Майонеза Краси
Новини от Пловдив » Важно » Валентина Стоенчева пред Plovdiv-Press: Интуицията и опитът ми подсказват кой е добър учител
Важно Интервю Мнения Образование

Валентина Стоенчева пред Plovdiv-Press: Интуицията и опитът ми подсказват кой е добър учител

Валентина Стоенчева - директор на СУ "Св. Патриарх Евтимий"
  • Четвъртокласниците се представиха блестящо на НВО по български и математика и СУ „Св. Патриарх Евтимий“ се нарежда на първо място по успех сред училищата от Пловдив и областта
  • 35 отлични оценки постигнаха зрелостниците на матурите тази година
  • Твърде много са наградите и купите, които нашите деца са печелили през годините
  • Когато учителите горят в работата си и искат да предадат този огън на децата, успехите се постигат лесно

Валентина СТОЕНЧЕВА е завършила Математическата гимназия „Никола Обрешков“ в Казанлък / бел.ред. сега Профилирана природо-математическа гимназия „Никола Обрешков“/, а след това – Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ , специалност „Биология и химия“. Работила е като учител, зам.-директор и експерт по биология в РУО-Пловдив. Между 1998 г. и 2010 г. е директор на ОУ „Христо Смирненски“ в Раковски, а от 2010 година е директор на СУ „Патриарх Евтимий“. Две учебни години е преподавала биология и химия в Българското училище в Братислава.

Интервю на Галина ГEОРГИЕВА


-Г-жо Стоенчева, преди десетина дни получихте наградата на РУО-Пловдив в категорията „Директор“ и почетна грамота „Неофит Рилски“ – най-високото отличие на МОН, присъждано в образователната система. Как приемате тези награди?

-И двете награди са изключително ценни, защото са признание, както за моя труд, така и за труда на моите колеги. Благодаря на кмета на район „Централен“ Георги Стаменов, че ме номинира. Когато през 2010 година станах директор на СУ „Св. Патриарх Евтимий“ пишехме с тебешир на черната дъска и нанасяхме оценки в хартиени дневници, сега вече работим с облачни технологии и прилагаме проектно базираното обучение.

Валентина Стоенчева получи наградата на РУО-Пловдив в категорията „Директор“ и почетна грамота „Неофит Рилски“ преди дни

Радвам се, че колегите във всяка една ситуация застават до мен и мисля, че успявам да ги мотивирам да работим в посока за изграждане на едно иновативно и модерно училище. Аз не съм привърженик на авторитарния стил на ръководене, колегите застават зад идеите, които предварително сме обсъдили и на това се дължат успехите на нашите ученици и учители. От моя страна получават подкрепа и доверие.

-Тази година на НВО в 4.клас СУ „Св. Патриарх Евтимий“ е на първо място сред училищата в цялата област. Как се постигат подобни резултати?

-Да, изключително съм щастлива и горда, че нашите четвъртокласници се представиха блестящо на националните външни оценявания по български език и литература и математика, както обикновено. 80% от явилите се на НВО по БЕЛ ученици са с отлична оценка, а 47% са с отлична оценка по математика, като 6 деца са с максимален брой точки – 100, а 41% от четвъртокласниците са получили отлична оценка и на двата изпита. На изпита по български език и литература средният успех за училището е Отличен 5,80, т.е. имаме 87,10% успеваемост, а по математика – Много добър 5,23, т. е 78,48% успеваемост.

Средният успех за нашите четвъртокласници на националните външни оценявания е Отличен 5,52, т. е те са показали 83% успеваемост, което ни нарежда на първо място на НВО в 4. клас

сред училищата в Пловдив и областта.

Вече на сайта на училището имахме възможност да обявим високите резултати, но отново искам да поздравя всички четвъртокласници и техните класни ръководители – Димитрина Билева, Велка Славова, Мариела Недялкова, Юлия Муховска и учителите в ГЦОУД – Величка Шилева, Василка Петрова и Катерина Данаилова.

-Кои са най-големите успехи и постижения на ваши ученици и учители, с които се гордеете?

-Твърде много са наградите и купите, които нашите деца са печелили през годините. Учениците на СУ „Св. Патриарх Евтимий“ участват в състезания, олимпиади и конкурси по различни предмети на регионално, национално и международно ниво. Всеки успех на наш ученик е успех за училището.

Голям брой деца в начален и прогимназиален етап участват в състезанието „Математика без граници“ и печелят златни медали, което ни дава квота и право да участваме в Международен математически турнир, който се провежда ежегодно в Пекин през есента.

С помощта на Училищното настоятелство, учениците имаха възможност 3 години поред да пътуват до Китай и нашият отбор вече 5 години печели златни, сребърни и бронзови медали там. Заради пандемията през 2020 и 2021 година се включихме онлайн. Учениците завоюват първите места не само в индивидуалните първенства, но и в отборното класиране. В последните години работим в посока да развиваме екипната работа. Всички учители, които преподават в даден клас в иновативните паралелки, а вече и в останалите класове, подготвят съвместни уроци, обединяват се около определена тема на дадения проект и работят заедно в професионални училищни общности, като разпределят задачите и сред децата, които също работят в екипи. Избраните теми интегрират дисциплини и насърчават сътрудничеството, развиват креативност и се усвояват и прилагат знания в дългосрочен план. В иновативните паралелки от начален и прогимназиален етап обучението в I и II и V и VI клас завършва с експедиция, а в останалите класове с екскурзия с учебна цел за прилагате на наученото на практика, а през последната година на етапа в IV, VІІ и Х клас завършва със заключителна седмица на технологиите.

Наградите на учениците на СУ „Св. Патриарх Евтимий“

Освен по математика имаме много успехи по български и английски език. Наши ученици постигнаха високи резултати на ДЗИ тази година

9 пълни шестици по БЕЛ, девет пълни шестици по английски език, ниво В 1.1., шестнадесет отлични оценки по английски език, ниво В 1.1. и една отлична оценка по история и цивилизации. Общо 35 са отличните оценки на зрелостниците от СУ „Свети Патриарх Евтимий“. През годините поддържаме изключително добро ниво, в първата десетка в Пловдивска област сме по високи резултати на матурите в 12. клас. На НВО в 7. клас винаги сме били втори след Математическата гимназия, вярвам, че и тази година ще е така.

Наши ученици участват в състезания по география, химия, физика, имат и постижения в спорта и музиката. А в гимназиален етап имаме момчета и момичета с много високи резултати в паралелките по природни науки и продължават образованието си в Медицинския университет.
Искам да припомня, че Соня Симова, която завърши 5. клас, написа стихотворение за Епископската базилика на Филипопол и направи презентация, за което беше поздравена от ръководството на Общински институт „Старинен Пловдив“.

-За всички тези постижения са необходими професионалисти, добър екип от преподаватели, но Вие как познавате добрия учител и го привличате да работи в СУ „Свети Патриарх Евтимий“?

– Да, необходими са добър екип и желание за постигане на високи резултати. Всички колеги са обединени около идеята да сме сред най-добрите и учениците да постигат високи успехи. Учителите мотивират децата да участват и да печелят. СУ „Св. Патриарх Евтимий“ е член на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България. Там също наши ученици завоюват първи места на национално ниво. Когато учителите горят в работата си и искат да предадат този огън на децата, успехите се постигат лесно. Опитваме се да мотивираме морално, понякога и материално, децата с по-високите успехи, за да видят, че трудът им е оценен.

Имам опит като директор повече от 20 години и интуицията ми подсказва кой е добър учител.

СУ „Св. Патриарх Евтимий“

Когато имаме обявено място за преподавател в нашето училище, специална комисия провежда интервютата, като се стремим да изберем този, който най-добре се вписва в нашата идея и стратегия за развитие на СУ „Св. Патриарх Евтимий“. На интервютата установяваме какво мотивира колегите да кандидатстват при нас и как биха работили, ако бъдат избрани и станат част от нашия екип.

-Как се справяте с дисциплината, в училището учат 1500 деца на различна възраст?

-Благодарна съм, че имаме такова развитие на технологиите. От 2015 година започнахме да създаваме акаунти в Microsoft на всички учители и се опитваме да оптимизираме срещите и разговорите с колегите, така че да не си губим взаимно времето за неща, които не са толкова значими, но са важни за развитието на училището. Създадените групи по направления и предмети в облачната платформа ни помагат изключително много. За мен е важно комуникацията с колегите да не става с налагане на идея, както вече споменах, авторитарният стил не ми е присъщ. Един ръководител трябва да е изключително компетентен в много области, да има познания, както по учебната дейност по предмети, така и да познава всички нормативни документи, отделно учителите и учениците да имат респект към него. Във всяка институция има правила, които, според мен, е важно да се спазват. Това изискваме и от учителите, и от нашите ученици, за да се справяме с дисциплината и да поддържаме организацията на учебно-възпитателния процес на ниво. Оказваме подкрепа на нуждаещите се и чрез 2-ма педагогически съветници, които работят в училището.

-Предстои прием след 7 клас с какви паралелки привличате учениците?

-От пет години въведохме интензивно изучаване и на испански език в една от 4-те паралелки. Интензивно се изучават английски, немски и испански език, като втори чужд език предлагаме освен тези 3 езика и италиански. Голям интерес има към интензивното изучаване на испански.

Приемът след 7. клас се реализира в 4 паралелки –

„Природни наука“ с английски, „Природни науки“ с немски, „Икономическо развитие“ с английски и „Обществени науки“ с испански. До второ класиране всички паралелки се запълват. Проблем с приема в нашето училище не е имало.

За 5 клас приемът е в 8 паралелки, в две от тях се изучава допълнителна подготовка по математика, в други две – по български, а от няколко години имаме и иновативна паралелка.

Иновативните паралелки в училище вече са 5, догодина ще са 8,

за които сме изработили проект – една в първи, една в 5 и една в 8 клас. Проектът е обвързан с проектно базирано обучение и изграждане на екипната работа, прилагаме технологии, развиваме дигитални умения и работим по изграждане на ключови компетентности на XXI век – творчество, сътрудничество, критично мислене и комуникация. Идеята ни е да работим по смислени заключителни проекти, чрез които учениците да покажат дълбоко разбиране чрез адаптиране, прилагане и пренасяне на наученото в нови ситуации. Показателите за разбиране могат да бъдат способността на учениците да обяснят, да тълкуват, да прилагат, да обсъждат различни гледни точки и пр. организират увлекателни учебни дейности, които водят ученика към разсъждения, изследователска работа и извеждане на смисъл.

Преди години кандидатствах по програмата „Младите лидери на България“ на фондация „Америка за България“ и бях одобрена.

Имах щастието и възможността да участвам в тяхно обучение в България, а 15 души от групата бяхме определени да посетим Ню Йорк. Там имахме възможност да наблюдаваме училища, разработили различни видове иновации. Този опит ми беше изключително ценен. Не можем да принесем дадена иновация оттам, но имаше ценни неща, които ми бяха полезни да видя и да ги пречупя през спецификата на нашето училище.

Стартирахме с една пилотна иновитавна паралелка още преди да излезе програмата на МОН за иновативните училища

и работихме една година по този проект. След приключване на проекта усъвършенствахме спецификата и начина, по който да разработим следващия. След това приложихме усъвършенстван проект за иновативно училище в една паралелка в прогимназиален етап (от Vдо VII клас), която беше определена от МОН за иновативни училища, която завърши изключително успешно. Важно е какви умения и компетентности развиваме у децата. След това през 2019 година разработихме нов проект, с който стартирахме с прием в 1., 5. и 8 клас през учебната 2020/2021 г. и в момента работим по него. Нарекохме го „(STEAM)2= хармония“
SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTS, MATHEMATICS x SMART THINKING, ENGAGING, ACTIVE learning and MOTIVATION (преведено: Умно Мислене, Ангажиращо се с Активно учене и Мотивация) и мислим, че той изцяло коренспондира с изискванията на съвременно образование./ПловдивПрес

Още новини по темата

Отличници! СУ „Св. Патриарх Евтимий“ е с най-висок успех на НВО в 4. клас в Пловдив и областта

Връчиха наградите на РУО-Пловдив: Маргарита Бозова с приз за изключителен принос, Валентина Стоенчева с грамота „Неофит Рилски“

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Категории

Времето

Да има ли ограничение от 3 часа за паркиране на коли на инвалиди в Синя зона?

Покажи резултатите

Начална дата: 09.08.2022 @ 14:44 | Крайна дата: 09.09.2022 @ 14:44

Зареждане ... Зареждане ...