Мария МОРУНОВА
Разгорещени дебати имаше в Общинския съвет по отношение на субсидията за превозвачите, като в крайна сметка не 3, а 1 млн. лв. гласуваха общинските съветници. Останалите средства ще бъдат разгледани заедно с документите за тяхната аргументация, на следваща сесия.
Предложението за гласуването на 1 млн. лв. беше на съветника от ВМРО Стефан Послийски и получи подкрепата на ГЕДРБ и БСП.
„По времето на Иван Чомаков още започнаха проблемите ни с градския транспорт, тогава се водеше политика за приватизацията му. Но вие г-н Димитров, действате като адвокат на превозвачите. Няма как те да си позволят да работят на загуба – така е, но ние работим в интерес на гражданите и трябва да пазим техните средства. От техните средства ще се дават пари на превозвачите, в същото време сигналите за неизпълнение на курсове, за лошо отношение, за лоши шофьори и т.н. са от години. По тези сигнали Община Пловдив не взима отношение от години“, коментира в началото на дебата независимият общински съветник Слави Георгиев, който подчерта още, че подобни точки, не трябва влизат на сесия в извънреден порядък. Всички подобни точки трябва да бъдат съпроводени с финансови документи и да се обсъдят в постоянните комисии на местния парламент.
„Когато самите превозвачи идват да искат пари, звучи като пазарлък за домати. Но факт е, че услугата не е на добро ниво, макар фирмите да го отричат. И докато раздаваме по подобен начин пари без аргументация, толкова повече ще ни се налага да теглим заеми – не по 40 милиона за мандат, а за година. Така подобен транспорт ще се ползва от хората с карти – пенсионери и ученици, а всички други ще са в колите си“, допълни Георгиев.
По горещата тема се изказаха още множество съветници, като се чуха мнения за създаване временна комисия, която да контролира дейността на превозвачите. Появиха се и предложения за даване не на 3 млн. лв. на транспортните фирми, а за 1 млн. лв. помощ. Но повечето съветници възстанаха срещу липсата на аргументация, с която да бъдат отпуснати 3 млн. лв.
„Трябва да се помисли за по-дългосрочна стратегия за развитие на транспорта. Нека сега да гласуваме 1 млн. лв., а за следващата сесия, когато цялата документация ще бъде разгледана от нас, да решим за останалите пари за помощ“, заяви съветникът от ВМРО Стефан Послийски.
Съветниците дадоха думата на представител на превозвачите – Веселин Дошков. По думите му фирмите до 7 число на всеки месец дават справки на общината за финансовия ефект на дейността им. „До август натрупаните пари станаха над 2 млн. лв. с отрицателен знак. Нямате представа какви загуби търпим и са натрупани“, заяви Дошков.
Въпреки тези думи на Дошков страстите продължиха да се нажежават. Йордан Иванов от „Демократична България“ обвини местната администрация, че не изпълнява обещанията си и не се виждат стъпки в посока създаване на общинско предприятие „Транспорт“. Няма и счетоводни документи, които да аргументират исканите 3 млн. лв. „После се появи и предложение да се дадат 1 млн. лв. Това не са семки, не са бонбонки, не може да се раздават така. Липсата на документация означава да гласуваме на тъмно“, заяви Иванов.
„Това са неверти твърдения“, репликира кметът Здравко Димитров.
Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов обясни, че има детайлни доклади за създаването на дружеството, което да поеме общинския транспорт. „Уставът за създаването на дружеството е съсътавен. Причината за забавянето на създаването му се дължи на факта, че няма отворени оперативни програми за финансиране“, каза още Чонов.
„Колеги, какви мнения чухме! Тук не става дума за субсидия, а за компенсация. Общината доплаща разликата между продажната цена и реалната стойност на картите за пътуване. Договорите между Община Пловдив и превозвачите, които аз съм чел, са да се плаща на фирмите на километър. Общината не плаща. Тук има неизпълнение от Община Пловдив. Така че, нашата група не се е съвещавала, но смятам ще подкрепим предложението да им помогнем с 1 млн. лв., а останалата част от парите с всички документи да се разгледат на следващата сесия. Аз знам какво е състоянието на фирмите – те имат задължения за горива, към НАП и т.н.“, коментира в края на дебатите председателят на групата на БСП Николай Радев. И допълни: По-добре врабче в ръката, отколкото орел в небесата.
Така се стигна до гласуване на предложенията, направени по време на дебатите и съветници приеха да бъдат отпуснати 1 млн. лв. сега, а останалите пари от компенсацията – на следваща сесия и след като преминат заедно с документите през постоянните комисии на Общинския съвет. Не се прие обаче предложението за създаване на временна комисия, която да контролира превозвачите.
Още
Автобусите в Пловдив няма да спират утре, превозвачите се разбраха с кмета
Зико очаква разгорещен дебат в ОбС за финансирането на превозвачите
Дават 3 млн. лв. на превозвачите в Пловдив
Зико спука гуми пред рекета на превозвачите