Quantcast
Майонеза Краси
Новини Пловдив » България » За два месеца 15 хил. км през 22 града, 5 планини и 5 хижи с доц. Сандю Бешев
България Важно Маршрути Посоки

За два месеца 15 хил. км през 22 града, 5 планини и 5 хижи с доц. Сандю Бешев

 

Доц. Сандю Бешев

Доц. Сандю БЕШЕВ, специално за читателите на ПловдивПрес,  разказва как е преминала дългата му обикалка из България, в която представи новата си книга „38 Истории за началото на планинарството в България”. Един фундаментален труд за началото на планинския туризъм и алпинизма у нас. Книгата е истинско бижу, изпълнена с разкази от автора, а също и с историите на родоначалниците на планинарството у нас и по света. 


Това е равносметката, която направих, за да представя новата си книга „38 Истории за началото на планинарството в България”. За начало на презентациите си не случайно избрах град Карлово и то не в някаква зала, а пред паметник-бюста на Героя на НРБ Христо Проданов – българинът, който пръв развя родния трибагреник на „Покрива на света”, на Еверест /8848 м/, а датата бе 14 юни 2021 г. После, в препълнената и обновена зала на Регионалния Природо-научен музей пловдивчани станаха съпричастни на завлаядяващите истории за началото на планинарството не само в България, но и в света. Истории – някои, от които бяха малко известни, дори и на ветераните на туризма и планинарството.

После се заредиха Рила – Централната планинска школа /ЦПШ/ с  вр. Мальовица – символът на българския алпинизъм, градовете Самоков и Дупница. Последваха планините Пирин и Беласица с х. „Вихрен” и х. „Беласица”, както и градовете Банско, Петрич и Благоевград. С особен интерес книгата бе посрещната и в крайморските ни градове Варна и Бургас, където туристите в тези градове едва ли не обичат планините повече от собственото им море. С особена гордост туристическата общественост изслуша неоспоримите факти, че точно в техния град още през 1908 г. един едва 13-годишен ученик Хелмут Брокс поставя началото на организираното туристическо движение създавайки първия ученически туристически клуб „Геолог”. Клуб, който 3 години по-късно /1911 г./  пак под ръководството на невръстния Хелмут прераства в Юношески туристки съюз /ЮТС/. И още едно много значимо събитие става в околностите на Русе. В пролетните дни на 1910 г. под водачеството на този младеж 5 ученици от крайдунавския ни град поставят началото и на катерачните упражнения по отвесните скали. Едно историческо събитие, което дава основание на Българската федерация по алпинизъм да го обяви за начало на катераческите упражнения с използване на алпийско въже в България.

Не бяха пропуснати и китните Родопи с градовете – Смолян, Асеновград, Чепеларе, както и хижите „Момчил юнак” и „Преспа”. Места където безвъзмездно предоставеното ми за два месеца SUBARU, показа истинските си възможности в трудните планински терени.

Не бяха подминати и равнинните градове, но с подчертан интерес към планините – Шумен, Брезово, Чирпан и Димитровград. За финал на първия етап от презентациите неслучайно избрах гр. Свищов, родният град на основоположника на организирания туризъм в България Алеко Константинов – човекът, който на 28 август 1895 г. изведе 300 души на Черни връх, където точно в 12 часа бе учреден първият клуб на българските туристи.

Всичко това  не бих могъл да осъществя ако зад проекта ми не застана Иван Панчев – издателят на книгата и списанието за екстремни спортове „360mg”, който бе подсигурил и официалният вносител на SUBARU в България, който предостави най-новия си модел 2021 г.SUBARU – OUTBACK – супер модел за приключенци. Така както самият аз и екипът ми –Даниел Василев – шофьор,  Минка Кръстева и Емислия Стефанова имахме  най-добрите условия за пътуване, както при междуселищтните разстояния, така и в трудните планински преходи.

Значителна подкрепа екипът ни получи от Централното ръководство на БТС, както и от ръководствата на туристическите дружества по места, оценили много високо стойността на книгата и осъществили участието на възможно допустимия брой посетители в условията на пандемия.

Авторът и екипът му изказват своите най-сърдечни благодарности на споменатите по-горе институции, както и на местните библиотеки, читалища, общински клубове и университетски аудитории, които предоставиха безвъзмездно своите зали за презентациите. С най-топли чувства авторът се отнася и към стотиците приятели на планината, с които  е частвал в редица интересни и трудни алпийски изкачвания, както у накс, така и зад пределите на страната. Благодаря им, че уважиха проекта „Истории за началото на планинарството в България”./ПловдивПрес

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Защо „умря“ ремонтът на Околовръстното шосе на Пловдив?

  • Защото бившата власт, начело с ГЕРБ, заложи капан и парите за ремонти на пътища свършиха 40%
  • Защото този обект не е приоритет на новото правителство и няма да бъде финансиран скоро, както стана със свлачището над Храбрино 30%
  • Защото свършиха парите в държавата 19%
  • Въпросът е манипулация. Пловдивските депутати ще направят всичко възможно този обект да бъде финансиран с приоритет, защото е важен за развитието на Пловдив и региона. 7%
  • Заради рязкото поскъпване на строителните материали и войната в Украйна 4%
  • Не ме интересува, аз не карам по Околовръстното. 1%

Начална дата: 11.04.2022 @ 10:16 | Крайна дата: 11.05.2022 @ 10:16

Зареждане ... Зареждане ...