Krassi
Новини от Пловдив » Важно » Не забравяй, Пловдив! Прадядо на Цанко Лавренов преписва преработка на Паисиевата история
Важно Култура Не забравяй Пловдив Пловдив Важно Пловдив!

Не забравяй, Пловдив! Прадядо на Цанко Лавренов преписва преработка на Паисиевата история

  • Самоукият книжовник Лавренти Кьосестоянов изготвил ръкописен сборник с 365 листа
  • Бащата на Цанко Лавренов съставя ръкописна песнопойка с творби на Петко Р. Славейков и други български възрожденски поети, чичо му Стоян е музикант в първия симфоничен оркестър на Пловдив

 

Владимир БАЛЧЕВ продължава в Plovdiv-press.bg своята авторска рубрика „Не забравяй, Пловдив!“, в която разказва важни и интересни моменти от историята на града ни, както и истории за бележити пловдивчани и гости на Пловдив. Всички статиии са плод на изследователската дейност и задълбочените проучвания на Владо Балчев през годините в архивите и в множество чужди библиотеки. Днес Владо разказва за рода на големия художник Цанко Лавренов.


Преди два века в някогашното село Селджиково (днес Калояново) имало един буден селянин. На­ричали го Кьосе Георги. Веднъж по време на проповед в храма местният католиче­ски свещеник се набъркал в семейните разправии на хората и разсърдил съселяните си. Всички замълчали, само Кьосе Георги се надигнал и казал това, което останалите не посмели да кажат.

Католическият храм в с. Седжиково (Калояново), 1897 – 1898 г. Държавен архив –Пловдив.

Следи за потомък на Кьосе Георги се пазят в Народната библиотека „Кирил и Методий“ – София. Това са три ръкопи­са от първата половина на XIX век. Те са на различна хартия — ту груба и грапава, ту по-качествена. Явно книжов­никът не можел да си позволи наведнъж да купи хартията за цяла книга, та вземал оттук-оттам по малко. Книжовникът се казва Лавренти Кьосестоянов. Израснал в Селджиково (Калояново), след това се прехвърлил със семейството си в Пловдив. Нямал възможност да получи образование, но сам научил латинската азбука. Иначе книгите му са на чист български език.

„Ето, мойе придраги Булгаре, аз ви предавам тайа книга сас Царописмото санки Булгарска история“ — гласи едини­ят от текстовете.

Българ­ската павликянска история – препис на Лавренти Кьосестоянов. Народна библиотека „Кирил и Методий” – София

Става дума за историята на Паисий Хилендарски. По-точно за една преработка на знаменитата творба, известна като Българ­ска павликянска история или Павликянска преправка на История славянобългарска. Дело е на италианския книжовник Едуардо от Тори­но, който пък ползвал за образец прерабо­тката на Христаки Павлович, отпечатана през 1844 г. Вероятно Лавренти бил един от първите преписвачи на Българската пав­ликянска история. Именно по неговия препис проф. Маньо Стоянов извършва първата публикация на преработката през 1958 г.

Цанко Лавренов, майка му Силвина и роднини пред бараката, построена след земетресението през 1928 г.

Ценните ръкописи са опазени от потомците на Лавренти Кьосестоянов. Внукът на Кьосе Георги бил също забележителен човек – обичал да рови из книгите. Едновременно с това изхранвал многобройна челяд. Скъпо стрували по онова време ръкописите, но Лавренти преписвал не за да продава, а за да има подръка любимите текстове. Само единият от тези сборници има 356 листа, изписани старателно със ситни букви. Семейният спомен е опазил све­дения и за Неда, съ­пругата на Лаврен­ти: „По една щаст­лива случайност ос­танала жива, кога­то върлувала чума­та в България (към 1837—1838 г.). Ед­на сутрин, когато се събудила, всички около нея били изм­рели. И тя, 5—6-годишно дете, из­лязла на пътя уплаше­на и разплакана. Едни съ­селяни, които бягали от чумата, я взели със себе си и отвели в Пловдив, където се установили да живеят. Те я отгледа­ли и като израснала, оженили я за Лавренти Кьосестоянов…“ Книжовникът се поминал през 1873 г. Оставил трима сина — Иван, Стоян и Петър.

 

Доменико Мартилети с първия оркестър в Пловдив, 1859 г. Държавен архив – Пловдив

Стоян бил изпълнител в първия симфоничен оркестър на Пловдив, създаден през 1859 г. от Доминико Франческо Мартилети, монах от Ордена на доминиканците

Запазена е и фотогра­фия от това паметно за града събитие. Иван, брат на музиканта, още като ученик съставил една ръкописна песнопойка с творби на Петко Рачов Славейков и други възрожден­ски поети. Той наследил дарбата на баща си и често разгръщал неговите книги. Това всъщност бил единственият капитал, получен в наследство. Затова още от малък Иван Лавренов трябвало да започне работа. Имал добро образование Иван, но бил принуден да стане слуга на заможния пловдивчанин Ради Стамболов. Известни­ят и богат търговец се гордеел с дъщерите си. Най-голямата – Силвина, завършила френски колеж в Одрин, носела европейски дрехи и още с появяването си в Пловдив привлякла погледите на младежите от сой. Че и въздишки на чужд език се чували. Щастието се усмихнало на висш чиновник от Барон-Хиршовата железница. Радостният годеник носел скъпи подаръци и нетърпеливо разпитвал за деня на сватбата. В залисията никой не забелязал възторже­ния поглед на слугата Иван. Всъщност не съвсем – младе­жът открил сърцето си на Силвина. От една страна, богатият канди­дат, от друга – някакъв слуга. Като че всичко било решено предварително. Само че дъще­рята на търгове­ца решила дру­го – събрала в едно вързопче даровете на го­деника, написала учтиво писмо и ка­зала на строгия си ба­ща, че обича слугата. Независимо от времето и нравите, подобно решение никога не носи радост на родителите. Ради Стамболов взел да увърта – добро момче е Иван, но нека напредне в зана­ята. След това ще му даде за жена най-малката си дъщеря. Значи девойчето да порасне, слугата да се замогне… Само че мъжете от рода на Лавренти били открити хора — ако обичат, обичат истински; ако търгуват, търгуват с достойнство. И така, както в приказките, работата стигнала до сватба. Силвина, за да не притесни мла­доженеца, поръчала си сукман и хвърли­ла европейските дрехи. Иван пък, за да подхожда на булката, събрал пари за ев­ропейски дрехи. Уж да бъдат с едно и също облекло пред олтара, а накрая пак различни.

След години, вече обичан зет, Иван често гостувал на тъста си. Като се почер­пел малко, Ради Стамболов все закачал Иван:

– Иванчо, защо не искаше Катина, а? Я виж колко хубава е станала?

Споменът не е запазил отговорите на Иван. Знае се само, че той винаги гово­рел с обич за своята Силвина.

Тютюневата нива на Цанко Лавренов, 1927 – 1928 г. Държавен архив – Пловдив

На 24 ноември 1896 г. свещеникът в католическия храм “Св. Людовик” – Пловдив прилежно записал, че на Иван и Силвина Лавренови се родил син. Нарекли го Александър. Детето било орисано да стане велик човек. Творец, разбира се. Така след тази продължителна разход­ка из годините, стигаме до най-известния представител на рода. Това ни дава възможност по-лесно да опознаем неговата духовна нагласа, неговите стремежи и мечти, да проследим с разбиране пътя му в изкуството. Всъщност пътищата пред сина на Иван и Силвина били няколко — той би могъл да стане първокласен музи­кант, имал и дар слово (по-късно щял да се прояви като автор на десетки статии в печата). Още като ученик във Френския колеж обаче малкият Александър избрал живописта.

Цанко Лавренов като офицер по време на Първата световна война, 1917 Държавен архив – Пловдив

Освен Александър бъдещият художник имал още едно име — Стефан. Само че не с тези две имена се прочува, а с галеното обръщение в семейството — Цанко. Както го знаем и до днес – Цанко Лав­ренов. Крехък и болнав през целия си живот, тактичен и отстъпчив с другите, безпощаден към себе си. Имал е възмо­жност да изкарва прехраната си без осо­бени усилия, но затова пък трябвало да зареже изкуството. Опитвал се да припе­челва като търговец, като земеделец, слу­жител в Държавната печатница. Цял жи­вот не забравил думите на свой учител — художникът трябва да е обезпечен фи­нансово, за да не продава за дребни пари таланта си. Има и друг път, но той е свързан с много жертви. Именно този път избира Цанко Лавренов. Описва го в кни­гата си „По стръмната пътека“, издадена през 1967 г., – разказ за това, как творецът брани таланта и името си.

Снимка на художника Цанко Лавренов от командировката му в Атонските манастири 1938 г.

Иначе пътят на Цанко Лавренов към върховете на славата съвсем не изглежда параден. В архивите на Пловдивския окръжен съд с изненада ще открием Александър Лавренов, регистриран като търговец

На фотография от 20-тте години на ХХ в. ще видим усмихнатия художник сред тютюнева нива. Това е чифликът на Цанко Лавренов край Коматевско шосе. През 30-те години на миналия век Цанко Лавренов е един от главните оформители на панаира. Работа почти без почивка. Но в замяна на изтощителния труд художникът получавал свободата да рисува това, което му е на сърце. Така са се появили картините, които прославиха художника. Преживени, сътворени и отвоювани с безброй усилия.

Автобиографичната книга на Цанко Лавренов „По стръмната пътека”. На корицата е репродукция от картината „Старият Пловдив”. Тази картина дава повод творецът да произнесе знаменателната реплика: „Вече станах художник!”

Жозефина Стамболова, баба на художника Цанко Лавренов, 1875 – 1877 г. Държавен архив – Пловдив

Цанко Лавренов завършва стенописната украса на българския павилион за Световното изложение в Париж, 1937 г. Държавен архив – Пловдив

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...