Quantcast
Новини Пловдив » Важно » Борислав Цеков пред Plovdiv-Press: Вървим към поредица от избори
Важно Инциденти Мнения Политика

Борислав Цеков пред Plovdiv-Press: Вървим към поредица от избори

Борислав Цеков
Борислав Цеков
  • До месец-месец и половина ще е ясно ще има ли правителство
  • Ако и третият мандат е неуспешен, президентът разпуска Народното събрание, насрочва нови избори и назначава служебен кабинет
  • Тези, които заявяваха, че са победители, носят отговорност към избирателите и трябва да се опитат да съставят правителство
  • Слави Трифонов и хората около него все още не могат да осъзнаят, че се намират в съвсем друга социална роля
  • Служебно правителство е нещо като резервна гума на автомобила, не може да направи ревизия на управлението на Борисов

Борислав ЦЕКОВ е доктор по конституционно право в Института за държавата и правото при Българската академия на науките. Университетски преподавател. Политик. Основател на Института за модерна политика. Специализирал е в редица американски и европейски университети, в т.ч. Колежа по държавно управление “Дж. Кенеди” в Харвардския университет.

Борислав Цеков е юридически съветник в Народното събрание (1996-2001), народен представител (2001-2005), главен секретар на Омбудсмана (2005-2010), доктор по конституционно право към Правния институт на Българската академия на науките (2016), правен съветник на президента Румен Радев (от 2017 до октомври 2019 г.).

Юристът Борислав Цеков коментира пред ПловдивПрес какво повелява Конституцията за сформиране на правителство, в какъв срок президентът трябва да проведе консултациите и да връчи проучвателен мандат, ще се стигне ли до нови парламентарни избори.

Интервю на Галина ГЕОРГИЕВА


– ЦИК обяви окончателните резултати на изборите и имената на новите депутати. На ход е президентът. Кога трябва да бъде свикано първото заседание на Народното събрание и президентът да започне консултации за съставяне на правителство?

– По Конституция президентът е длъжен да свика Народното събрание в 30-дневен срок от датата на изборите. На първото заседание трябва да се избере председател на парламента, след което ще се сформират парламентарните групи, комисиите и започва да функционира нормално. След това държавният глава може да започне консултации с най-голямата парламентарна група за съставяне на правителството. Тя трябва да излъчи кандидат за министър-председател, на който Румен Радев да връчи проучвателен мандат.

– В какъв срок трябва да се случи това?

– Консултациите не са обвързани със срок, той трябва да е разумен. Участниците в този процес трябва да са съгласни, че времетраенето на процедурата е в разумни граници – поради обстоятелствата продължава не три, а 15 дни.  Ако възникне обществено напрежение и се получи възражение от политическите сили, тогава президентът има право да упражни по-бързо правомощията си и да връчи мандат на първата парламентарна група. Кандидатът за министър-председател има 7-дневен срок, в който да представи състав и структура на Министерски съвет, които президентът внася в парламента. Там се гласуват две решения. Първо се избира министър-председателят, ако бъде отхвърлено предложението, процедурата приключва. Ако бъде одобрено, тогава се гласува състава и структурата на МС. Ако процедурата приключи неуспешно, например, защото кандидатът за министър-председател не е представил състав и структура на МС, се минава към втората стъпка. Президентът провежда консултации с втората парламентарна група, която също излъчва кандидат за министър-председател, на когото се връчва проучвателен мандат. Отново има 7-дневен срок за реализация на този мандат. Ако и този втори опит е неуспешен, се преминава към трети – президентът може да прецени на коя парламентарна група да връчи проучвателен мандат. Тук вече мандатът се връчва не на посочен кандидат за министър-председател, а на самата парламентарна група, за да има тя възможност да проведе консултации и да търси мнозинство около фигурата на кандидат за премиер. Срокът отново е 7-дневен. Ако е неуспешен и този трети опит, президентът е длъжен незабавно да издаде два указа. Първият е за разпускане на Народното събрание и насрочване на нови избори до 2 месеца от тази дата. Вторият указ е за назначаване на служебно правителство и може да бъде издаден няколко дни след първия.

– До месец ще стане ли ясно, дали ще има правителство?

– До месец-месец и половина е разумният срок, в който може да се разтегне цялата процедура, ако бъде извървяна докрай.

– Още на първото заседание на парламента ще има ли ясен знак за сформиране на мнозинство, което след това да излъчи правителство?

-Не. Все пак трябва да има преговори между политическите сили, а към момента публично такива не се водят и няма заявки. Разбира се, ще се очертае някакъв тип мнозинство при избора на председател на Народното събрание, но то ще е ситуационно мнозинство. Едва ли то ще бъде същото, което ще се опита да излъчи правителство. Така че в такъв раздробен парламент, при нежелание за водене на преговори и коалиционни споразумения, ще бъде като плаващи пясъци.

– Вашата прогноза каква е – ще се състави ли правителство, или ще ходим на избори през юли?

– Тези, които заявяваха, че са победители, носят отговорност към избирателите и трябва да се опитат да съставят правителство и най-малко да покажат, че имат не само политическа воля, но и кадрови капацитет. Към днешна дата съм скептичен. Мисля, че отиваме към поредица от избори, не само към нови след няколко месеца. Ще се възпроизвежда патовата ситуация. Виждаме, че избирателите не вярват нито на старите, нито на новите партии, за да им дадат възможност да управляват.

– Докога ще ходим на избори?

– Докато избирателите не се доверят на партия или партии, които могат да съставят мнозинство и да управляват. Всичко е в ръцете на българите.

– Мълчанието на Слави Трифонов как си обяснявате?  ГЕРБ, БСП и ДПС са готови да го подкрепят под една или друга форма.

– Слави Трифонов и хората около него все още не могат да осъзнаят, че се намират в съвсем друга социална роля. Те не са частна фирма, която може да си прави каквото си иска. Ако спазвам терминологията, която от „Има такъв народ“ използваха доскоро, те са „слуги на суверена“.  И като такива са длъжни да бъдат честни, да дават отговори на всички въпроси, свързани с намерението им за управлението на страната. Това че не го правят, говори, че започват да приличат на онези, които са критикували. Длъжни са да бъдат отчетни и прозрачни. Надявам се, че това мълчание е просто стрес от неочакваната роля, което не е оправдание, разбира се. След като се явяваш на избори, трябва да си подготвен. Ако не си подготвен, отговорността си е твоя, както и на тези, които са те пратили в парламента.

– Ако се стигне до служебен парламент, какви са правомощията му и ще има ли ревизия на управлението на Борисов?

– Правомощията на служебното правителство са изяснени. Още през 1992 година има тълкувателно решение на Конституционния съд, което постановява изрично, че служебното правителство има всички правомощия на редовното правителство, с изключение на онези, които изискват наличието на действащ парламент – взимане на държавни заеми, подписване на международни договори и т.н. Служебното правителство трябва да поддържа текущото управление, основната му задача е да организира избори. Дали може да прави ревизия? Според мен едно служебно правителство няма конституционен мандат за подобно нещо. То може да извършва подготвителни действия, но все пак това е правителство, което е избрано от президента, за да запълни вакуум. Служебното правителство е нещо като резервна гума на автомобила, с която да стигнеш до автосервиз и да ти поставят нова. Истинска ревизия на едно управление може да прави избраното по демократичен парламентарен път ново правителство. Самите министри, които и да са те, трудно могат да се ориентират за няколко месеца в своята администрация и в текущите задачи, та чак до ревизия да се стигне. Но съм сигурен, че ще има много политическо говорене, докато резултатите ще бъдат близки до нулата.

– Трябва ли настоящите министри, които са избрани за депутати, да напуснат Народното събрание? Ген. Атанас Атанасов предупреди, че в противен случай ще се стигне до конституционна криза.

– Имало е случаи досега, когато за кратък период от няколко дни действащите министри в оставка не са спазвали това правило. Сега се очертава един доста по-дълъг период за съставяне на правителство и затова е редно да се спази стриктно буквата на Конституцията – тези министри, които са избрани за народни представители,  да подадат оставка на първото заседание на Народното събрание. Да влязат следващите, а когато правомощията на министрите се прекратят, да седнат на депутатските банки./ПловдивПрес

Още новини по темата

Татяна Буруджиева: Слави държи ключа към кабинет, но президентът е централната фигура

Кольо Колев пред Plovdiv-Press: Задават се нови избори! Преди президентските

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
Мусала Софт

Категории

Времето

Анкети

Одобрявате ли състава на служебното правителство?

Покажи резултатите

Зареждане ... Зареждане ...