Quantcast
Новини Пловдив » Градът » Три български фирми готови да въведат електронно таксуване в Пловдив
Градът Общество Пловдив Транспорт

Три български фирми готови да въведат електронно таксуване в Пловдив

Тодор Чонов и шефът на ОП "Организация и контрол по транспорта" инж. Пламен Вълков

Галина ГЕОРГИЕВА

Три български фирми са готови да въведат модерно електронно таксуване в Пловдив, каквото не успя испанската фирма „Индра“. „В момента имаме инвестиционни намерения от три различни фирми, които презентират свои продукти – модерни начини на плащане чрез валидатори, банкови карти, мобилни приложения. Ще им дадем възможност да оборудват по един автобус. Проектът на „Индра“ бе напудрен, но не сработи“, заяви на пресконференция в Центъра за управление на трафика зам.-кметът Тодор Чонов.

От днес се преустановява закупуването на билети от монетарниците в автобусите и от автоматите по спирките. Кондукторите в рейсовете ще дават билети.

„Точно преди една година при кмета Здравко Димитров проведохме среща с шефовете на „Индра „, защото системата не работеше в пълната си функционалност. Те обещаха  неизправностите да бъдат отстранени в кратък срок, изпратиха инженери от Испания, които стояха тук при колегите в ОП „Организация и контрол на транспорта“,  но си заминаха, без да има резултат. После засилихме техническия екип с идеята да пуснем системата и да видим как работи в пълнота. През юни опитахме по всички линии на градския транспорт да се премине на електронно таксуване, без кондуктори. Имаше задоволителни резултати, но когато системата се натовари, се срина. Това ни принуди отново да върнем кондукторите. Продължихме интензивните разговори с „Индра“, но така или иначе не се постигна желаният резултат, описа действията на общината за тази година зам.-кметът.

В края на ноември Община Пловдив е прибрала внесената от „Индра“ гаранция по договора от 489 000 лв., а в началото на декември е заведен и иск срещу испанската фирмата в Пловдивския окръжен съд на стойност 1,5 млн. лв. Чонов каза, че към него ще бъдат прибавени и допълнителните претенции на общината.

“Една от тях е, че „Индра“ не подаде документи за сертифициране като сервизна филма по електронно-билетната система и затова от НАП и Института по метрология ни предупредиха, че системата не е сертифицирана по една от наредбите. Затова от днес изключваме някои точки на продажба – монетните апарати в автобусите и по спирките. Всички плащания минават чрез сертифицирани касови апарати, които да отчитат продажбите, предупреди Тодор Чонов.

Кондукторите ще си продават билетите както досега, но на гишетата в районните кметства и в центровете за продажба на билети и карти ще бъдат въведени касови апарати, които ще отчитат продажбите към НАП. Това неизпълнение ще бъде прибавено също към иска срещу испанската фирма.

Зам.-кметът каза още, че цялото налично оборудване като таблата по спирките и в автобусите, валидаторите ще остане и ще се използва. „ Започваме едно пазарно и техническо проучване, което да ни доведе до правилното решение какво точно оборудване да изберем, за да го заложим в бъдещата обществена поръчка. Искаме прагматично да видим кое устройство как работи в каква среда и как ще се използва от пътниците.”, коментира Чонов.

Той покани и други фирми да си представят своите идеи и продукти и припомни, че 600 000 лв. са заложени в бюджета на общината за 2021 година като гаранция, че ще се поддържа електронната система на „Индра“, докато се избере нова фирма.

Зам.-кметът увери, че намерението на общината е да се модернизира стъпка по стъпка системата.“Искаме да има устройства, с които да се плаща чрез карти и мобилни приложения. Който от пътниците не може да борави с тях, ще се таксува при шофьори. След като въведем електронното таксуване, ще увеличим контрольорите, които ударно да проверяват пътниците. Държим да има датчици на вратите на автобусите, които да броят хората – колко се качват и кога слизат. Трябват ни реалистични данни за пътникопотока, което ще ни даде възможност да променяме и моделираме общинската транспортна схема така, че да бъде удобна за хората. Сега броим по остарял метод пътникопотока, визуално. Новите технически средства ще ни дадат възможност да бъдем полезни на хората“, каза Тодор Чонов. Той припомни, че Транспортният проект в частта, свързана с електронната система на „Индра“, е 19 милиона с ДДС.

„Договорът с испанската фирма изтече, а на 1 март изтича и периодът на устойчивост по проекта. Всичко работи по отделно, но като система тази информационна инфраструктура на „Индра“ не може да издържи. Монетните апарати и тези по спирките ще останат засега, но е въпрос на време да бъдат премахнати, защото не са функционални“, каза още зам.-кметът. Тепърва ще се решава дали да има видеонаблюдение в автобусите, както и Wi-Fi./ПловдивПрес .

Още новини по темата

Купуването на билети от автомати по автобуси и спирки спира съвсем

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД

Категории

Времето

Анкети

Ще се ваксинирате ли срещу коронавирус?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...