Новини Пловдив Прес » Важно » Грях на трима кметове е ликвидирането на тролейбусния транспорт на Пловдив
Важно Мнения

Грях на трима кметове е ликвидирането на тролейбусния транспорт на Пловдив

Докога община Пловдив и фирмата, която приватизира „Градски транспорт“, ще си прехвърлят отговорността за опасната контактна мрежа, пита бившият зам.-кмет и автор на ПловдивПрес инж. Александър Константинов.

Александър Константинов

Пловдив е вторият град в България с тролейбусен транспорт. През 60-те години на ХХ век почти едновременно започва изграждането на инфраструктурата в София и Пловдив. Изградени са 260 км контактна мрежа, десетки трансформатори, изправителни станции и диспечерски пунктове. В началото на 90-те години в Пловдив има 12 маршрутни линии, по които се движат над 120 тролейбуса. Големите индустриални зони в южната и северната част на града се обслужват от тролейбуси. Първият кмет, който има вина за влошеното положение на тролейбусния транспорт, е Спас Гърневски. През 1998 г. държавата осигурява 17 млн. лв. за доставка на нови транспортни средства за градския транспорт. Вместо да достави нови тролейбуси от чешката фирма „Шкода”, Гърневски купува белгийски автобуси на фирмата „Волво”. Доставят се 45 нови автобуса и 45 рециклирани, като е можело да се доставят 100 нови тролейбуса. Това е първият удар срещу тролейбусния транспорт в града.

Втория нанася кмет следващият кмет Иван Чомаков. В периода 2000-2004 г. маршрутните линии на тролейбусите се намаляват от 12 на 6. През 2007 г. се приватизира общинската фирма „Градски транспорт” ЕАД заедно с тролейбусната инфраструктура. Това е груба грешка, тролейбусната мрежа е публична общинска собственост – както уличното осветление, светофарите и спирките. Общината трябваше да запази собствеността върху тролейбусната инфраструктура и да развива тролейбусния транспорт. В началото на 2008 г. по улиците на града се движат само няколко тролейбуса на възраст от над 30 години. През периода 2008-2011 г. се доставят 20 рециклирани тролейбуса от Швейцария и се съживяват 4 маршрутни тролейбусни линии. Още 60 рециклирани тролейбуса са доставени от Канада и са блокирани на пристанище Бургас заради междуфирмени спорове.

Вместо да помогне за съживяването на тролейбусния транспорт, през 2012 г. кметът Иван Тотев спира действието на договора за тролейбусите от 2004 г. и окончателно ликвидира тролейбусния транспорт. В същия период с пари по европейски програми се доставят нови тролейбуси за София, Варна, Бургас, Стара Загора, Плевен и други градове. Започват безкрайни съдебни спорове между общината и частната фирма за поддръжката и експлоатацията на тролейбусната мрежа. Стигна се и до тежки инциденти, при които безкрайно нелепо даже загина една жена.

Тези спорове продължават и в момента и сигурно ще продължат и през следващия мандат. Кметът има отговорност за транспортната инфраструктура, част от която е и тролейбусната мрежа. Мрежата е монтирана върху стълбове, които са общинска собственост и носят и телата на уличното осветление. Къде е границата на отговорността между частната фирма и общината? Ако тази мрежа е толкова опасна, кметът е длъжен да я демонтира и предостави на фирмата и след това да решават споровете помежду си. Отговорността за движението на камионите с недопустими габарити, които късат мрежата, е също на общината. Ако един стълб се наклони опасно, нали общината ще го демонтира?

Сигурен съм, че г-н Тотев е нямал ясна представа за проблемите, които ще последват със спирането на тролейбусите. Сега вече нещата не могат да се върнат обратно, защото инвестициите, необходими за възстановяване на тролейбусната инфраструктура, са огромни. През последните дни този проблем възникна отново с изграждането на сцената за откриване на Европейската столица на културата. Кметът издава заповед за демонтаж на тролейбусната мрежа, фирмата му съобщава, че това са щети за 250 000 лева?! Куриозното е, че г-н Тотев отговаря, че след демонтажа на сцената тролейбусната мрежа ще се възстанови с бюджетни средства. Веднага възникват много въпроси. Ще се възстановят ли и другите участъци демонтирана тролейбусна мрежа с бюджетни средства?  Колко ще струва това на бюджета и кога ще се реализира? Какво е бъдещето на тази транспортна инфраструктура и какво смята да прави общината с нея? Не е ли по-правилно да се закупи тази мрежа от общината и да се спре с прехвърлянето на отговорността между нея и частната фирма?

Трудни въпроси и още по трудни отговори.

Коментари

Коментари

VisVitalis

Категории

Харесайте ни в Facebook

Facebook Pagelike Widget
Хотел-ресторант Одеон VisVitalis

Времето

Анкети

Парк или Ритейл парк да има върху 20 дка в Западен зад новата църква?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...
Close
error: Правата запазени!