Доктор Вивек Мърти, вицеадмирал в Службата за обществено здравеопазване на Съединените щати, каза в неделя, че децата под 13-годишна възраст са твърде малки за социални медии, защото все още развиват своята идентичност.
Meta, Twitter и много други гиганти в социалните мрежи позволяват на 13-годишни да се присъединят към техните платформи.
„Аз лично, въз основа на данните, които съм виждал, вярвам, че 13 е твърде рано – това е възраст, в която е много важно да следим как те мислят за собствените си ценности и взаимоотношенията си. И често лошата социална медийна среда прави лоша услуга на много от тези деца“, каза Вивек Мърти пред CNN Newsroom.
Броят на тийнейджърите в социалните медии предизвика тревога сред медицински експерти, които посочват нарастващ брой изследвания за вредата, която подобни платформи могат да причинят на подрастващите.
Мърти признава трудностите при предотвратяването на децата да използват тези платформи предвид популярността им, но предполага, че родителите могат да направят повече по въпроса.
„Ако родителите могат да се съберат и да се обединят, да не позволяват на децата си да използват социалните мрежи, докато не навършат 16, 17 или 18 години, това е много ефективна стратегия за гарантиране, че децата няма да бъдат изложени на вреда“, каза Мърти пред „CNN“.
Според изследване, публикувано този месец в списанието JAMA Pediatrics, учениците, които редовно преглеждат социални медии, показват по-голяма невронна чувствителност в определени части на мозъка, правейки мозъците им по-отзивчиви към социалните последици с течение на времето.
Психиатри като д-р Адриан Стейси посочват този феномен от години. Стейси, която работи предимно с тийнейджъри и студенти, каза по-рано пред CNN, че използването на социални медии предизвиква освобождаване на допамин в мозъка.
„Когато правим пристрастяващи неща, като употреба на кокаин или използване на смартфони, мозъкът ни освобождава много допамин наведнъж. Това казва на нашия мозък да продължи да ги използва“, казва тя. „Особено при тийнейджърите, тази част от мозъка всъщност е хиперактивна в сравнение с възрастните.“ Те не могат да се мотивират да правят нещо друго.“
Скорошни изследвания показват други начини, по които прекомерното време пред екрана може да повлияе на развитието на мозъка. При малките деца, например, прекомерното време пред екрана е значително свързано с по-лоши умения за грамотност и способност за използване на изразителен език./ПловдивПрес