Новини Пловдив » Здраве » Голям пробив: Учени откриха защо някои ваксини причиняват кръвни съсиреци и твърдят, че знаят как да ги предотвратят
Здраве

Учени от университета Гьоте във Франкфурт твърдят, че най-накрая са установили причината за образуването на кръвни съсиреци, след като са били дадени отделни ваксини срещу коронавирус, и твърдят, че знаят как да решат проблема.

Основните виновници, към които те сочат, са така наречените „плаващи мутирали протеини“, които могат да възникнат, когато ваксината изпрати „шип“ на коронавирусен протеин в грешната част на клетката. Те твърдят, че вече имат идея как да решат този потенциално сериозен проблем, пише британското „Сън“.
Учените незабавно се свързали с компанията Johnson & Johnson и ги информирали за своите открития, надявайки се да им помогнат да създадат по-безопасни ваксини.

Страх от кръвни съсиреци

Ваксината на AstraZeneka беше считана за най-добрия кандидат в надпреварата за намиране на ефективна ваксина срещу коронавирус, но поредица от инциденти омаловажи обществения имидж на компанията.

А именно, при отделни пациенти, получили две дози от ваксината AstraZeneka, се наблюдават кръвни съсиреци, които потенциално могат да причинят тромбоза. В резултат на това някои страни напълно се отказаха от употребата на тази ваксина или я ограничиха до определени възрастови групи, което забави имунизационния процес.

Когато същото нещо се случи след прилагането на ваксината Johnson & Johnson, професионалната общественост беше под натиск да открие причината за явлението и да предложи потенциално решение. Екипът на университета Гьоте изглежда успя.

Проблем с „плаващи мутантни протеини“

Ралф Маршалек, водещ учен в университета, представи най-новите открития в интервю за Financial Times, докато цялото проучване скоро ще бъде публикувано в медицински списания.

Според него причината за образуването на кръвни съсиреци е „плаващи мутирали протеини“. Те се срещат при производители, които използват аденовирусни вектори, за да изпратят скок от коронавирусен протеин в човешкото тяло.

Това, което е потенциално проблематично при тази процедура, е, че протеиновият протеин на вируса се изпраща към клетъчното ядро, а не към цитологичната течност вътре в клетката, в която вирусът обикновено произвежда протеини. Попадайки в клетъчното ядро, отделни части от протеина на шипа се разграждат, образувайки мутирали версии, които не могат да се прикрепят към клетъчната мембрана, но се секретират и циркулират в тялото.

Според Маршалек това е причината един на 100 000 ваксинирани да получи кръвни съсиреци.

„След като вирусният ген бъде открит в ядрото, това може да създаде проблем“, казва той.

За разлика от технологиите, използвани от AstraZeneka и Johnson & Johnson, иРНК ваксините като Pfizer и Moderna изпращат споменатия протеин към цитологичната течност, а не към клетъчното ядро, което предотвратява образуването на съсиреци.

Потенциално решение

Само 309 от 33-те милиона души, получили ваксината AstraZeneka и Johnson & Johnson във Великобритания, са получили кръвни съсиреци, или 142 от 16-те милиона души в останалата част на Европа. 56-те смъртни случая, свързани с тези съсиреци, обаче предизвикаха страх сред търсещите ваксинация, така че самите пациенти започнаха да избягват тези ваксини.

Маршалек е наясно с това, но казва, че има решение – достатъчно е производителите на ваксини да модифицират шиповата протеинова последователност, за да предотвратят нейното разпадане.

„С данните, с които разполагаме, можем да покажем на компаниите как да модифицират тези проблемни последователности по начин, който да предотврати нежелани реакции“, казва д-р Маршалек.

„Необходими са повече данни“

Маршалек казва, че е предал резултатите от своите изследвания на германските здравни власти, както и на органите за ваксинация.

„Те бяха изненадани от нашите открития, защото никой не очакваше, че протеинът ще бъде проблем.“
Johnson & Johnson заявиха, че подкрепят такива изследвания:

„Работим с медицински експерти от цял ​​свят, за да разрешим проблема с образуването на кръвни съсиреци и очакваме да успеем да проучим тези нови данни, когато бъдат официално пуснати“.

„AstraZeneka“ не се направи коментар по повод на това откритие./ПловдивПрес

Мария Капон ПИМК БИЛД
Мусала Софт

Анкети

Одобрявате ли състава на служебното правителство?

Покажи резултатите