По 600 задачи получават учениците от учителите си само за ден, обяви на форум в Пловдив холандският лектор
Галина ГЕОРГИЕВА
Пет правила за иновации предложи на директори и учители в Пловдив Тон Дайф – президент на Световен образователен форум и експрезидент на Европейската асоциация на училищни директори. Той бе един от ключовите лектори в Майсторски клас “Иновации в класната стая“, организиран от фондация „Световен образователен форум България“ и Община Пловдив. Форумът събра 220 учители и директори от 50 населени места, експерти от Финландия, Холандия и Белгия , които споделят своя опит как иновациите в класната стая оказват влияние на качеството на обучение, как облачните технологии и електронни платформи, заедно с иновативните методи на преподаване, променят средата и мотивацията на учениците.
Тон Дайф сподели добри практики от Холандия. “ Комуникирайте с учениците и бъдете готови да ги изслушате. Това е трудно, но говорете с децата, те ще ви кажат какво не е наред в класната стая. Организирайте среща с учениците и поискайте да ви кажат какво мислят за вашето училище. Опитайте се да се вслушате в тях, посъветва той преподавателите. Друга насока, която даде на българските си колеги Дайф, бе да търсят сътрудничество с децата и учителите и да взимат пример от мравките. „Мислете нестандартно. Задавайте си въпросите „Какво правя?“ „Какво искам да постигна?“ и „Защо искам да го постигна?“.Споделяйте и отпразнувайте успеха с децата и родителите“, призова учители и директори лекторът от Холандия.
Той сподели, че е почти на 70 години, 25 години е пътувал по цял свят и е общувал с много лектори. Разказа различни случки от практиката си и отправи апел към българските си колеги да се доверяват на децата, защото те могат „много повече, отколкото ние смятаме“. Тон Дайф призна, че като малък имал дислекция и често допускал грешки при диктовки, а когато учителите му казвали, че трябва да работи повече, се дразнел.“Когато станах учител, започнах да се питам какво да направя, за да помогна на такива деца да се справят. От животните можем да научим много. Важно е да подкрепяме децата, да ги насърчаваме дори да е много сложен проблемът“, каза лекторът.
Той разказа как преди години в САЩ един човек го попитал дали знае колко задачи получават децата от учителите си за един ден. „ Можете ли да предположите?“, попита Дайф аудиторията и получи различни предположения за до 100 задачи. „ Средно са 600. От типа на „Сложи си палтото на закачалката“. „Слушайте ме“, „Гледайте ме“ и т.н. Ако аз ви дам 600 задания, ще ме изритате от стаята“, обърна се към учителите той. И веднага съобщи хубавата новина, че 90% от тези задачи учениците ги игнорират.
Още по темата
ВИДЕО Зам.-министър Сачева: Пловдив е лидер по иновации в образованието