Новини от Пловдив » Бизнес » Транспорт » „Модър-Царевец“ ще свърже „Южен“ и „Западен“, но раздели хората
Важно Общество Община Пловдив Пловдив Важно Портфейл Район Западен Район Южен Транспорт

„Модър-Царевец“ ще свърже „Южен“ и „Западен“, но раздели хората

  • ВиК забавя работата по строителството на връзката, а това стъжнява живота на хиляди в квартала 

Илияна АНГЕЛОВА


Близо две години ритъмът на живот около най-възловия проект в града „Модър-Царевец“ е нарушен. Някои са готови търпеливо да понесат несгодите от строителството на подлеза, за да добие кварталът по-европейски вид и да стигат по-бързо до центъра. За други е финансова катастрофа. Трети си искат кварталната идилия на малките улици, опасяват се, че заради новото съоръжение ще се засили трафикът, ще стане по-шумно, а въздухът по-мръсен. СТроителството обаче преполови.  Факт са и промените, и проблемите, които са свързани с него.
Възлова част от проекта е ул. „Царевец. В момента дясната й страна, по посока „дупката“, както наричат в квартала изкопа за подлеза, представлява тъжна гледка. На мястото на пъстрите магазинчета с цветя и евтини стоки, са останали изкорубени постройки. Грозни и празни.

Празни и заключени са и кварталните кръчмички.

Всички са предупредени, че трябва да се изнесат заради разширяването на улицата. И са се изнесли.
Асен и Иван Вълчеви демонтират навеса пред магазина си, в който продават стоки от първа необходимост – т. е. всичко. От електрически крушки до бельо и чорапи. За тях премахването на магазинчетата е „убийство на дребния бизнес“.
„Оставиха повече от 20 семейства без препитание. Вчера говорих с еди от цветарите. Чуди се какво да прави. Ходил до новите блокове да търси помещение за магазин. Тук е плащал 300 лева наем, там на няколко места му искали по 1200 лв.“, гневи се бащата Асен. Твърди, че строителството е започнало без да се проведе задължителното обществено обсъждане. Не взели под внимание и подписката, под която стояли имената на близо 160 човека.


„Улицата си беше абсолютно достатъчна за трафика, който минава по нея. Предвидили са широка велоалея. Ама тук аз велосипедисти почти не съм видял“, включва се в разговора и синът Иван. Яд ги е за хората, които са работили до тях.
„Това място и площта зад него са мои. Аз ще се оправя, ще преустроя помещението и пак ще работя, но другите разчитаха на магазинчетата, за да си вадят заплатите“, казва Асен.


От пазарчето, са останали две сергии. На едната жената е доволна, че ще се разшири пътят. Щумът от строителната техника не й пречи. „Няма да е вечно. Като направят подлеза и прахоляка ще изчезне. Пък и те много-много не работят“, твърди тя. На другата сергия собственичката е на друго мнение. По-голямата част от стоката й е в касетки и кашони.

„Не знам до кога ще ме оставят. Утре чакам да ми кажат. Да знам дали да зареждам или да хващам гората. Съсипаха на хората бизнеса“, ядосва се жената и пали веднага втора цигара

От „Сани“ излизат две жени. Едната веднага се включва в разговора. „Живея в блока отсреща. От две години се боря с праха у дома. Няма чистене. Прането изобщо пък не го простирам на терасата“.
Строежът неизбежно е нарушил ритъма на живот в квартала. Няма ги двете банки – ДСК и ОББ. Няма и банкомат наблизо.

„Ако нямаш „кеш“, на едно кафе не можеш да заведеш гаджето“, опитват се да се шегуват две момчета.
На паркинга пред „Каспела“ двама мъже с абокати се оплакват от праха и шума от камионите, които карат и изсипват баластра.
„Тук всички сме с проблеми, изнервени, имаме нужда от спокойствие, ама няма как – ще изтърпим. Да му мислят тези, които живеят наоколо.

Най-трудно е на възрастните хора, които живеят на ул. „Модър“ и тези които тряба да заобикалят „дупката“, за да стигнат до магазина по неравния път между огражденията и близките къщи. Янка Иванова подкрепя мъжа си, който е с бастун. Почти е невъзможно да вървят един до друг. Много ни се удължава пътя, пък и ние се придвижваме бавно. И двамата повтарят няколко пъти, че им липсва пасарелката.

А пасарелката беше демонтирана точно преди една година като част от проекта за подземна връзка на „Модър – Царевец“. Тогава хората в квартала протестираха, защото единственият начин да стигнат до съседния квартал е да минават през ж.п. прелеза, което застрашава живота им.

Тези, които работят в центъра или съседните квартали обаче нямат търпение промените да се случат, защото придвижването ще е по-бързо и кратко. Притеснява ги, че в последно време строителните дейности вървят доста вяло.
„Зарадвахме се като писаха, че ще приключат по-рано, ама като ги гледам как работят май няма да стане. Дано поне да спазят сроковете“, надява се Петър Данев, който работи в другия край на града.

Припомняме, че идейният проект за изграждане на връзка между улиците „Модър“ и „Царевец“, разположени на юг и север от железопътната линия „София-Пловдив“ е още от 2013 г. като част от Южната тангента. Целта е  да се осигури бърза връзка между районите „Южен“ и „Западен“ и по този начин да се разтовари трафикът в центъра

Реализирането му е свързано с предстоящото изграждане на пробива под Централна гара и разширяването на двете улици „Царевец“ и „Модър“ в участъка до Коматевско шосе, което се извършва в момента.

След като още в първите седмици на мандата си кметът Здравко Димитров спря предишната поръчка с мотива, че в бюджета за миналата година нямаше осигурено финансиране, Община Пловдив стартира нова, на стойност 11 500 000 лв. с ДДС. Търга за строежа на подлеза спечели фирма „Драгиев и ко“, която направи първата копка на 07 януари 2022 г.

В момента обаче работата по пробива „Модър-Царевец“ е в застой и миналия месец кметът Здравко Димитров организира среща с фирмите-изпълнители.

Тогава стана ясно, че забавянето е свъзано с поставянето на тръбопровода от ВиК. От водното дружество обаче отново не дадоха точен срок за старт на дейностите и поясниха, че забавянето се дължи на продължаваща липса на съгласувателни процедури от няколко държавни институции, включително Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Към днешна дата нещата все още са в ръцете на ВиК, коментира за ПловдивПрес Костадин Язов, кмет на р-н „Южен“.

„Въпреки, че проектът не е на района, редовно минавам да видя какво се случва. Засега не виждам някой да полага тръбопровод“, потвърди и кметът на р-н „Западен“ Димитър Колев

Забавянето на проекта може да нагнети напрежението в квартала, особено от страна на тези, които загубиха бизнеса си, смятат живеещите на ул. „Царевец“ и са на мнение, че хората от магазинчетата са можели да поработят още няколко месеца. Поне докато институциите се разберат помежду си.

Иначе с реализирането на пробива ще се осъществи десетилетна мечта на пловдивчани за директно свързване на районите „Южен“ и „Западен“. А засегнати и недоволни, за съжаление, винаги ще има.  Все пак и парижани преди 100 години не са харесвали Айфеловата кула, която сега е символ на града им.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...