Начало » Важно » ВИДЕО Зам.-министър Сачева: Пловдив е лидер по иновации в образованието
Важно Образование

ВИДЕО Зам.-министър Сачева: Пловдив е лидер по иновации в образованието

Галина ГЕОРГИЕВА

Пловдив се очертава като лидер по въвеждане на иновации в образованието. През миналата учебна година 294 училища получиха статут на иновативни. Година по-рано те бяха 180. От тези училища 33 са в Пловдив и това поставя града на второ място след столицата, където иновативните училища са 77. Много активни са и Варна и Бургас. Това заяви зам.-министърът на образованието Деница Сачева по време на четвъртата годишна инициатива на фондация „Световен образователен форум България“, която се провежда в Гранд Хотел Пловдив. Форумът събра 220 учители и директори от 50 населени места, експерти от Финландия, Холандия и Белгия , които ще споделят своя опит как иновациите в класната стая оказват влияние на качеството на обучение, как облачните технологии и електронни платформи, заедно с иновативните методи на преподаване, променят средата и мотивацията на учениците.

Зам.-министър Сачева обяви, че от следващата учебна година иновациите в училищата вероятно ще бъдат подкрепени и финансово. Учебните заведения ще получават грантове, за да реализират експерименталните си проекти, а след 3-5 години прилагане на иновацията вече ще имат право да я въведат и другите училища.
„Иновациите са много важни за образованието. Съвременните деца, които учат днес, са поколенията Зет и Алфа. Поколения, които не следват, а изследват. Те искат да имат личен опит, искат практически да се уверят във всичко, което им се казва. Често, когато чуят дадена информация, я верифицират във виртуалния свят, искат веднага да проверят дали я има в интернет. Употребата на технологии в образователната система, повишава и авторитета на преподавателите, които ги използват и е много силен мотивационен фактор за младите хора да избират педагогическата професия. Важно е да запазим в образователната система точния баланс между технологии и ценности. От друга страна очакванията към българското образование стават все по-големи от страна на обществото, бизнеса, родителите. Затова, колкото повече иновации има в образованието, толкова по-добре то ще може да отговори на тези очаквания”, предупреди зам.-министър Сачева.

На 3 декември в София на специален форум ще бъдат представени всички училищни иновации, както и каталог на приложенията. В момента в учебните заведения у нас се работи с 25 вида платформи.“ Изключителен интерес децата проявяват към роботика, изкуствен интелект и 3D принтиране. Това стана ясно по време на изминалата Европейска седмица на кодирането, в която се включиха 25 000 деца и ученици от цялата страна. Голям процент от участниците се интересуваха от смартфон системи – всичко, което би могло да направи интелигентни нашите домове и бит“, обясни Сачева.

Директорът на ОУ „Райна Княгиня“ Мария Гайдарова, която организира Майсторския клас за иновации в образованието, коментира при откриването на форума, че училището трябва да се превърне в място, в което децата да са „спокойни, щастливи, мотивирани , да идват с желание и да успяват“. Тя подчерта, че е необходимо да се изгради професионална общност от лидери, новатори и ментори, които да осъществят реорганизацията на процесите на обучение.Тази промени вървят в няколко посоки – по отношение на средата на образование, на методите на преподаване и въвеждане на информационните технологии.

Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева подчерта, че с иновации се занимават тези, които искат да видят бъдещето чрез очите на децата. „ Ние нямаме институт по образование, които да изследва процесите на развитие на етапите в образователната система и иновативните училища ще правят това. Те ще изследват, ще прилагат, след това ще създават иновативни политики в общината, областта и цялата страна. Убедена съм, че българската образователна система разполага с най-важният фактор за развитието на иновации – българският учител. В България 89% от учителите имат висше образование магистърска степен. От всички 87 500 учители около 53 000 имат квалификационна степен. За да има качествено образование, трябва да има добре подготвен и мотивиран учител, трябва да има и образователна училищна среда. В което и пловдивско училище да отидем, ще видим една добра образователна среда, която предразполага въвеждането на иновации. Другото, което е важно, е да имаме мотивирани ученици, които ни подсказват какви да са иновациите“, посочи Такева.

Зам.-кметът Стефан Стоянов акцентира в словото си, че светът е динамичен, а децата отдавна технологично са много по-напреднали от възрастните. „Трябва да променим класната стая, начина на преподаване, трябва да вкараме умни технологии, за да подпомогнем целия този процес. Трябва да дадем повече свобода на всеки един преподавател да прави иновации всеки ден. Класическата образователна система се изпразни от съдържание и ако ние седим на едно място, ще загубим окончателно вниманието на нашите деца. Имаме основна отговорност да дадем съвременни умения на децата, за да ги ползват всеки ден. Това все още не го правим достатъчно активно“, каза той. Стоянов припомни, че ОУ „Райна Княгиня“ е първото училище в Пловдив, в което от първи до седми клас във всяка класна стая няма първи и последен чин, а всички деца учат по групи. „Това е една дребна крачка напред, но реално е революция. Няма отличници и двойкаджии, има групи от деца, които работят заедно по цял ден. Колко по-интересен и обогатяващ е този подход, но това значи, че трябва да оставим високите обувки и костюмите , да сложим маратонките и дънките и да сме при децата. Стига вече с формализъм! Няма смисъл“, призова Стоянов.

Той допълни, че вече трета година в Пловдив детски градини работят по Монтесори педагогика, а „шест детски градини изцяло смениха начина на отношение към децата. Вече над 700 деца работят по тази педагогика. От тази година имаме и първият първи клас Монтесори в училище „Кирил и Методий“. 52 общински училища в Пловдив имат активирани облачни профили в Гугъл или в Майкрософт -малка стъпка, но с голяма перспектива. Желанието ми следващата година всички деца от 5 до 12 клас да имат персонални имейли с домейна на училището и да имат пълен достъп до всички облачни технологии, които предоставят тези две платформи. Целта е да получат дигитални умения, които ще ползват всеки ден през целия си живот“, каза Стефан Стоянов. По думите му системата все още е прекалено йерархична и не дава достатъчно свобода на учителите в класните стаи да експериментират и да работят активно с децата. Той призова учители и директори да черпят от опита на световните училища.

Коментари

Коментари

Пловдив Прес Facebook
Хотел-ресторант Одеон

Категории

Пловдив Прес в Facebook

Пловдив Прес Facebook

Времето

Close
error: Правата запазени!