Майонеза Краси
Новини от Пловдив » Градът » Ако Зико иска истински реформи, моментът настъпи
Анализи Градът Екология Коментари Мнения Община Пловдив

Ако Зико иска истински реформи, моментът настъпи

Градинка - жертва на закъсняла реформа в Пловдив
  • Време е предприятието „Градини и паркове“ да бъде закрито, а бюджетът му от 12 млн. лева да се раздели на две – половината за районните кметства, а другата половина за нов отдел в „Чистота“
  • Така най-после ще има контрол изкъсо на харчовете, а и ще се застъпи състезателното начало между районните кметове – къде е най-зелено и хубаво
  • Ако това преструктуриране не стане, рискуваме 10 млн. лева да потънат в нереформиран сектор

 

Мария МОРУНОВА


Почти 10 млн. от 40-милионния заем отиват в „Чистота“ и „Градини и паркове“ за нова техника и ремонт на базата им. На фона на все по-мръсния Пловдив и избуялите храсталаци в кварталните градини и градските паркове този лайтмотив изглежда като финансова гротеска. Районните кметове молят вече втори месец „Градини и паркове“ да косят, а едва тази събота 120 работници от общинското предприятие щурмуваха зелените храсталаци. Нямали хора…Нещо като онзи виц за Великолепната седморка:

– Защо сте само петима?

– Няма хора.

Така ли е всъщност?

Ходът със заема явно е закъснял, а реализацията му доказва, че нещата вървят бавно и в грешна посока. Потвърждава го и заседанието на Обществения съвет по контрол преди дни, където ресорният зам.-кмет Анести Тимчев не даде нито един конкретен отговор. Обръщаше се към строените край него чиновници, а те от своя страна бързо претупваха отговорите. На последващо запитване на ПловдивПрес, отговорите на зам.-кмета Тимчев бяха схематични, кратки и рехави (ВИЖ долу). С три думи – отбиване на номера.

Всяко предизвикателство обаче дава шанс за взимане на правилни решения. Ние от ПловдивПрес можем да помогнем, дори не с идеи, а с припомняне на амбициите и обещанията, с които Здравко Димитров спечели местните избори. Ако се поразрови в предизборната си програма, там някъде беше записано, че „Чистота“ и „Градини и паркове“ трябва да се слеят в някаква обща структура „Зелени системи“, защото е видно, че сегашната конфигурация не работи ефективно.

Сливането на двете предприятия беше едно от най-шумните обещания на Зико. Той дори изчисли, че при реформата от раз ще бъдат съкратени близо 50 щата, при това чиновници, а не работници на терен.

Тези предприятия имат препокриващи се дейности, ползват една и съща и техника, и експерти в общината. Т.е. една обща структура би работила по-ефективно. Окрупняването е начин и за намаляване на административния и ръководния персонал.

Видно е, че „Градини и паркове“ не се справя, въпреки че по щат разполага с 540 души, а лятото със сезонните работници надхвърля 650. В „Чистота“ по актуални данни се трудят 736 души. Общо армия от над 1300 души, готова за всякакви трудности на екологичния и комунален фронт.

Всички големи акции по почистването и озеленяването на града сякаш подминават двете общински фирми, които по презумпция трябва да са флагмани на тази дейност. Кметът на „Тракия“ Костадин Димитров вече два пъти организира мащабни кампании в парк „Лаута“, но там решаваща помощ оказаха доброволците и колежката Парашкева.

В „Източен“ Иван Стоянов не смее да се разходи по парковете, защото хората вече го гледат лошо между избуялите храсталаци. „Северен“, „Централен“, „Южен“, „Западен“ също водят неравна битка с бурените в градините, а отговорът на управителя на „Градини и паркове“ е кратък и ясен: Няма хора, няма сили.  Това е чудно при внушителния бюджет от 12 млн. лева на това предприятие, половината от средствата са изцяло за озеленителна дейност, а резултатите са тактично казано незадоволителни.

Един експерт по озеленяване от близкото минало постави следния въпрос по този казус: Снегът през зимата не гледа дали е събота или неделя, вали си, но камионите на „Чистота“ излизат и чистят, опесъчават. Сега сме в сезона на високите треви, за два дни при обилен валеж никнат храсталаци по един метър, но от „Градини и паркове“ си спазват работното време и освен доброволци, през уикендите не сме видели бригади по зелените площи. Така е и сега, критично време е за борбата с тревата и бригадите на Козарев трябва да са в бойна готовност.  Да, ама не.

За сметка на това са измислили гениален начин за справяне, буквално за ливидиране на зеленината: косят, но не поливат. Тревата съхне и не иска много косене. Така спокойно скоро зелените площи може да ги наричаме жълти и увехнали площи. За бели дробове на Пловдив въбоще не можем да говорим насред прахоляка над изсъхналия треволяк.

При този немукаятлък, както казваше Хайтов,  тези 10 млн. лева за нова техника изглежда ще потънат в блатото от закъснели реформи, а наесен районните кметове пак ще надигат вой за неокосените треви, купища несъбрани листа и т.н.

Затова кметът спешно трябва да пристъпи най-после към първата истинска реформа – „Градини и паркове“ да стане отдел в „Чистота“, а крупният му бюджет от 12 млн. лева да се раздели на две. Шест млн. лева за ОП „Чистота“, останалите 6 да се разпределят за дейност „Озеленяване“ на районните кметове. Те дори и с половината от тази сума биха се справили. Така че, Зико може от преструктурирането дори да икономиса 3 млн. лева свежи пари.

Но пък отговорностите ще са ясни и работата ще се следи изкъсо. „Чистота“ ще може да насочи към реализацията на общата стратегия за зелената система на града, а косенето и поддръжката остава за районните кметове. Да видим тогава кой на кого ще прехвърля топката?

Иначе ето за какво ще отидат въпросните 10 млн. лева от 40-милионния заем: 

За по около 3 млн. лева са обществените поръчки за техниката на ОП-тата. 15 специализирани автомобила купува „Чистота“ – мотометачки, машини за миене, сметосъбиращи автомобили, контейнеровоз…, някои от машините са дизелови, но с изискване евро 6. Стойността на обявената обществена поръчка е 2 610 475 лв. без ДДС.

26 са машините за „Градини и паркове“ – трактори, вишки, самосвали, шредери. Стойността на тази поръчка е 3 138 735 лв. пак без ДДС. Останалите 2,8 млн. лв. ще са за ремонт на базата на двете предприятия в „Южен“.

Поръчките за техниката са обявени. Преди това Обществен съвет, който следи разходването на парите от 40-милионния заем, не беше свикан. Такъв се проведе между поредиците почивни дни около 1 май и Гергьовден. Тогава обясниха, че ще се купува дизелова техника, не електрически автомобили, защото са твърде скъпи. За ремонта обаче така и не стана ясно какво точно ще се прави. Потърсихме допълнителна информация от зам.-кмета Анести Тимчев.

По думите му не е допусната техническа грешка в описването на предвиждана за купуване техника за двете предприятия. В описанието на бизнес плана от проекта за кандидатстване към Фонда за устойчиви градове е предвидена доставка на нова екологична специализирана техника и оборудване за двете ОП-та за поддържане на зелената система и чиста градска среда. „В заглавието не е посочено изискване за електрически, а за екологичен характер, което е по-широко понятие. Към проекта е представен индикативен списък за закупуване на техника и оборудване, както с електрически характер, така и с гориво, тоест електрическият характер е за определени видове техника и е за част от техниката. Към момента е спазен електрическият характер за част от техниката, тъй като в техническата спецификация на вече публикуваната поръчка за доставка на техника и оборудване за нуждите на ОП „Градини и паркове“, е поставено изискване за електрически характер на самоходните машини за почистване и дезинфекция.

Електрическият характер не е целеви индикатор по проекта съгласно подаденото проектно предложение към Фонда за устойчиви градове. Въпреки това фондът е уведомен през март т.г. за необходимостта от промяна на вида и броя техника и оборудване и с протокол от 17.03.2022 г. Инвестиционният комитет на фонда одобрява актуализираните списъци с предвидена за закупуване техника и оборудване на двете предприятия“, обясни Тимчев.

Пред членовете на обществения съвет беше обяснено, че би било твърде скъпо да се купуват електрически коли. Но не се ли инвестира и в нови коли, които ще се изплащат 20 години (какъвто е срокът на заема), а след 7-10 г. ще са амортизирани, екологичният им характер вече ще липсва? Или поне ще е под въпрос, а идеята е не само да има нова техника, така че да не се стига до половин метър трева из града, но и да не се замърсява и без това мръсния въздух.

„Това не е пътят напред”, констатира още по време на обществения съвет в началото на май общинският съветник от „Демократична България“ Добромира Костова. Тя посочи, че с нова техника и ремонт за 10 млн. лева без малко няма да се промени нито чистотата на въздуха, нито тази на града.

Що се отнася до ремонта на базата на двете предприятия, там се планира преасфалтиране. По думите на Тимчев имотът на базата е с площ 12 405 кв. м, предвижда се преасфалтиране на 7698 кв. м, но все пак площта на бъдещата настилка се определя от зоната, използвана от автопарка на двете предприятия.

Предвиденият ремонт включва още въвеждане на енергоспестяващи мерки – ще има ново LED осветление в административните сгради на ОП-тата, саниране на сградата на „Чистота“ и рехабилитация на отоплителната инсталация. Планира се още ремонт на силовата електрическа и ВиК инсталация, изграждане на пожароизвестителна система и текущ ремонт, който включва мазачески и бояджийски  дейности. Ще бъде изградена нова площадкова канализация, която е от съществено значение за функционирането на  базата на предприятията; ще бъдат доставени 12  мобилни офис контейнери, с включено оборудване и климатизация. Офис контейнерите ще бъдат монтирани по административни райони.

Зам.-кметът обяви и изграждането на фотоволтаична система. Тя ще се монтира на покрива на авторемонтното хале, което е общо за двете предприятия. Произведената електроенергия ще бъде използвана за собствени нужди.

Тук идеята е добра. Фотоволтаична система на фона на скъпия ток звучи отлично. Но доста схематично е описан ремонтът на базата. Липсват и стойностите на тези ремонти.

Още

ОП „Чистота“ купува нова техника за 3 млн. лв.
„Градини и паркове“ купуват нова техника за над 3 млн. лв.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Защо „умря“ ремонтът на Околовръстното шосе на Пловдив?

  • Защото бившата власт, начело с ГЕРБ, заложи капан и парите за ремонти на пътища свършиха 40%
  • Защото този обект не е приоритет на новото правителство и няма да бъде финансиран скоро, както стана със свлачището над Храбрино 30%
  • Защото свършиха парите в държавата 19%
  • Въпросът е манипулация. Пловдивските депутати ще направят всичко възможно този обект да бъде финансиран с приоритет, защото е важен за развитието на Пловдив и региона. 7%
  • Заради рязкото поскъпване на строителните материали и войната в Украйна 4%
  • Не ме интересува, аз не карам по Околовръстното. 1%

Начална дата: 11.04.2022 @ 10:16 | Крайна дата: 11.05.2022 @ 10:16

Зареждане ... Зареждане ...