Нов състав на Апелативния съд ще решава дали изграденото през 2009 г. разширение може да се ползва самостоятелно
Ваня ДРАГАНОВА
Държавата загуби окончателно делото за собствеността на построения през 1982 г. перон от 61 752 кв. м на летище Пловдив. Решението за това е на Върховния касационен съд, който на 7 юли т. г. потвърди извода на Апелативния съд в Пловдив, че перонът принадлежи на „Летище Пловдив“ АД. Това дружество е създадено през 1995 г. от държавната фирма „Летище Пловдив“ ЕООД и Инвестиционен фонд „Тракия“. В смесеното дружество държавната фирма влиза с всичките си активи, включително и с перона, и първоначално има дял от 55%, който впоследствие е намален. Дела за собствеността на перона се водят от години и последно държавата члез Областната администрация в Пловдив претендираше, че перонът на летището не би могъл да бъде апортиран в съвместното дружество с фонд „Тракия“, защото е публична държавна собственост. Към момента на апорта обаче акт за публична държавна собственост на перона няма и така съдът отхвърля претенциите на държавата.
Нов състав на Апелативния съд в Пловдив обаче ще разглежда казуса за разширението на перона от 47 420 кв.м., направено при ремонта на летище Пловдив през 2009 г.
При първото разглеждане на казуса в Апелативния съд през 2018 г. решението беше, че и разширението не принадлежи на държавата, защото е неделимо от стария перон. Експертиза обаче дали разширението може да се ползва самостоятелно, без да се преминава през стария перон, няма. И сега при новото разглеждане ще трябва да се прецени дали новата част може да се ползва отделно. Ако това се окаже възможно, то тя трябва да бъде обявена за държавна собственост, защото разширението е изградено върху държавен терен, а според чл. 92 от Закона за собствеността собственикът на земята е собственик и на постройките върху нея. Но ако се установи, че разширението не може да се ползва самостоятелно от стария перон, ще трябва да бъде приложен чл. 97 от същия закон, според който собственикът на главната вещ придобива правото на собственост и върху присъединената част при задължение да обезщети нейния собственик. Иначе казано, „Летище Пловдив“ АД ще придобие и новата част от перона, но ще трябва да я плати на държавата.
Така казусът с перона на летище Пловдив се оказва още един проблем пред намирането на евентуален концесионер. Интересът на този етап е нулев, но наскоро транспортният министър Росен Желязков обяви в Пловдив, че срокът за набиране на кандидати ще бъде удължаван още в търсене на подходящ инвеститор./ПловдивПрес
Още
Удължават още срока за концесията за летище Пловдив
Държавата загуби перона на летище Пловдив и на втора инстанция