От Радослав ИВАНОВ
Нестандартно, впечатляващо, шокиращо, изумително – бяха малка част от реакциите при срещата на пловдивската публика с изложбата „Олтарите на лудостта“ на художника Мирослав Радев. 54 негови графики са експонирани в арт пространството на клуб Тотал Спорт на улица „Екзарх Йосиф“ 13.
Миро показва творбите си за първи път под тепетата и по тази причина направи специална изненада – пловдичани с предимство пред всички останали виждат пет цветни графики, каквито художникът рядко рисува. Класическата черно-бяла техника му допада повече.
„Мирослав е художник извън обикновеността, която в момента ни заобикаля във всичко“, започна представянето на изложбата писателят Константин Г. Константинов. „При него всичко е необичайно, той е абсолютно различен от това, което може да се види в България. Възможно е в началото да се шокирате от нещата му, но за него това е нормалното.
Той не е художник, когото ще закачат в някой хотел например. Защото собственикът няма да иска проблеми с клиентите и със себе си. А изкуството на Мирослав е провокация“, обяснява писателят, който е и издател и вече е работил с художника по илюстрирането на десетина книги.
„При него има различни влияния, но той не спира до там. Талантът му еволюира до напълно завършен и специфичен, бих казал неповторим стил. Как се нарича този стил не се наемам да определя, самият той все още не може да го назове“, допълни Константинов.
Тук няма да се съглася и на висок глас ще обявя, че в Пловдив Мирослав Радев даде нов графичен стил на света – „красотата на ужаса“. Фразата си е изцяло негова и се роди преди дни в интервю, което художникът даде за ПловдивПрес. На въпроси за художествената естетика, към която се придържа, той спомена наследника на Едгар По – Хауърд Лъвкрафт: „Екзистенциалният ужас също си има своята красота“, ми обясни Миро и така сам определи неназования си до момента стил. „Красотата на ужаса“ наистина изразява в голяма степен хипнотичното енергийно въздействие на неговите графики. Наблюдавах внимателно посетителите на изложбата и първата реакция на повечето бе еднаква – заставаха пред рисунките като вцепенени и им трябваше време, за да излязат от това състояние.
Интензивната енергетика на Мировите изображения в известна степен се дължи и на тежката рокмузика, която той много обича и откъдето често прехвърля настроения, състояния и теми за размисъл към картините си. Името „Олтарите на лудостта“ е намигване към дет метъл групата Морбид Ейнджъл и превърналия се отдавна в култ техен албум от 1989-та.
В арт пространството на Тотал Спорт Миро и писателят Константин Константинов (апропо, синът на големия наш поет Георги Константинов) намериха център на изложбата в импровизирания олтар на лудостта с горящ огън в него и заглавната рисунка отдолу.
„Лудостта е навсякъде около нас, а Мирослав не се страхува да изкаже на глас какво мисли и как вижда света днес“, обясни още Константинов. И допълни, че в творбите на графика има вложени множество символи, метафори и теми от световната литература и древната история, от която той сериозно се интересува. „Мирослав чете много, има изключително богата обща култура“, каза писателят.
И действително, в нещата му често се открива скрит или пък не чак толкова скрит метатекст. Той обича визуално да „цитира“ автори, книги, философии, да интерпретира през изображенията си културен и литературен контекст. И това също е част от ударното въздействие на картините му, които поразяват съзнанието и възприятията.
Посетителите на изложбата в Тотал Спорт наистина бяха подвластни на това „ужасно“ привличане, а след като се поокопитваха от първоначалния шок, вадеха телефоните си и започваха да снимат.
След официалната част на откриването, Миро беше нападнат и трябваше да отдели време за почитатели, като истинска рок звезда, нещо, което по принцип никак не харесва.
Експозицията беше уважена от кмета на район „Тракия“ Костадин Димитров.
Той разгледа картините доста внимателно и разчете много от скритите от автора литературни и философски препратки.
Разговорът между двамата някак логично и неминуемо стигна и до Фройд, заради спецификата на някои от рисунките.
Костадин Димитров похвали графичната техника на Мирослав и му сподели, че като дете също е проявил художествен талант, дори е посещавал школа по рисуване. Кметът на „Тракия“ явно не беше дошъл протоколно, разглеждаше изложбата с интерес и не бързаше да си тръгне.
Дори си купи стихосбирката на Александър Стоянов “Призрако, стой“, чиято корица е дело на Мирослав Радев.
„Талантът и на двамата много си прилича, силен, спонтанен и не се съобразява с конюнктурата. Затова и корицата на книгата се получи толкова добре! Средствата от продадените книги на Александър Стоянов отиват благотворително в помощ на пострадалите от наводненията в Карловско и Северозапада, обяви главният редактор на ПловдивПрес и основна причина за реализиране на стихосбирката Спас Кузов.
Мирослав сподели интересни мисли и със „свирепото настроение“ Красимир Димовски. Докато си говореха за стиловете на рисуване, племенникът на великия Борис Димовски припомни фразата на Пикасо как цял живот се учел да рисува като дете. Известният писател и карикатурист също оцени по достойнство нестандартния стил на Миро.
Който явно допадна на пловдивчани, защото първите откупки бяха направени още преди откриването,
а изложбата „Олтарите на лудостта“ ще остане в арт пространството на Тотал Спорт до края на юли.