Майонеза Краси
Новини от Пловдив » Важно » Пловдив определено е европейски относно достъпна среда, но има още много работа
Важно Най-добрият квартал Пловдив Пловдив Важно Район Източен Район Северен Район Централен Район Южен

Пловдив определено е европейски относно достъпна среда, но има още много работа

Този тротоар е по-скоро препятствие, отколкото подстъп.
  • В същото време сме град на контрастите – широки алеи се редуват с накъдрени тротоари, които са истинско изпитание за хората с двигателни проблеми
  • За няколко години почти всички обществени сгради и институции намериха начина как да улеснят услугите на трудноподвижните

ПловдивПрес

Пловдив определено е европейски град по отношение на достъпност на средата. Но има контрасти във всеки район, без изключение, които ни казват, че още има много да работим в тази насока.

Трябва да си го изживял на гърба си, да си го изстрадал с близките си, за да разбереш колко важна е тази тема. Защото, когато сме здрави, много рядко обръщаме внимание на едно стъпало, примерно от 10 см, което може да се окаже непреодолима преграда за човек в инвалидна количка.

Новите булеварди и алеи на Пловдив будят възхищение, но пък има цели участъци, по които преминаването е истинско предизвикателство, а някъде е невъзможно.

Сред най-ярките примери е пътят към градските гробища на Рогошко шосе. Ако не са автобусите, то до траурния парк пеша да стигне е голяма трудност, дори за здрав човек, а такъв с двигателни затруднения няма шанс.

Точно в тази част на града контрастът се набива в очите още на кръговото при моста на Адата. За няма 100 метра от препятствията на Рогошко шосе се излиза на чисто новия булевард „Северен“ в дясно и просторния булевард „България“ направо, а вляво е мостът. И в трите посоки има широки и просторни тротоари и алеи за велосипедисти. Но пък ако свиете от бул. „България“ в първия квартал вдясно – „Юрий Гагарин“, веднага се сблъсквате с остарели и нагънати от корените на дърветата тротоари, които инвалид без чужда помощ няма как да преодолее.

Контрастите крещят и в район Централен. Той определено е най-трудният за поддържане на „Удобна инфраструктура и достъпна среда за хора с увреждания“, каквато е темата на поредната дискусия в кампанията „Най-добрият квартал“, организирана от „Дарик“ радио и ПловдивПрес.

Тепетата на Пловдив са в центъра, най-старите квартали също са тук и съпътстващата ги инфраструктура на места е отпреди век. Не говорим само за калдъръма на Стария град, където е зона „забранена“ за трудноподвижни, но и за старите квартали като Съдийския, Мараша, ЖК Младежки хълм в района между Техникума по електротехника и булевард „Свобода“. И тук контрастите са очевадни.

Тротоар и велоалея за образец на бул.
Тротоар и велоалея за образец на бул. „Свобода“. Но не всичко по темата е розово.

На бул. „Свобода“ в момента грее може би най-хубавият тротоар с алея за велосипеди в Пловдив, изграден преди няма и месец. Но само на метри от него, в квартала зад „образцовата“ детска градина „Мирослава“ и поделенията й, тротоарите са отчайващи. По ул. „Върховръх“ на практика няма тротоари, а начупени плочки от корените на дърветата, по които количка с дете не може да мине, а за инвалид с патерици е самоубийствено.

Тротоар по ул. „Върховръх“ в Централен

Емблематичен пример е разбитият тротоар в началото на ул. „Върховръх“, където няколко бригади на „В и К“ Пловдив оставиха „почерка си“, и не само това. Вместо да възстановят тротоара, където копаха, за да отстранят авария, служителите на водния оператор хвърлиха няколко лопати асфалт, а бордюрите и плочките стоят разхвърляни наоколо. И изглежда, че няма сила, която да принуди „В и К“ да възстановява настилки и тротоари след аварии във вида, в който са били преди. Тези примери из града са многобройни.

Младият татко Ангел Семерджиев не крие удовлетворението си от работата на администрацията на район
Младият татко Ангел Семерджиев не крие удовлетворението си от работата на администрацията на район „Централен“.

 

Иначе масовото впечатление е, че в Централен се правят усилия в тази насока. Показателно е мнението на млади родители, които всяка сутрин се събират пред детската кухня на ул. „Ген. Данаил Николаев“. При запитване на ПловдивПрес майките и татковците са единодушни, че да се обикаля с количка из централната част на Пловдив не е чак толкова трудно занимание.

Проверка на ПловдивПрес показа, че в по-важните обществени сгради има подстъпи за инвалиди, а където няма, е наложена практика човекът, дошъл по работа да почака, а съответният служител да слезе на място, дори в колата, за да му свърши работа – да направи справка или да попълни документи.

Това приспособление пред Дирекцията за социално подпомагане също рядко се използва, защото служителите слизат долу при хората и попълват документите ми на място.
Това приспособление пред Дирекцията за социално подпомагане също рядко се използва, защото служителите слизат долу при хората и попълват документите им на място.

Такава е практиката и в Бюрото по труда, което се намира в „Западен“, и в Дирекцията за социално подпомагане на бул. „Руски“, даже и в кметството на район „Централен“, което е в труднодостъпен квартал, но пък има подстъп с наклонен коридор от задния служебен портал. На предния вход на сградата има монтирана платформа, но тя рядко се използва, обясниха служители. „Слизаме на място при човека и вършим желаната от него услуга“, коментираха от „Централен“, а проверка на ПловдивПрес показа, че същата е практиката и в „Южен“.

Там пред кметството има отделени сини места за паркиране на хора с увреждания, където могат да изчакат в автомобилите си, докато дойде съответния чиновник да ги обслужи.

Като заговорихме за достъпна среда, основният проблем през последните дни в район „Южен“ е точно придвижването в огромните задръствания, създадени с активното участие на водния оператор

Доста хора слязоха от колите, за да не попадат в задръстванията в
Доста хора тези дни ще слязат от колите, за да не попадат в задръстванията в „Южен“ и ще тръгнат по широките тротоари.

Много хора от района предпочетоха да слязат от колите си и да тръгнат пеш, но едно е да вървиш по широкия тротоар на бул. „Никола Вапцаров“, друго е да се промушваш край изкопите по бул. „Ал. Стамболийски“ или около „Даме Груев“. Наскоро видяхме, че дори и там, където има нови и прави тротоари, стават инциденти. Не е ясно още как преди няколко седмици едър мъж попадна в шахта в пуста поляна край Коматевско шосе, при положение, че само на метри има осветен тротоар и велоалея. Пак в същия район обаче имаме много добър пример за добро отношение към инвалиди и майки с детски колички. В популярен месарски магазин наблизо е монтирана платформа, която само с едно копче качва количката на рампата и я вкарва в магазина.

Район „Източен“ може да се похвали, че в границите си има най-дългата в града права и удобна за ходене пешеходна и велоалея, която тръгва от кръстовището на бул. „Мария Луиза“ с бул. „Източен“ и стига чак до кръговото на Скобелева майка. Тротоарите и от двете страни на Цариградско шосе са поддържани с изключение на някои участъци, но пък в района на Централни гробища са в перфектно състояние. За разлика от гробищата на Рогошко, до Централния траурен парк може да се стигне и с патерици, и с инвалидна количка, при това без придружител.

Удобни и за ходене, и за разходка са тротоарите в кв. „Каменица“, а също и в кв. „Гладно поле“, но пък по бул. „Източен“ много хора сутрин си правят джогинг преди да тръгнат на работа.

Кои са силните и слабите места на всеки район, естествено най-добре знаят районните кметове и жителите на кварталите, затова те имат решаващата дума по темата „Удобна инфраструктура и достъпна среда за хора с увреждания“.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

ПИМК БИЛД
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България
Краси

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Одобрявате ли Община Пловдив да тегли нов заем за завършването на Колежа?

Покажи резултатите

Начална дата: 26.01.2023 @ 19:37 | Крайна дата: 09.02.2023 @ 19:37

Зареждане ... Зареждане ...