Новини Пловдив » Важно » Не забравяй, Пловдив! Как на пловдивчани бил обещан мост, после вдигнат и демонтиран след изборите
Важно Градът Култура Не забравяй

Не забравяй, Пловдив! Как на пловдивчани бил обещан мост, после вдигнат и демонтиран след изборите

Така започва изграждането на истински мост при Ландос през 1939 г. (дървен, но все пак мост). В лодката е кметът Божидар Здравков.

През 1905 г. имало план за трамвай

През 1910 г. кметът Деньо Манев искал да превърне Пловдив в Карлсбад на Балканите

През 1919 г. кандидатът за кмет щял да разреши изсичането на дърветата по улиците на града, за даде топлина на премръзналите граждани

 

Владимир БАЛЧЕВ


Било преди повече от сто години. Местната преса тържествено обявила – Пловдив ще има трамвай! Най-късно след две-три години градът ще разполага с модерен транспорт и цяла България ще се спука от завист. На пловдивските граждани дори им се струвало, че чуват приближаващото чудо на техниката. Ама и до ден днешен трамвая го няма.

Другият шлагер бил електричеството. И за него големи обещания, големи надежди. Под тепетата трябвало да грейнат електрическите слънца, Пловдив да стане богат и модерен град, а животът в него да бъде по-добър, отколкото в Лондон и Париж. Голямо чакане паднало – цели 30 години. През това време карловци успели да изградят своя централа, Пловдив бил изпреварен дори от някои дребни села.

Същата история се случила и с модерния пловдивски водопровод. Пак обещания, пак чакане и пак нищо. Добре, че през 1891 г. кмет на Пловдив бил Христо Дюкмеджиев, за да стане чудото, в което малцина вярвали. Вместо искрена благодарност, тръгнали интриги и Христо Дюкмеджиев бил принуден да напусне града. Цели 40 години изминали, докато пловдивчани проумеят значимостта на неговото дело. Но заслужилият кмет вече не бил между живите…

Има ли нужда да се обяснява, че става дума за обещанията преди избори. Тогава всички кандидати се надпреварвали да рисуват светли картини. През 1911-1912 г. кандидатът Деньо Манев се заканил да превърне Пловдив в прочут балнеолечебен курорт, нещо като Карлсбад на Балканите. Според Манев това била фасулска работа – прокарват тръби от Хисаря, строят  минерални бани под тепетата и докато се обърнеш, Пловдив се задръства от богати чужденци. Напразно специалистите обяснявали, че тази работа не може да стане, защото по дългия път от Хисаря до Пловдив водата в тръбите ще изстине и загуби своята лечебна сила. Нямало кой да ги чуе – бай Деньо напирал, обещавал, агитирал. От жителите на града се искало само едно – да гласуват за него. Три години по-късно и това станало – избрали Деньо Манев за кмет на Пловдив. Първата му работа обаче не била да строи, а за един ден да съкрати 400 общински чиновници и така да осигури места за свои верни хора. Следващата стъпка – да се разпродадат на безценица най-апетитните общински имоти. За строителство времето и силите не стигнали – кметът едва успял да спретне една триетажна къща … на сина си.

Новата бомба гръмнала през 1919 г. Тогава кандидатите за управници на Пловдив обещавали да стоплят оголелите и измръзнали жители на града, като им осигурят безплатни дърва. Решението било “гениално” – пари нямало, но по улиците на града било пълно с дървета. Някои се опитали да обяснят, че след такава поголовна сеч градът ще заприлича на пустиня, но опиянената тълпа не искала и да чуе.

Всичко може да се обещае. Само че едно е да се обещае, а съвсем друго да се работи. Справката показва, че строителството на новите хали под тепетата се точи от 1911 до 1938 г. Трябвало да минат близо 50 години, докато пловдивчани получат истинска театрална сграда. Изграждането на подпорни стени край Марица се забавило цели 60 години. Горе-долу толкова време се изнизало, докато тръгне канализацията на града. Три десетилетия управниците обещавали да изградят голям общински дом, но така и не направили нищо. Добре, че след години  правителството разрешило на общинарите да вземат бившата сграда на Окръжната постоянна комисия, известна сега като седалище на кмета.

Анекдотичен е случаят с моста на  Марица при Ландос. Тамошните жители живеели върху единия бряг на реката, но имотите им били на другия. За да стигнат с каруците до нивите си, трябвало да пътуват няколко километра до центъра на Пловдив, където бил единствения мост, а след това покрай днешния панаир да се друсат чак до Рогош. Още от края на ХІХ в. политиците обещавали да построят мост, но изборите минавали, а мост нямало. През пролетта на 1923 г. обръгналите на лъжи жители  обявили, че няма да гласуват, докато не получат мост. Едва тогава политиците се трогнали. Министър-председателят Александър Стамболийски наредил на военния министър да изпрати в Ландос една сапьорна рота, която бързо вдигнала понтонен мост. След изборите войниците се върнали, демонтирали моста и го прибрали обратно в казармата. Чак през 1938 г. по времето на кмета Божидар Здравков започнал градежът на истински мост.

Но освен кьорфишеците, Пловдив помни и достойнството на някои от своите кметове. Книгоиздателят Христо Г.Данов, въвел европейски ред под тепетата, Дюкмеджиев докарал бистра планинска вода от Родопите, а Божидар Здравков свършил далеч повече, отколкото обещал.

Не забравяй, Пловдив!

Проектът за трамвай в Пловдив от 1905 г. В плана е включено само трасето от Пловдив до Станимака (Асеновград). Маркирани са спирките при Остра могила (днес квартал Остромила), Ахланово (Браниполе), Крумово и Станимака (Асеновград).

Старият Четвъртък пазар при днешния Музей на Съединението. Още в края на XIX в. бъдещите кметове обещавали да се преборят с локвите и неизбродимата кал, от които се оплаквали гражданите, но това станало 30 години по-късно.

Още от 1880 г. някогашната улица „Станционна” (днешната „Ив. Вазов”) била известна с прашните облаци през лятото и дълбоката кал през зимата. Гражданите се оплаквали, кандидатите за кметове обещавали в продължение на повече от 40 години.

След 60 години обещания през 1937 г. най-сетне започва изграждането на защитни стени по брега на река Марица, за да се сложи край на постоянните наводнения.

Коментари

Коментари

Категории

Харесайте ни в Facebook

Facebook Pagelike Widget
    СДС Plovdiv    

Времето

Анкети

За кого ще гласувате на кметските избори?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...
Close