Галина ГЕОРГИЕВА
Улица „Иван Вазов“ да се превърне в пешеходна зона и да се ограничи автомобилното движение. Това е заложено в изменението на Подробен устройствен план в центъра на Пловдив, а промените бяха приети на сесията на Общинския съвет с 33 гласа „за“.
Мащабният проект за реконструкция на улицата бе представен от главния архитект на общината Димитър Ахрянов. В проекта на първо място се залага по повечето улици в т.нар. „Тютюнев град“ да има цялостна реконструкция на пътни и тротоарни настилки, заедно с подменени елементи от градското обзавеждане – улицчни стълбове, осветлениеу, кошчета, пейки.
„И в двата общи устройствени плана от 2007 година и в преработката, зоната от библиотека „Иван Вазов“ до площад „Централен“ е пешеходна. Целим съхраняване на историческия облик на улица „Иван Вазов“, която е паметник на парковото изкуство. Трябва да се съхрани максимално облика на средата, сградите и по възможност възстановяване на част от старите настилки на улицата, както и трябва да има баланс между движението на автомобили, велосипеди и пешеходци“, каза Ахрянов.
Основното на новия проект е, че се увеличава значително пешеходната схема в Пловдив. „Факт е, че Пловдив разполага с най-дългата пешеходна зона в Европа, а улица „Иван Вазов“ може да я удължи с още 30%. Това би дало предпоставки и свързване на бъдещата социализация на река Марица към пешеходната зона на града“, обясни той.
Арх. Ахрянов подчерта, че ул. „Иван Вазов“ е естествена връзка между гаровият площад, Тютюневият град, Цар-Симеоновата градина и пл. „Централен“ и припомни исторически данни за улицата. Той каза, че паважната настилка е била още от 30-те години на XX век.
Арх. Ахрянов каза, че от ул.“Авксентий Велешки“ през ул. „Цар Асен“ преминава автомобилното движение , може да бъде изместено през ул. „Цанко Дюстабанов“ двупосочно, за да се освободи движението по ул. „Иван Вазов“.
Предстои да се реши кои сгради от улица „Иван Вазов“ се нуждаят от автомобилен достъп, за да се премине към реконструкцията.
„В момента имаме улица с две ленти за движение във всяка посока, а чрез намаляване на зоната за автомобили, ще се разшири пешеходната зона – дали двустранно, или едностранно и възможност за изцяло пешеходна зона или зона със споделено движение с ниска скорост“, обясни главният архитект на Пловдив. Той допълни, че идеята е настилката да е от естествен камък, с различна възможност на подреждане, за да бъдат отделени зоните.
Главният архитект припомни, че общественото представяне беше още през 2020 година, като проектът сега е преработен и има новости. „Зоната между ул. „Авксентий Велешки“ и площад „Централен“ е повдигната т.е. с изравнено ниво с двата тротоара, а зоната между ул. „Авксентий Велешки“ и Централна гара е с платно на по-ниско ниво, като 12-метровата зона на пътното платно е намалена наполовина за автомобили и останалата част е за пешеходно и велодвижение.
Съветниците напомниха, че на улицата има две училища – СУ „Патриарх Евтимий“ и Музикалното и там децата са водени и взимани от родителите с автомобили. „За тях ще има достъп от съседните улици, ще трябва да бъде променена организацията на движение чрез знаци, както и за начина на паркиране. Това няма да пречи на проекта за пешеходна зона, каза арх. Ахрянов.
Владимир Темелков от „Съюз за Пловдив“ каза, че ще внесат след разговори с кмета Здравко Димитров, предложението на сесия, което да касае превръщане на ул. „Иван Вазов“ в пешеходна зона.
В началото той подчерта, че библиотеката се ползва сега от пловдивчани като локация и е добре мястото там да се превърне в „Капана“ 2 . „Да е място, където да почетеш книга на спокойствие, да слушаш музика и да пиеш кафе“, предложи общинският съветник./ПловдивПрес