- Ковид кризата се отрази най-осезаемо на малките бутикови изби
- Увеличаването на цените на ток, газ, поскъпването на материали, суровини и не на последно място – войната в Украйна, налагат увеличаване на цените
- Състоянието на лозарският сектор е критично, водят се разговори с Министерството на земеделието за извънредно отпускане на финансова помощ
Йордан Чорбаджийски е председател на УС на Националната лозаро-винарска камара и зам.-председател на Националния съвет по храните.
Той е изпълнителен директор и член на УС на Black Sea Gold Pomorie, като преди това е заемал и други ръководни позиции в избата. Носител на наградата в категория „Търговия и услуги“ от конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ 2019 г.
Роден е на 7.08.1982 г. в София. Завършил е Финанси и Икономика на търговията в Стопанска академия „Димитър А.Ценов“ – Свищов.
Националната лозаро-винарска камара е учредена през февруари 2000 г. и обединява на професионална основа всички, заети в лозарството и винарството. Националната лозаро-винарска камара и нейните 6 регионални звена са уникални по своя правен статут неправителствени организации, които са призвани да работят за развитието и конкурентоспособността на лозарството и винарството в страната. Лозаро-винарските камари издават сертификати за произход на качествено вино, за автентичност на гроздова ракия и бренди и формират дегустационни комисии за органолептичен анализ. НЛВК изготвя стратегия за развитие на лозарството и винарството, и осъществява политиката в този сектор.
ПловдивПрес
-Г-н Чорбаджийски, как се отрази COVID кризата на винарския сектор?
-Ковид пандемията се отрази на всички сектори в страната, в това число и на лозаро-винарския. Тя нанесе силен удар върху производителите. В периодите, в които заведенията и ресторантите не работят или работят с изискване за зелен сертификат и намален капацитет, производителите практически няма къде да реализират своята произведената продукция. Консумацията се пренасочи в домовете на хората, а продажбите – в магазинната мрежа. През летните месеци и с разхлабването на мерките се усеща раздвижване на пазара.
Ковид кризата се отрази най-осезаемо на малките бутикови изби, чиято дистрибуция е ориентирана предимно в заведенията, но за сметка на това голяма част от тях проявиха гъвкавост и се насочиха към онлайн търговията. Пандемията показа, че виното е напитка, която се консумира предимно в социална среда. Българският потребител обича да консумира вино предимно навън.
Последните месеци – откакто вирусът намали своята сила, пазарът на вина и високоалкохолни напитки плавно започна да расте, но ще мине време докато се възстанови на предишното ниво от преди пандемията. Още повече, че сега сме изправени пред нови предизвикателства – увеличаването на цените на ток, газ, поскъпването на материали, суровини и не на последно място – войната в Украйна. Всички тези фактори налагат увеличаване на цените, а ситуацията на икономическа несигурност се отразява на покупателната способност на потребителя.
-Как оценявате Винария 2022?
-Изключително щастлив съм, че Винария се завърна след двугодишното прекъсване! Престижното изложение посрещна голям брой посетители и на това издание привлече и много нови изложители. Производителите имат голяма нужда да възстановят връзката с крайния потребител и да обменят бизнес контакти помежду си на живо, а не през устройства. Затова такива форуми са изключително важни за динамиката на сектора. Нищо не може да замени живия контакт.
Винария отново успя да ни потопи в неповторимата атмосфера на Града на виното и деликатесите и това нямаше да бъде възможно без перфектната организация от страна на домакина – Международният панаир в Пловдив.
-Тази година не се проведоха международни дегустации н вина, ракии и винено бренди. Ще бъде ли продължена традицията на престижните отличия Златен ритон?
-Да получиш Златен ритон е престиж и изключителна гордост за всеки производител. Конкурсът се наложи през годините като най-значимия и престижен винен мондиал в страната, а Златният ритон е виненият Оскар! Традицията на Нощта на Златния ритон ще бъде продължена. Надявам се догодина условията за провеждане на масови събития да позволяват провеждането на бала, за да можем да се насладим отново на блясъка и вълнението от награждаването на отличените напитки от най-реномирания конкурс в България, ценен високо и в чужбина.
-Има ли инициативи НЛВК за подкрепа на членовете си?
-Националната лозаро-винарска камара е професионална организация, която отстоява интереса на всички участници в бранша без значение дали са членове или нечленове. Лозарството и винарството е затворена екосистема, в която всички единици имат интерес от благоприятния климат за растеж и развитие на сектора. Затова в усилията и действията си се стреми към решаване на проблеми, касаещи целия бранш, а затова работим и в тясна връзка с Министерството на земеделието, с което успяхме в условията на консенсус да дадем адекватно съдържание и смисъл на частта от Стратегическия план, касаеща лозаро-винарския сектор за предстоящия програмен период.
-Виненият сектор ще търси ли подкрепа от държавата за COVID кризата и ситуацията в Украйна?
-Както споменах по-рано, ситуацията в момента е изключително тежка за сектора по ред причини – увеличаването на цените на ток, газ, поскъпването на материали, суровини, увеличаващата се инфлация. Те оказват негативно въздействие на пазара, производителите и потребителите още преди началото на конфликта в Украйна. За да се справим с тези големи предизвикателства пред нас, е нужна подкрепа и от държавата, и от Европейския съюз. Усилията ни в момента са насочени към подкрепата за гроздопроизводителите, защото те са най-уязвими. Състоянието на лозарският сектор е критично и водим диалог с Министерството на земеделието за извънредно отпускане на финансова помощ. В противен случай гроздопроизводителите ще бъдат изправени пред фалит, от което ще пострада силно българското винопроизводство. Нужно е да направим всичко възможно, за да предотвратим това.