Quantcast
Новини Пловдив » Важно » Десислава Герчева: При дистанционно обучение за първолаците преходът от детската градина към училището е невъзможен
Важно Интервю Мнения Образование

Десислава Герчева: При дистанционно обучение за първолаците преходът от детската градина към училището е невъзможен

Десислава Герчева
Десислава Герчева
  • Ако не ходят на училище, те ще продължат да се чувстват като деца в детската градина и по-скоро ще бъдат настроени ваканционно, отколкото да се чувстват първокласници
  • Няма ли го учителя, няма ли ги правилата в класа, няма ли го биенето на звънеца за започване и завършване на часа, децата губят ориентация
  • Дистанционното обучение ще се отрази най-зле на реалното възприемане на света у децата

 

Десислава Герчева е начален учител от 27 години. Завършила е „Начална училищна педагогика с английски език и дефектология“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Тази година ще бъде класен ръководител на първи клас в ОУ „Кочо Честеменски“. Носител е на Почетен знак на Пловдив, на Голямата награда на Регионалното управление на образованието и на отличието „Учител на годината“ в ОУ „Кочо Честеменски“.

Интервю на Ваня ДРАГАНОВА


– Колко трудна ще е адаптацията на първолаците към училището в нетипичната обстановка тази година, г-жо Герчева?

– Много трудна. Първо, защото ние самите не знаем как ще започне учебният процес, второ, колкото и Министерството на образованието да се опитва да ни дава ясно разписание, докато не започнем, никой не знае как ще вървят нещата. Безкрайно се надяваме за първи клас да е организирано присъствено обучение, независимо от епидемиологичната обстановка в страната, министерствата на образованието и здравеопазването да вземат решение да се направи някакъв гъвкав процес на обучение и първолаците да ходят на училище. За тях в първи клас всичко е ново – нова обстановка, нови учители, нови деца, нов режим,  и имат един адаптационен период до Коледа, в който се опознават един друг, свикват с това, че има едно определено време, в което трябва да стоиш на един чин и да слушаш учителят какво обяснява… Тяхното естествено придвижване е с подскоци и подтичвания и в коридора настъпва един малък хаос – те трябва да изразходват енергията си. Докато е топло, ще бъдем навън, ние имаме открита класна стая и можем да учим навън, но когато стане студено, ще трябва да се приберем в училището.

– Ако се наложи да се учи елекронно, ще могат ли първокласниците да направят този преход от детската градина, където те слагат да спиш следобед, към училището, в което има нови правила и отговорности?

– Ако минат на дистанционно обучение, този преход е невъзможен. Те ще продължат да се чувстват като деца в детската градина и по-скоро ще бъдат настроени ваканционно, отколкото да се чувстват първокласници.

– Миналата година вие вероятно сте водили четвърти клас, но какво казваха вашите колеги, които след 13 март учеха дистанционно с първите класове?

– Те, слава Богу, бяха минали предбуквения и буквения период и затварянето вкъщи се случи, когато бяха взели всички букви и числа и децата би трябвало да могат да четат и да пишат. Така че остана периодът с читанката и от тази гледна точка може да се каже, че е било по-лесно. Но 3 месеца вкъщи никак не беше удачен период за обучение от дистанция. Първите 2-3 седмици – добре, но оттам нататък децата загубиха желание да работят, родителите много се изтощиха,  нашият работен ден беше много часове, защото в началото ние не знаехме как да обучаваме дистанционно. Започнахме, все едно сме в класната стая, поставяхме им задачи, които биха изпълнявали, ако бяхме в клас, но разбрахме, че е невъзможно, че трябва да редуцираме часа до едни 20 минути, макар че материалът е обемен,  и трябваше да решаваме новия урок ли да предадем, упражненията ли да направим, или да видим кой как се е подготвил. Трудно е – има деца без устройства, има по 3 деца в семейството, а компютърът обичайно е един, имахме кака – студентка по медицина, и майката казваше: „На мен тя ми е по-важна.“ Давали сме възможност, който когато може, да изпълни задачите, но няма ли го учителя, няма ли ги правилата в класа, няма ли го биенето на звънеца за започване и завършване на часа, децата губят ориентация.

– Колко възможен е образователният процес, без учителят и ученикът да се гледат в очите?

– По-скоро е невъзможен. Може би ще има деца, които ще успеят да усвоят материала – ако родителят е ангажиран, седне и започне да обяснява, търси източници и ги дава на детето, в някаква степен ще се получи. Но не за всички деца.

– Родителите, които смятат, че образованието на техните деца е работа само на училището, не са ли твърде много обаче?

– Има и такива родители, но не са много. Повечето родители си дават ясна сметка колко важно е образованието, една голяма част от тях влагат сериозни средства в обучението на децата си и не мисля, че ще ги оставят само на училището. Може би моите наблюдения са такива, защото работя в едно централно пловдивско учебно заведение и  мога само да предполагам какво се случва в едно малцинствено или селско училище.

– По света вече се говори за цяло изгубено поколение, ако се наложи да се учи дистанционно дълго. Преувеличени ли ви се виждат тези страхове?

– Мисля, че са преувеличени след 3-те месеца, в които учихме по този начин, но ако това продължи, може и да си променя мнението. Но е сигурно, че нищо няма да е същото.

– Дистанционното обучение на кое ще се отрази по-зле – на знанията или на дисциплината на децата?

– Според мен най-много на реалното възприемане на света около тях. Нямаш реалната връзка с възрастния – в случая с учителя, нямаш реална връзка с различните деца в училище – може да имаш братче или сестричка вкъщи, но вие се познавате до болка и всеки знае как ще реагира другият. А когато сте в училище, особено в началото, вие не познавате другите деца, а те дават друга реакция на всеки проблем. Тоест всяко дете придобива опит от другите деца, то вижда друга гледна точка, научава се да уважава чуждата реакция и в един момент може да се замисли дали пък  другото дете не е било право.

– Тоест има риск да израсне поколение от социопати?

– Не искам да използвам тази дума, но когато си сам с устройството вкъщи, не е същото.

– Ще се справи ли българското образование  с предизвикателството на променената ситуация?

– Заради учителите ще се справи изцяло. Има много качествени колеги, пак ще се застраховам, че мисля така заради средата, в която работя, но подходихме много отговорно и смятам, че ще се справим.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД

Категории

Времето

Анкети

Как предпочитате да гласувате?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...