Новини Пловдив Прес » Важно » Едновременно с изграждането на мол на Сточна гара трябва да се търсят транспортни решения
Важно Мнения

Едновременно с изграждането на мол на Сточна гара трябва да се търсят транспортни решения

Бившият зам.-кмет и автор на ПловдивПрес инж. Александър Константинов анализира транспортните проблеми, които неминуемо ще изникнат при строежа на нов мол на Сточна гара. 

Александър Константинов

В Пловдив продължава строителният бум, както на жилищното, така и на общественото строителство. Предстои стартът на строителството на нов търговски център с над 60 000 кв. м търговска площ на терена на бившата Сточна гара. Проектът на инвеститора беше приет от Експертния съвет по устройство на територията, като се предвижда изграждането и на две нови кръгови кръстовища. Едното е на мястото на сегашното светофарно регулирано кръстовище бул. «Хр. Ботев» и ул. «Авксентий Велешки», а другото – на бул. «Найчо Цанов» и връзките с надлез «Родопи».  След изграждането на поредния мол в тази зона се очаква автомобилният трафик да се увеличи няколкократно. Инвеститорите предлагат за сметка на техния терен да се изгради нова улица между двете кръгови кръстовища успоредно на жп ареала. Това ще позволи по добър достъп до търговския център и неговите паркинг пространства, но не решава проблемите на най-натовареното в Пловдив кръстовище  – на бул. «Хр. Ботев» и бул. «Найчо Цанов».

При разработката на Генералния план за организация на движението е направена компютърна симулация на това кръстовище, която доказва, че светофарното регулиране е с изчерпани възможности. За кръгово кръстовище изобщо не може да се мисли, защото динамиката на автомобилния поток е в пъти по-висока от допустимата норма. За да се разбере проблемът, ще посоча някои данни от трафика, като се има предвид, че те са от 2012 г. По бул. «Хр. Ботев» в посока изток – запад натоварването е 1900 автомобила на час, а по бул. «Цар Борис Трети» в посока север – юг е 1600 автомобила на час. Към момента е сигурно, че автомобилите са значително повече, защото за 7 години автомобилният трафик се е увеличил многократно. Всички варианти на компютърния модел показват, че е задължително изграждането на кръстовище на две нива с връзки във всички посоки. След изграждането на новия мол ще се стигне до блокиране на трафика на това кръстовище и трябва да се мисли отсега как ще се реши проблемът. Задължително проектирането и изграждането на новото кръстовище трябва да става едновременно с търговския център, защото проектантските решения трябва да се съгласуват взаимно. Не бива да се допуска отново грешката на пробива под Централна гара, където се сблъскаха интересите на концесионера на гарата, НКЖИ и общината. Ако проектът за пробива под гарата, проектът за предгаровия площад и проектът на концесионера  бяха съгласувани предварително, можеше да се намерят оптимални решения за всички.

През последните години общината направи още една стратегическа грешка, като разреши строителството на нова сграда в тупика на ул. «Богомил» на метри от кръстовището. Освен че сградата е без задължителните гаражи, тя блокира развитието на кръстовището и ще бъде голям проблем за проектирането двете нива. Преди 70 години тогавашните архитекти са предвидили проблемите и са изградили сградите в кръг с голям диаметър, който беше нарушен с изграждането на тази глупава сграда. Финансовите интереси на група общинари отново се конфронтират с обществените интереси на целия град. Сега трябва да се поучим от натрупаните през годините грешки и да започнем проектирането на целия комплекс на транспортната инфраструктура от Централна гара до Военна болница и от спортната зала Колодрума и кръстовището с ул. «Цанко Дюстабанов». Не може да избягаме от решаването на проблема с бъдещето на Бетонния мост, което е пряко свързано с трафика  в тази зона. Ако се разруши Бетонният мост, трафикът през надлез «Родопи» ще се увеличи многократно, а това означава и допълнително натоварване на кръстовището. Затова трябва да се мисли за решаване на транспортните задачи в цялата зона, а не да решаваме частично проблеми, които довеждат до задръстване в друго кръстовище. Изграждането на подход към Бетонния мост от запад ще намали натоварването на кръстовището на Сточна гара. Това технически е напълно възможно, ако се намери компромисно решение с концесионера на Централна гара, защото се навлиза в неговата територия.

Не трябва да се забравя и за пешеходния подход към новия търговски център, който ще е огромен. Имаме опит с проблемите, които възникнаха при пуска на мол «Марково тепе», които наложиха разрушаването на една къща, за да се отвори достъпът към входа на магазина. Очевидно пешеходният поток ще бъде от север на юг и това ще наложи изграждането на подлез под бул. «Христо Ботев» от спирката на градския транспорт до новия магазин. Това още един път доказва, че целият комплекс от транспортни съоръжения и магазини трябва да се проектира едновременно. Под бул. «Христо Ботев» се намира и основен колектор от градската канализация, което усложнява допълнително строителството на подземно ниво. Това беше проблема, с който се сблъскахме при реализацията на пробива под Централна гара. С реализацията на проекта на НКЖИ за реконструкция на централната жп инфраструктура ще се появят бетонни стени с височина от два метра около жп арела. Точно в зоната на новото кръгово кръстовище ще се изгради преход през жп ареала  с концентриран пешеходен поток, който трябва да стигне до цялото пространство пред новия мол. Това още един път подсказва, че трябва да се проектира пешеходен подлез, който да има връзки към различните спирки от градския транспорт.

Има още много доводи да се мисли за комплексно проектиране на цялата зона от Коматевския транспортен възел до надлез «Родопи». Ръководството на общината трябва да възложи този проект още сега, за да може да се изгради един модерен център на търговия и забавления в тази зона.

Коментари

Коментари

VisVitalis

Категории

Харесайте ни в Facebook

Facebook Pagelike Widget
Хотел-ресторант Одеон VisVitalis

Времето

Анкети

Парк или Ритейл парк да има върху 20 дка в Западен зад новата църква?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...
Close
error: Правата запазени!