Мария МОРУНОВА и Галина ГЕОРГИЕВА
Хаосът с издаването на електронни направления в Пловдив продължава. Проблемът е, че лабораториите не са синхронизирали софтуера си с този на джипитата и не могат да видят, ако пациент отиде да си направи теста с такова направление.
„За да няма разминавания, издаваме хартиени направления, но програмистите трябва да синхронизират програмите, за да няма подобен хаос“, коментира общопрактикуващият лекар д-р Зорница Амбарева.
Днес тя е издала едно електронно направление и допълни, че няма наплив от пациенти за такива, както са се опасявали джипитата.
Други лекари в града на тепетата споделиха същия проблем. Споделят и друг – доста техни колеги изгубиха битката с COVID-19, така пациентите им остват без джипи. В подобен случай пациент може да се обърне към всеки общопрактикуващ лекар, но това ще затрудни още повече работата на личните лекари.
„Около 12 фирми разработват софтуер за личните лекари и всеки от нас си е избрал с коя фирма да работи. Една от тези 12 фирми първоначално не искаше, а след това не можа да направи софтуер. Единствено лекарите, ползващи техните услуги, не можеха да издават електронни направления“, обясни за ПловдивПрес д-р Костадин Сотиров -председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в Пловдивска област.
По думите вече фирмата е започнала да решава проблема и колегите му би трябвало да могат да издават електронни направления. „Вторият проблем е свързан с лабораториите. Направлението на пациента като го изпратя аз в НЗОК, лабораторията трябва да види, че го има и да вземе пробата, а след това да изпрати съобщение до информационната система, както и резултата. Личният лекар трябва да може да види резултата. Фирмите, работещи софтуер за лаборатории, последно не искаха да се включат в разработването на системата. От вчера една от лабораториите се включи и вече приемат електронни направления. Но другите лаборатории в Пловдив все още не приемат такива, защото софтуерът им не е готов. Те връщат пациентите при личните лекари да им издават хартиени направления. Ние обаче нямаме право веднъж да издадем електронно направление и втори път на хартия. Или пък пациентите се принуждават да си плащат изследванията“, обясни д-р Костадин Сотиров.
Той каза, че днес Министерство на здравеопазването е разпространило писмо чрез РЗИ, с което се напомня, че лабораториите не трябва да връщат пациенти, нито пък да ги карат да си плащат изследванията. „Очаквам да заработи и механизмът на конкуренцията. След като едната лаборатория вече работи с електронни направления, то целият поток от пациенти ще се насочи към нея. Един човек като отива да си прави PCR, има нужда и от други изследвания. Тези лаборатории, които отказват да работят електронно, ще загубят. Очаквам до края на седмицата, най-късно в понеделник и те да се включат в системата“, коментира д-р Сотиров.
Личните лекари срещат и друг проблем – дългият уникален код, който трябва да съобщят на пациентите. Той е комбинация от 12 цифри и букви. „От една страна, ние като пишем есемеси или по Вайбър, можем да сгрешим и да се окаже, че няма такова направление. От друга страна, пациентът не може да запомни толкова букви и цифри. Трябва да се променят нещата – или да се скъси този код, или вместо него, да се използва друг начин за идентификация на пациента- комбинация от ЕГН и име, комбинация от ЕГН и име на лекаря, или ЕГН и номер на здравна книжка, или ЕГН на пациента и име на лекаря. Вариантите са много“, коментира д-р Сотиров.
Той припомни, че личният лекар може да издава три направления – за PCR, за кръвни изследвания и за ренген. Тогава пациентът трябва да получи три отделни номера, а към тях може да се добави и кода за електронната рецепта и става много сложно. Той предлага да се използва ЕГН-то, или номера на личната карта за индентификация на пациента, или посочените вече варианти./ПловдивПрес
Още
Лаборатории връщат пациенти с електронно направление за PCR