Новини Пловдив » Бизнес » След месец няма да има грозни жени в Пловдив! Или как започва рекламата под тепетата
Бизнес Важно Градът Култура Не забравяй

След месец няма да има грозни жени в Пловдив! Или как започва рекламата под тепетата

Революционната реклама на Вакаро - селска мома пуши цигари
Революционната реклама на Вакаро - селска мома пуши цигари
  • Отначало търговците привличали клиентелата с патриотични названия на фирмите
  • През 1898 г. Пловдивската община облагала с троен данък фирмите, изписани на чужд език
  • През 1900 г. се появило първото рекламно издание под тепетата
  • Някои търговци го ударили на бездарна поезия

Владимир БАЛЧЕВ, Не забравяй, Пловдив!

Разправят как преди около 90 години едно куче разнасяло из града кренвирши с кошничка на шията. Животинката изпълнявала съвсем точно поръчките и никога не бъркала. Дори понякога, когато работниците се задържали по-дълго време в кръчмата, стопанинът изпращал четириногата Жужинка да ги вика. Една жива реклама на „.Първа чешка колбасарница Йосиф Путик“ обикаляла из улиците на Пловдив. Децата се радвали и на шарената каручка, с която чехът пресичал центъра на града, за да закара стоката в магазина. Зад каручката бързо пристъпвал щъркелът Петър, който дотолкова се привързал към колбасаря, че винаги го следвал. Явно Йосиф Путик усещал, че и от най-дребното нещо може да стане добра реклама. Умението му да представя добре стоката си показва една архивна фотография от Пловдивския панаир. Вижда се щандът на Путик. Там той излага 75 вида колбаси. Старата пожълтяла снимка предизвиква  неволна тръпка и желание да опиташ от всичко.

През XIX  в. никой не си правел труда да рекламира стоката. Тогава под реклама разбирали това – да се закове над вратата на дюкяна една дъска, върху която да се изпише името на фирмата. Толкова

Останалото било начин на работа. Ако си честен, ако продаваш добра стока, хората няма да те отминат. А и дюкяните били подредени по браншове в една улица – да мине всеки, да гледа и избира. Абаджиите в един ред, папукчиите в друг, кюркчиите в трети. Някои от еснафите имали дори свои ханове, където въртели алъш-вериша и пазели стоката.

След 1878 г. надошли пришълци, куцо и сакато се втурнало да върти бизнес. Дошъл ред и на непозволени хватки. „Някои нехранимайковци“ – възмущава се тогавашният в-к „Марица“ – свалили дъската от дюкяна на Киро Михалов“. Сиреч нелоялна конкуренция и опит да се удари в гръб съперника.

Обичайната дъска започнала да се уголемява, самодейни зографи започнали да рисуват патриотични сцени. Тъкмо в това време пришълката Лора Лейбович кръстила заведението си „Сан Стефанска България“. Казват, че била жива реклама на заведението си, понеже по обем надхвърляла три стандартни пловдивчанки. Търговците захванали да поръчват нови и нови надписи.

През 1898 г. общинарите усетили, че от търговската надпревара може да се печели, и побързали да въведат такса за рекламата. Наложен бил троен данък за фирми с надпис на чужд език, за да се напомни, че Пловдив все пак е в България и не може безнаказано да се шашват клиентите

От 1900 г . се появил вестник „Новости“ – първото рекламно издание под тепетата. „Знае се, че в страната ни се изработват такива произведения, които надминават по всичко чуждестранните“ – утвърждава уводната статия от първия брой на изданието. Експериментът приключил след няколко месеца – дълговете потопили изданието. Оказало се, че най-доброто място на реклама е между новините, които всички прелистват. Там доктор Пинк безнаказано можел да рекламира хапчетата си, които лекували всичко, дори можели да осигурят сто години живот, че и повече. Имало място и за призива на Серафим Стаменов към гражданите да го подкрепят, като купуват стоките му, за да може неговата фирма да се разрасне и атакува все по-големи пазари.

Някои търговци дотолкова се разнежвали в рекламните обръщения, че го избивали на поезия: „Годенички, ученички с мили очички, елате всички с малко парички…“

Не са толкова малко паричките, след като става дума за луксозни кожени палта, но нали трябва да се спазва римата!

„След един месец няма да има грозни жени!“, твърди „Билка – Папазов“ през 1926 г. Магическата трансформация щяла да се извърши от нощната помада „Кралица“. Само че Папазов 28 години преди това обещава същото чудо с помощта на пудрата „Клеопатра“.

Пак през 1898 г. Г. Закарян раздава щедри надежди за подмладяване. Оказва се нищо и никаква боя за мустаци, предлагана в тясно магазинче под хотел „България“ на Джумаята.

Други пътища търси през 1905 г. тютюневият фабрикант Мардас. Започнал да слага в кутиите с цигари едри банкноти със сребърно покритие и стоката му бързо се разграбвала. През 30-те години на нашия век пловдивският цар на шоколада Нисим Авдала добавял към шоколадите портретите на световните изобретатели. Ако някой събере 54 картинки, печели голямата награда. Следващата игра била прекъсната от национализацията през 1947 г. Ненужните шарени хартийки разграбили малчуганите от Ортамезар и ги ползвали като разменно средство срещу стъклени топчета.

Интересен вариант за реклама предлага пловдивският обущар Д. Петков. Той давал гаранция за произведените от него спортни обувки, че няма да пропускат вода 5 години. Чокмана, майстор на козунаци, громи конкуренцията с лозунга „Долу скъпотията!“, Соломон Таджер обявява: „Граждани, спасени сте от замръзване“, тъй като продава дърва и въглища. „Морето на чорапи и кюлоти” е в магазина на Гошо Хубавеца, твърди друга реклама. Някъде покрай неговия възторг се губи твърдението, че гумите „Мишлен“ са най-здрави, а автомобилите „Мерцедес“, продавани на ул. „Отец Паисий“, нямат конкуренция.

 Рекламите на Джумаята към края на XIX и началото на ХХ век.

Революционна реклама на Карло Вакаро в началото на ХХ век – девойка пуши цигара.

Панаирният щанд на Йосиф Путик през 30-ге години на миналия век.

 

Рекламна пощенска картичка на М. Попов от 1912 г.

 

Чудо на чудесата – реклами на частни фирми върху фасадата на Народното събрание в София през 30-те години на миналия век

Коментари

Коментари

Категории

Харесайте ни в Facebook

Facebook Pagelike Widget

Времето

Анкети

Кои да са първите задачи на новия кмет?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...
Close