Правилата за въвеждане на системата „Бонус-малус” при застраховката „Гражданска отговорност“ вече са готови и започва общественото им обсъждане. Според документа клас „бонус-малус” ще се определя за всеки собственик на кола, без значение физическо или юридическо лице и то за всеки отделен негов автомобил.
Системата „бонус-малус“ има за цел да стимулира изрядните шофьори, като те получават т.нар. бонус да плащат по-ниска застраховка „Гражданска отговорност“, а шофьорите, виновни за катастрофи и нарушили закона ще плащат повече.
При определяне на цената на „Гражданска отговорност“ ще се взима предвид дали за дадения автомобил има влезли в сила наказателни постановления или фишове. Вторият фактор е дали водачът има влезли в сила присъди за извършени престъпления, опасни за обществото и обществения ред.
Всяка застрахователна компания ще може да понижава и увеличава тарифата в зависимост от двата фактора. Предлагат се 15 или 20 класа в системата „Бонус-малус“ като в съответствие с броя извършени нарушения или пък липсата им, водачът ще бъде позициониран в определен диапазон – „неутрален“, „бонус“ или „малус“, става ясно от проекта, внесен от Комисията за финансов надзор.
Нарушенията, определящи цената на полицата, са в седем категории. Най-много “малус” точки ще носят причинена смърт на пътя и други тежки нарушения – плюс 15. За хулиганско поведение са записани 10 точки, а превишението на скоростта – от 1 до 3 точки в зависимост от километрите над разрешеното.
Опасно изпреварване или шофиране носи 4 “малус” точки. Шофирането с алкохол над 0,8 промила ще носи 5 допълнителни малус точки.
Предлагат се две скали, за да бъде избрана по-работещата от тях. Едната – с 15 класа, неутрален клас е 6-и, 5 класа бонус и 9 класа малус. Отстъпката е 23% от базовата премия, а оскъпяването – 400% от нея.
Втората скала е с 20 класа, базов клас е 8-и, 7 класа са за бонус и 12 за малус. Отстъпката е 25%, оскъпяването пак до 400%. От клас в клас ще може да се преминава след 12 месеца.
Ако шофьор е сниман с превишение на скоростта от 21 до 30 км/ч извън населено място, ще получава една наказателна точка и цената на „Гражданска отговорност“ ще нараства с 10% или с 25%, предвиждат предложените два варианта. Ако обаче превишението на скоростта е с 21 до 30 км/ч в населено място, застраховката ще поскъпва с 30% или със 75%.
Класът на водач и собственик на МПС ще се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд.
„Неутрален“ клас ще се дава на шофьор, който не е бил вписван като такъв в полица за задължителна застраховка и за когото няма информация относно фишове и присъди за извършени от него след 1 януари 2020 г. административни нарушения и престъпления.
В случай, че дадено физическо или юридическо лице е собственик на повече от едно превозно средство, то „Бонус-малус“ клас ще се определя за всяко едно от превозните средства поотделно.
„Бонус-малус“ клас на собственик на МПС ще се определя и на всеки лизингополучател, който е страна по договор за финансов лизинг.
Цената на „Гражданска отговорност“ ще се увеличава с до 400% за неизрядните шофьори, които правят нарушения на пътя. За хората без нарушения има два варианта – максималният размер на бонуса да бъде до 25% от цената на полицата, или до 23%.
Новата система ще се прилага еднакво към фирми, граждани, държава, общини.
При покупка на кола новият собственик ще бъде с неутрален клас по „бонус-малус” системата. Но, за да няма злоупотреби и фиктивно прехвърляне, ако един автомобил отново бъде купен от стария си собственик, ще се взема предвид натрупаните „бонус-малус” точки от предишния период.
Профилът ни ще се определя само на база на нарушенията, извършени след 1 януари 2020 г. А реално ще плащаме застраховка според досието си от януари 2021 г.