Новини Пловдив » Бизнес » Как Шофьорският плаж се сдоби с „Алепу Вилидж“
Бизнес България Важно Общество

Как Шофьорският плаж се сдоби с „Алепу Вилидж“

Строежът на Алепу
Строежът на Алепу

В. „Капитал“ подрежда хронологията и фактологията

В петък сутрин Дирекцията национален строителен контрол (ДНСК) направи втора проверка на брегоукрепването зад Шофьорския плаж в местността Алепу в рамките на няколко дни. Това се случи след като в четвъртък вицепремиерът Томислав Дончев каза, че вижда хотел на плажа и премиерът Бойко Борисов е поискал повторна проверка на строителната инспекция. А Върховната административна прокуратура нареди на началника на ДНСК да извърши незабавна (и поредна) проверка на законността на строежа.

Ден преди това шефът на ДНСК Иван Несторов коментира пред bTV, че от 14 февруари, когато беше предишното обществено възмущение, има заповед за спиране на строителстовто там, която не е отменена. Очевидно обаче междувременно конструкцията е пораснала и заповедта не е

Историята обаче не е нова и търпи развитие през годините. През 2015г. „Бивол“ публикуваха разследване как теренът преминава от общински в частни ръце. След това сагата продължи през един куп документи и институции, както и противоречия между тях, за да стигнем до настоящия момент.

Ключовите факти

Какво ще се строи: Според решението на РИОСВ – Бургас, в парцелът на свлачището, което се укрепва сега, ще има хотел. Това е „Алепу Вилидж“, като според екооценката там трябва да има „апартаментна сграда, разделена на блокове, с подземен паркинг, ресторанти, открит плувен басейн и зони за рекреация“. Комплексът ще е разположен в терасовиден формат. От екооценката става ясно, че площта на проекта е около 20 дка, а застроената площ, надземно и подземно, е около 9200 кв.м.

В парцелите зад свлачището – „Алепу Бриз Вилидж“ трябва да се появят вакационно селище и курортен комплекс с 30% плътност на застрояването и 10м максимална височина. Там ще има апартаментна сграда, паркинг, сграда за персонал и зони за рекреация.

От инвестиционния проект, с който „Капитал“ се запозна, става ясно, че ще има общо 10 жилищни блока на височина между един и три етажа, разположени терасовидно и свързани помежду си.

Защитени зони: Някои от обектите попадат в зони от Натура 2000 и защитена зона „Комплекс Ропотамо“ и „Ропотамо“, но становищата на екоминистерството и екоинспекцията са, че планираните дейности не са в разрез с опазването на зоните. Част от имотите пък попадат в Зона „А“ според Закона за устройство на черноморското крайбрежие. Там плътността на застрояване е до 20%, минималната озеленена площ е най-малко 70% (като половината трябва да са дървета), а височината на строежите – до 7.5 м.

Кой строи: Инвеститор е „Алепу Вилидж“, което има няколко собственици. Пламен Марков и Кристиян Христов са преките акционери, като участват и в съвета на директорите на другия акционер – „К Кепитал“. В ръководството на последното дружество влиза масонът Борислав Сарандев. Четвъртият акционер е компанията „Г И М Консулт“, в която един акционер е офшорната фирма „Абакус Консултинг“ от Белиз.

Справка в Имотния регистър показва, че през октомври 2018г. правото на строеж върху терена със свлачището е прехвърлено от „Алепу Вилидж“ на „ГБС Турс“, дъщерно на ГБС. Строител на сегашния обект е ГБС. В съседство на новите комплекси е техният хотел „Свети Тома“.

Хронологията: как стигнахме до тук

2004 г. Общинската служба по земеделие и гори легитимира като собственици на земята две жени, които доказват, че са наследници. Няколко месеца по-късно те го продават на четири физически лица, едното от които е небезизвестният вече бивш шеф на Столичното следствие Петьо Петров (известен като Еврото). През 2008 г. „Главболгарстрой“ предявява претенции към имота и след дълга съдебна битка, приключила през 2013 г., фирмата доказва, че теренът е бил възстановен незаконно през 2004 г., защото това е станало без никакви доказателства, а в същото време в средата на 90-те години е апортиран в капитала й, още по времето когато ГБС е била държавна.

2005 г. Община Созопол апортира в капитала на „Алепу вилидж“ 29 декара „изоставени ниви“ за 1.22 млн. лв. (40 лв. на квадрат) и получава 34% дял. Две години по-късно общината продава на „Алепу вилидж“ различни идеални части от имоти, като фирмата е платила още 1.36 млн. лв., или общо около 2.6 млн. лв.

2008 г. По предложение на кмета на Созпол Панайот Рейзи се решава да се продаде общинският дял от „Алепу Вилидж“ на офшорката „Новастар холдинг“.

2016 г. Сключени са предварителни договори за учредяване на право на строеж между „ГБС Турс“ и собственици на земите – „Алепу Вилидж“ и „Бриз 2000“. През 2019 г. „Капитал“ не получи достъп до този документ, защото Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) го нямало в архива, въпреки че през 2017 г. е дало разрешението за укрепване на брега на база същите документи.

Януари 2017 г. Държавното „Геозащита – Варна“ дава становище за свлачището, предаден е и доклад за извършено инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване на „Аква Тера Консулт“. Вторият документ също е изчезнал от МРРБ. Що се отнася до становището на геозащитното дружество, в него пише, че преди десет години свлачищата са били две, но са се слели в едно. Заключението е, че то е активно и се налагат „противосвлачищни и противоабразионни укрепителни мероприятия, отчитащи бъдещото строителство и вертикална планировка в района“, както и „да се направи ревизия на ВиК мрежата в комплекс „Св. Тома“ и района на свлачището“.

Януари 2017 г. След това е издадено писмо-разрешение от регионалния министър Лиляна Павлова за „извършване на геозащитни мерки и дейности“.

Декември 2017 г. РИОСВ – Бургас, издава Решение по оценка на съвместимостта на инвестиционния проект. В него се посочва изрично, че първо се прави укрепването и то чрез „сондажно-изливни пилоти в имота и пилотно фундиране ще изпълнява ролята на постоянно подпорно съоръжение“. В решението пише още, че подпорната степа ще се изпълни изцяло в частния имот – зад плажа и общинския път. Технологията на укрепване видимо е променена в хода на събитията. Според екоинспекцията първо трябва да се завърши етапа с укрепването, след това да има мониторинг на свлачищните процеси и чак след това – да се строят курортните комплекси.

Септември 2018 г. Община Созопол издава разрешение за строеж за двата етапа. Тогава кмет е Панайот Рейзи, а главен архитект – Светлозар Рашков.

Октомври 2018 г. С учреденото право на строеж според документ в Имотния регистър, показан първо от bTV, се установяват и 25 апартамента в парцела, където е укрепителното съоръжение.

Януари 2019 г. Снимки, публикувани в интернет, провокираха остра обществена реакция за строежа на Шофьорския плаж, който след това беше временно спрян, като обяснението на шефа на ДНСК Иван Несторов е, че вместо брегоукрепване се полагат бетонни основи на сгради.

Март 2019 г. Поредна проверка на ДНСК не е установила никакви нарушения при строителството в местността.

От ведомството обясниха, че главният архитект на Созопол е допуснал укрепването на свлачището край Алепу да става успоредно с изграждането на курортно селище на плажа.

Зима 2020 г. Завършен е етапът „брегоукрепване“ и според източник на „Капитал“ брегоукрепителният обект е влязъл в експлоатация.

Още новини по темата

Бивш общинар твърди, че са предлагани подкупи по 5000 евро по случая „Алепу“
Томислав Дончев: Видимо на Алепу се строи хотел

 

 

Коментари

Коментари

Категории

Харесайте ни в Facebook

Facebook Pagelike Widget

Времето

Анкети

Ще отидете ли на море в Гърция?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...
Close