионално образование, а и във висшето.
Създава се проект, чрез който се предвижда професионалното обучение да се осъществява по пътя на обучение чрез работа (дуална система на обучение). Съществува списък на специалности от професии, по които е налице недостиг на специалисти на пазара на труда. Една такава професия например е свързана с маркшайдерството (наука, която се занимава с измервания под и над земята при изграждане на подземни минни изработки, подземно строителство на съоръжения или подземен или наземен добив на полезни изкопаеми).
Разбира се, че обучението и бизнеса трябва да си подадат ръка, за да се осъществи такъв проект. Това е проект, заложен не само за средното, но и за висшето образование.
Този тип образование е разпространено предимно в Германия, Австрия и Швейцария.
Съществуват две тематични направления – специализирано, включващо изучаване на специални предмети с теория по специалността, и общо, включващо езици, религия и спорт. Целта е в часовете учениците да придобият не само теоретични знания, но и практически умения в конкретна фирма, като те
получават документ за придобитите умения, подписан от съответния ръководител на фирмата.
Необходимостта от реална работна среда е факт, който не може да се оспори, тъй като тези хора имат мотивацията да работят на различни позиции в съответната фирма, но трябва да съчетават това обучение и с училищната теоретична подготовка, което съвместяване понякога затруднява подрастващите, но пък е средство за бързо ориентиране на пазара на труда. Всъщност за нашата образователна система този подход не е нов. Имаме традиция в професионалното образование с развитието на елитни техникуми и средни професионални трудови училища, по-известни навремето като СПТУ. Тези учебни заведения навремето изградиха гръбнака на средната квалифицирана работна ръка, която даде подем на българската промишленост. Западни производители и сега си спомнят, че българските работници са сред най-образованите и дисциплинирани в производството.
Кои са ценностите, които имат значение? Кои да бъдат избраните специалности – професионално или хуманитарно ориентирано обучение?
Е, това е индивидулна рамка, в която всеки сам трябва да се вмести и да реши къде са нейните граници, а учителят би могъл да бъде полезен на всеки подрастващ в ориентацията на професионалната му ангажираност. Учителят е отговорен да насърчи ученика към правилната професионална реализация, като има предвид особените интереси на всеки обучаващ се.
Повечето хора не се опитват да разбират, а по-често те слушат с намерението да отвърнат на удара, но в избора вслушването в позицията на добрия педагог е задължителна. Още повече, че сме в приемна кампания и точно сега е времето децата да вземат едно от най-важните решения в живота си и в своето образователно и професионално развитие.
Ще завърша с мисълта на Мери Енгълбрайт “Ако не ви харесва нещо, променете го. Ако не можете да го промените, променете начина, по който мислите за него“.
Още от авторката
Тематичният подход по БЕ и литература е най-добър за децата
Десет теста за богата езикова култура в новата книга на Димитрия Желязкова