- Властта не удари спекулантите през ръцете, затова някои цени „хвръкнаха“ нагоре
- Има решение и за летището на Пловдив, но пак в държавата е инициативата
- Ако държавата си беше влязла в ролята, сега цената на бензина щеше да е 2,20
- Наслушах се на лъжите на „Промяната“, лъгали са коалиционните партньори през цялото време
Интервю на Спас КУЗОВ
Втора част
– Да продължим с други важни проблеми на Пловдив – река Марица. Скоро разхождали ли сте се край бреговете ѝ?
– Да. Мои приятели от Пловдив ме разведоха и с удивление видях, че сте отгледали тропическа джунгла в средата на Пловдив. От пръв поглед картината създава асоциации с наводненията в Карловско. Причините за наводненията и последиците от тях са неразчистените речни корита. Същото може да се случи и в центъра на Пловдив. Тези огромни дървета могат да бъдат завлечени и да се заклинят под мостовете, а оттам завиряването и заливането на Пловдив е въпрос на дебит на водата.
В Карлово причината да се случи това нещастие е, че някой не си е свършил работата по веригата да почисти тези речни корита и канали – държавни институции, общини. А другата причина е корупцията, изразена в тази незаконна сеч, която се вижда много ясно от снимките. Изсеченият участък е позволил водата да се спусне с огромна сила, да завлачи изсечени дървета и да затлачи дерета и реки, и да ги завири. Когато създадената от дървета и кал дига не издържи, тя залпово изпуска водата, вместо да се оттича бавно и спокойно.
Същото може да се случи и в центъра на Пловдив. Реката плаче за спешно почистване. Трябва да се вземат мерки.
– Колко спешно?
– Доколкото познавам бюджета на Пловдив, няма и един лев, заделен за тази цел. Затова спешно трябва да се поискат пари от МРРБ за разчистване на джунглата и свеждането ѝ до ниски и тънкостеблени растения – само те няма да направят вир.
– Пловдивчани казват: Марица е богатство за града, а ние сме ѝ обърнали гръб.
– Така е. Но нещата могат да се променят. Коритото да бъде облагородено, има много европейски примери и реката да стане притегателно място за хората. Сена в Париж е мястото, където се събират парижани. Дори общината доставя пясък и хората плажуват край Сена.
– Марица може ли да стане такава? Помним как я пълнеха по панаирите и ставаше красиво и привлекателно.
– Може, но общината сама няма сили, трябва помощ от държавата. Защото Пловдив не е кой да е град, а централен град на Южна България и трябва да има съответстващ бюджет. Тези проекти трябва да са национални със заложен капиталов разход за тези цели. За цялостна рекреация (възстановяване) на реката в рамките на общината. Да стане любимо място за разходки, спорт, да караш колело от край до край без да заобикаляш препятствия, да караш каяк в безопасна среда.
Коритото на река Марица може съвсем реално да се превърне в най-зелената и превлекателна зона на Пловдив.
– Вие сте човек от бизнеса. Защо важна структура като летището на Пловдив все не може да заработи на пълен капацитет?
– Летището от години е затънало в съдебни прения. Едва наскоро видях, че има окончателно решение, но то още повече заплита казуса. Сега имаме смесена собственост на съоръженията и частна собственост на перона. Казусът е доста странен.
– Има ли решение?
– Решението е държавата да се разбере с частния собственик, включително и да си плати, за да поеме контрола над всички активи. Само така ще може летището да се развива и да използва железницата, която минава наблизо. Така пловдивското летище ще стане притегателен център, от който може да се стига бързо до големите български градове. Но това означава и добре развит жп транспорт, а ние не можем да се похвалим с такъв.
– Хората очакват с трепет зимата, уплашени са от инфлацията, енергийната криза. Защо се случи така, след толкова протести и надежди?
– Това е най-тежкото наследство от този експеримент на „промяната“. Аз няма как да се извадя от това уравнение.
Бях член на това правителство и за съжаление, то не оправда огромното доверие, с което подходих към тези млади хора, които дойдоха отвън и говореха за изкореняване на корупцията и т. н. Промяната се оказа, за съжаление, много хазартен експеримент на хора, които не познават държавното управление. Този експеримент, доведе до най-високата инфлация в цяла Европа.
– Но пък я компенсираха с увеличение на пенсии, целеви помощи?
– Хората, които играят шах в парка и с които си говоря, ми казват, че с уж високите пенсии не могат да купят и половината от това, което са купували преди с ниските пенсии.
Провалът в управлението на финансите доведе до 18% инфлация към този момент и ще удари 20 на сто към края на годината.
За пример – във Франция инфлацията е 6,8%. С този процент българският пенсионер щеше да се справи. Нашите родители щяха да се справят. Държа да кажа, че всички в коалицията работихме за това увеличение на пенсиите. Ако у нас инфлацията беше като във Франция, сегашните увеличени пенсии, щяха да компенсират скока на цените.
А сега, след като си допуснал 18% инфлация, да се хвалиш с увеличени пенсии, си е направо мародерство.
– Как може да се пресече този темп на инфлация?
– Държавата с цялата ѝ сила, с твърдата ръка, с тоягата, да прекъсне спекулата, която се разрази на фона на ковид кризата и войната.
Вярно е, че някои стоки поскъпнаха след серията от световни кризи. Но в България допуснахме някои цени да хвръкнат в небесата.
– Къде беше държавата, когато олиото „хвръкна“ на 6 лева, горивото на 4 лева?
– Чудесни примери. Да започнем с олиото. Коя част от слънчогледа зависи от поскъпнали доставки? Сегашното олио е от слънчоглед реколта 2021 г. В производството на олиото, да кажем, че пресите работят с газ и ток, но от това следва, че не повече от 10 на сто би трябвало да е оскъпяването.
Разговарял съм с експерти, които обясниха, че на Запад олиото поскъпна и българските производители решиха да го изнасят, защото им е по-изгодно. А у нас цената скочи спекулативно, държавата не санкционира спекулантите и се получи този ефект на скъпото олио.
Сега за бензина. Цената на петрола, който купуваме от Близкия изток е една и съща, дори има леко намаление. Тоест 50% от суровината на Нефтохим е поевтиняла. Руският петрол (уралс) е на старата цена, но на борсата той се продава с 30% отстъпка. А цената на бензина е с 1,20 отгоре. Е? Спекула. Сега административно натиснаха „Лукойл“ и се видя, че продуктът им може да падне под 3 лева. Но това не е пазарен начин. Следователно и поскъпването не е било пазарно. Ето това е спекула, това е картел.
Тези вредни явления се борят чрез силата на регулаторите, със силата на държавата и държавната политика.
-Къде е регулаторът тук? Защо не налага санкции за тази спекула?
– Не само това. Регулаторът трябваше да направи предписания как в монополна среда да се регулира цената. Може по закон да нямаш монопол, но след като държиш над 25% от горивата в страната, ти си в господстващо положение. Тогава идва регулаторът и ти казва „Слагам ти таван на цената и толкоз по въпроса“. Ако държавата си беше влязла в ролята, сега цената на бензина щеше да е 2,20.
– Това звучи невероятно. Не мислите ли?
– Пак ви казвам, по мнение на експерти спекулата вдигна цената на олиото и на горивото. При една здрава ръка тази цена от 2,20 не само ще стане реална, но и ще се види кой печели от тази спекула. Защото без политически чадър от Министерството на финансите, от митниците, тези неща няма как да работят.
Да погледнем и газа. Защо трябва да плащаме руски газ с 30% горница? Къде отива тази комисионна?
– Бяхте министър, вие трябва да кажете.
– Като бях министър се наслушах на лъжите на „Промяната“ и една от лъжите, която чух като коалиционен партньор, беше, че в газа посредници няма. Че я купуваме от друго място. Сега какво се оказа, като излязохме от правителството, ние бившите коалиционни партньори, научихме истината от служебния кабинет. Излиза, че нашият коалиционен партньор ни е лъгал. Нали разбирате, че тези 30% отиват и в нечии джобове.
Първа част на интервюто с Гроздан Караджов – С две ръце ще гласувам за „Каскада Въча“, за чиста и евтина вода за Пловдив
Очаквайте Трета част:
- Трябва ли държавата да търгува с офшорки?
- Каква е истината за строежа на магистралите и договорите с пътните фирми?
- Какво правителство трябва да се състави след 2 откомври?
- Защо са нужни референдумите на демокрацията?