Quantcast
Новини Пловдив » Градът » Д-р Веселин Герев: Най-големите последици от COVID кризата търпят децата ни
COVID-19 Важно Градът Здраве Интервю Мнения

Д-р Веселин Герев: Най-големите последици от COVID кризата търпят децата ни

Д-р Веселин Герев
Д-р Веселин Герев, психиатър
  • Парадоксално, но затварянето у дома успокои хората, за кратко
  • Изолацията убива емоционалната интелигентност
  • Трябва рационализация на страха

Д-р Веселин Герев специалист по психиатрия, лекува състояния на тревога, на безпокойство, напрежение, панически кризи, депресия и безсъние. COVID кризата наложи нови правила в учебния процес и д-р Герев коментира как ще се отразят те на децата, но и как се отрази въобще на хората извънредното положение и обстановка.

Интервю на Мария МОРУНОВА


-Как повлия извънредното положение на психиката ни?

-В началото бяха страховете за собственото здраве и живот. После хората разбраха, че не е чак толкова опасно и вирусът не е чак толкова заразен. И най-важното – това, че го имаш, не означава, че ще умреш.

Парадоксално, но това успокои хората. Защото останаха вкъщи по време на изолацията, отспаха си, намалиха нивото на стрес от работата, не спортуваха. И се успокоиха. Това води до извода, че в България най-големият стрес е работата и спорта след него. Обратно на страната ни в Европа хората останаха под много голямо напрежение, защото там работният ден и почивките са регламентирани и човек, излизайки от този стереотип – 8 часа работа, 8 часа свободно време, 8 часа сън, влиза в нов филм, т.е. това е стрес за тях. Докато при нас как е – 12, 14 часа се работи до припадък, спи се 3, 4, 5, 6 часа и после се чудим защо психиката ни не издържа. При нас спирането от работа поуспокои хората, това успокоение драстично намали възможността човек да изкара по по-сериозен начин инфекцията, което е парадоксално, но е факт.

Но мина месец, заваляха сметки и като не ходеха хората на работа, първоначалният страх се появи, но с обърната посока – започнаха да се притесняват ще имат ли работа, ще могат ли да си платят сметките.

Този период поотмина като започна бавното връщане към нормален живот, колкото може да се нарече нормален.

А сега повечето хора се притесняват от това да не ги спрат отново от работа. Защото виждате, открива се някъде положителен, затварят се цели предприятия. А страхът покачва нивото на напрежението, започва липса на сън, качва се нивото на кортизол и фактически този кортизол или адреналин бута имунитета още повече и човек става податлив не само на коронавируса, но и на всякакви други инфекциозни заболявания. Това е опасното!

-Какви последици търпим и ще търпим?

-Най-големите щети ще са за децата, за учениците, за студентите. За тези, които трябва да учат през компютър. Те влизат – искат или не, в имагинерен свят. Започват да губят умения за социална комуникация, за контакт с хора, чувство за емпатия. Едно е да говориш с компютъра, друго с учител, с приятели.

Най-важното губи се емоционална интелигентност, от това плодовете ще ги берем след 10 години.

-Как децата да се настроят за училище в условията на новите правила покрай коронавируса?

-Не могат да се настроят. Те са разстроени и предпочитат тази система на обучение – дистанционната, защото могат да си правят каквото си искат.

А там – в училище, се създава навик – става се час, час и половина по-рано, ходи се до училището, на всеки 45 минути има 10-минутна пауза. През това време се комуникира с деца, хранят се, имат физическа активност. Вкъщи говорят с една машина. Та дори може да не си вкъщи, а на другия край на града, дори света и с едно устройство да имитираш дейност.

-Първокласниците?

-За първолаците ще е най-стресиращо. Имало идея една седмица да се учи присъствено, една – вкъщи. Това е голяма глупост! Първо, мозъкът на тези деца ще им се изпече от този екран, който ще гледат. Второ, няма да могат да изградят никакви навици, които се изграждат в училище – спазването на дисциплината, създаването на някакъв порядък, динамичен стереотип на часове и междучасия и се стига до осакатяване на психиката на учениците още от първи клас. Освен това какъв авторитет ще е учителят за тях, а него го няма – говори им от компютъра?

Това си е едно мероприятие, с което хората да учат колкото се може по-малко. По-малко образованият човек лесно подменя и ценностите си – основни ценности за децата ще стават асоциалните прояви, стремежът към бърз финансов успех. Критериите падат.

-Да дадем насоки как хората да се справят с тази ситуация?

-Всеки трябва да свикне да живее със собствените си страхове. Другото – преодоляването на страха, е само пожелание.

Но рецептата по-скоро е рационализация на страха, баланс между мерки и страх. Колко по-спокоен е човек, колкото по-рано разбере, че цялата тази епидемия е в главата му, ще проумее, че нищо страшно няма. /ПловдивПрес

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД

Категории

Времето

Анкети

Как предпочитате да гласувате?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...