- Училищата и родителите ще сключват споразумения за успешна работа в клас
- Понякога не осъзнаваме колко умни и критични са децата. Те искат откровеност, имат нужда от добър пример за подражание
- 37 училища в Пловдив област са въвели електронни дневници, от следващата година целта е всички да преминат на този вариант
- 68 000 ученици от областта влизат в клас на 16 септември, 5700 са първокласниците
С началника на РУО-Пловдив инж. Иванка Киркова разговаряме за началото на учебната година, приоритетите пред директори и учители, има ли криза за преподаватели в Пловдив, какви са мерките срещу агресията в училище, ще намалее ли бумащината, как се процедира с директори, които принуждават учители да напускат.
Интервю на Галина ГЕОРГИЕВА
-Готови ли са училищата в Пловдив и областта за началото на учебната година?
– Да, готови сме. На територията на Пловдив област има 194 училища, през летните месеци в 47 от тях имаше ремонти. Към момента почти всички ремонтни дейности приключват. Началото на учебната година няма да стартират единствено в сградата на СУ „Любен Каравелов“, от миналата година там се извършва голям ремонт, свързан с енергийната ефективност. Организацията за учениците остава в ситуацията от миналата учебна година. Очакваме стартирането на ремонти в някои професионални гимназии по ОП „Региони в растеж“. Ще подходим индивидуално към всяко училище според периода, в който трябва да бъде осъществен ремонт, съвместно с общините Пловдив и Асеновград и ще осигурим учебния процес.
-Направихте съвещание с директори, кои са основните приоритети, които поставяте пред директорите и учителите?
– На първо място остава приоритетът, свързан с Механизма за обхват на учениците. Концентрираме се и основно към задържането им в клас. Училището да стане привлекателно за тях, да провокираме интереса им . Основната ни цел е да покажат резултати.
На всички е ясно, че учениците имат проблеми с функционалната грамотност, а някои и с овладяването на българския език. Тази година ще съсредоточим още усилията си в тази посока.
Имаме изведени т.нар. училища във фокус, които ще направят анализи за работата досега, а след това и план за бъдещи действия. От РУО ще осъществяваме и методическа подкрепа, и контролна дейност. Стремим се към повишаване на резултатите по български и математика в 4, 7 и 12 клас.
Тук разчитаме основно на т.нар. от мен учители – ракетоносители. Това са преподавателите, които работят със сърцето си и подхождат човешки към проблемите и живота в класната стая. Това са учителите, които заедно с директорите и ръководството трябва да създадат всички правила в училищната общност, да изградят стратегията, да поставят приоритетите съвместно с родителите. Това е вторият от приоритетите, поставени от министър Красимир Вълчев – още по-тясна връзка между учители и родители.
Идеята е да се сключи споразумение между училището и родителската общност. Целта е родителите активно да участват в живота, процесите и събитията на училището.
Предметът на това споразумение ще бъде свързан с възпитателната работа, с правилата, принципите, ценности, за да постигат по-добри резултати учениците.
Вече в Пловдив има подобно споразумение в СУ „Черноризец Храбър“. Ще го прегледаме като примерен вариант, но всяко училище е различно и трябва да изготви свое. Нашата грижа е и към талантливите ученици. Защото същите тези креативни учители, които могат да променят съдби, са в основата на постиженията на учениците в елитните гимназии, които прославят Пловдив област и България.
Друг приоритет е модернизацията в образованието. Ще я търсим в класната стая с ролята на учителите, с различни подходи и методи на преподаване.
Всяко училище трябва да има безплатен Wi-Fi
Очакваме да стартира голям проект, който ще подпомогне дигитализацията и ще предложи квалификация на учителите за работа с платформи, в които те ще могат да създават собствени образователни ресурси, които да се използват от ученици и учители. Децата ще могат да изпълняват домашните работи, самостоятелни и групови задачи, работа по проекти. Но ще ползваме информационните технологии само в подкрепа на ученето.
Наскоро бях на едно обучение, организирано от Съюза на българските учители, и имах възможност да се запозная с тези платформи и да видя какви проекти изготвят учителите и как правят междупредметните връзки.
-Ще се поощряват креативни преподаватели. По какъв начин?
-Чакаме регламент от МОН.
Идеята е да се създаде конкурс „Новатори в образованието“, ще има номинирани на училищно, регионално и национално ниво. Квотата за Пловдив е трима учители,
ще бъде награден и директор, и училищен екип. Наградите са впечатляващи, включително и участие в подобни международни форуми. Но нека излезе регламентът на МОН. Вярвам, че Пловдив ще има много кандидати за отличието, защото е сред областите с най-много иновативни училища. А ние винаги сме работили затова да популяризираме подобни учители и практики. На сайта на РУО-Пловдив имаме рубрика „Добри практики“. Неотдавна създадохме наш блог за иновативни и креативни учители. За шеста поредна година ще проведем и регионална конференция на началните учители, която има своите традиционни участници и се наблюдава изключителен интерес и от другите учители. Знанията и уменията, които придобиват учениците в начален курс са основата, върху която трябва да стъпим, за да продължим. Проблемите като че ли са в прогимназиален етап и от години търся отговори на въпросите какво точно се случва там. Смятам, че една от причините е липсата на тясната връзка на учителя с ученици и родители, вероятно и поради ангажираността му. Ако всеки един в училищната общност подходи индивидуално, с повече внимание към детето, с емпатия и разбиране към даден проблем или всичко, което се случва, учениците ще постигат по-добри резултати.
– Какви мерки се вземат срещу агресията в училище? Преди края на учебната година бяхме свидетели на едно странно поведение на ученик, който удряше телефона на своята учителка.
-Да, тази тема винаги е стояла на дневен ред. Поведението беше наистина странно, но проведохме няколко разговора междуинституционални, мои лични с майката и с детето. То получи много негативи. Веднага взехме мерки и съм обнадеждена, че няма да се случи подобно нещо. По мое мнение ученикът има нужда от повече внимание и заради това смятам, че човешкото отношение е основополагащо и най-важно. Все повече се страхувам, че нашите деца имат нужда от човешко общуване и повече внимание. Сега момчето е в друго училище. Моята цел беше да намеря авторитетите за него – директор, класен ръководител. Опитах всичко, съобразно неговите интереси.
-Подобни случаи на агресия обаче има в много училища. Къде да търсим причината, кой трябва да носи вина –учителят, родителят или детето?
-Вина имаме всички. И всички ние трябва да бъдем на първо място добри и да даваме пример на учениците. Когато има подобни случаи, когато възникнат различни казуси между учители и директор, между ученици и учител или между учители и родители, от РУО винаги ще помогнем да се намери най-доброто решение. Аз ежедневно разрешавам казуси. Въпросът е да се намери компромисния вариант, а не да наказваме. Често каня в кабинета двете страни. Сядаме и започваме да говорим. В много от случаите целта е една и хората няма какво да делят. И учителят иска да си свърши работата, и директорът да има училище за пример – те гледат в една посока. Трудна е работата на учителя и ако някои от професиите ще изчезнат, то учителската – няма. Да, родителите трябва да ни помогнат с възпитанието и дисциплината, но и ние като учители трябва да покажем нашия авторитет и да се борим за него в добрия смисъл на думата. Понякога не осъзнаваме колко умни и критични са децата. Те искат откровеност, имат нужда от добър пример за подражание, от силната личност.
-Има ли криза за учители в Пловдив към този момент? Преди дни министърът на образованието отново заговори за такава в цялата страна.
– За началото на учебната година ще осигурим учители навсякъде. Да, през лятото имаше обявени много свободни места. Ако за някои училища по някои предмети има по 30 кандидати, то за училища в малките населени места няма нито един. Проблемът там е, че има малко часове по съответния предмет и един учител, за да направи пълен норматив, трябва да работи в две или три населени места
Има и млади ентусиасти, които са готови да водят само лекторски часове без да им бъде формиран норматив, за да влязат в системата и аз ги подкрепям
Там, където се наложи да преподава учител, който не е специалист по предмета, от РУО ще оказваме методическа подкрепа. В Пловдив област като че ли не се наблюдава ярко изразен недостиг на учители. Но не можем да спрем процеса – учителите понякога по собствено желание сменят училището, някои се разболяват, други излизат в майчинство, трети се пенсионират.
-Как процедирате с директори, които принуждават учители да напуснат и то по основни предмети. В сайта на РУО през лятото имаше обявени по седем-осем свободни места в едно училище.
– Ние в трудово-правни спорове не можем да се намесим. Всичко, което е от нашата компетентност го правим. От няколко години сме извели проблемът, свързан със срочните трудови договори. МОН разпореди по-строг контрол. Такъв винаги сме прилагали, но пък който познава Кодекса на труда, знае, че РУО не може да го прескочи. Той дава възможности при определени условия да бъдат включени и срочни договори. Тази практика е силно намаляла в Пловдив област.
На първо място трябва да се знае, че учителската работа не е сезонна. Но в Кодекса на труда е записано, че учителят се назначава със срок на изпитание
Все пак директорите са работодатели, а ние можем да се изкажем по конкретни казуси. Ако бъдем сезирани, можем да направим проверка и ще дадем указания какво следва да направи съответния учител. Но не мога да обобщавам и да кажа, че директорите гонят учителите. Трябва да има конкретен сигнал с конкретни факти. Откакто съм началник на РУО отворих институцията за всички, направих я работеща. Това трябва да бъде във всяко училище. Директорите са лидерите, които поставят цели и първи трябва да помагат за тяхното осъществяване , както и да контролират. Личността на директора е пример за учителите и за учениците.
– В последните години говорим за дигитализация в училище, за електронни дневници, за WI-FI мрежа, но бумащината остава. Преподаватели казват „Ние сме всичко друго, но не и учители“. Къде е решението?
-Не съм съгласна с това. Аз самата се боря срещу бумащината, правила съм много предложения към МОН. Искам да отправя пореден апел – всички предложения на колегите съм готова да ги приема и обсъдим. Когато някой не е съгласен с нещо, трябва да мотивира своето предложение. Освен това МОН обяви, че през тази година отпадат т.нар. годишни тематични разпределения, което пък не означава, че един учител не трябва да си направи план за работата. Но концентрацията няма да е върху документа. Важни са резултатите, които постигат учениците. С въвеждането на електронния дневник няма да има хартия. В Пловдив в 37 училища има електронни дневници, от следващата година целта е всички да преминат на този вариант.
-Колко ученици от Пловдив област ще влязат в клас на 16 септември?
-68 хиляди са учениците от областта, очакваме 5700 първокласници, от които 3100 в Пловдив. Пожелавам на всички да са живи и здрави, учителите да работят със сърцата си! Нека знаят, че могат да разчитат на експертите от РУО-Пловдив. А учениците – да поставят и постигат целите си.