- Бизнесът в района на Централна гара поиска компенсации за затворени обекти: Затрихте ни!
- Прелезите по бул. „Копривщица“ ще са отворени постоянно от 1 август, защото влаковете спират
- Новата конструкция на Бетонния мост ще е по-висока с 20 см, ще има велоалея от западната страна и тротоари
ПловдивПрес
Около половин година ще продължи реконструкцията на Бетонния мост, но все още не е ясно кога ще бъде затворен, за да започне работата по него. Това обявиха на извънреден брифинг днес кметът на Пловдив Здравко Димитров и генералният директор на НКЖИ Златин Крумов.
Според кмета окончателната дата на затварянето ще стане ясна на 15 август, когато ще има нова работна среща между строителите от „Трейс Груп Холд“ , НКЖИ и Общината.
Ремонтът на на Бетонния мост ще струва малко над 5 млн. лева, финансирането се поема от НКЖИ, защото обектът не е включен в проекта за пробива под гарата. Новата конструкция ще е по-висока от сегашната с 20 см, с два тротоара и велоалея откъм западната страна по настояване на Общината, заяви ръководителят на проекта инж. Иван Бакалски.
Затварянето на Бетонния мост обаче ще стане чак след като бъдат завършени улиците „Даме Груев“ и „Хаджи Димитър“ и бъде отворен бул. „Христо Ботев“ в района на Централна гара, подчерта кметът Здравко Димитров, който дойде на брифинга със заместника си по транспорта Тодор Чонов и главният архитект Димитър Ахрянов.
Проектът за модернизацията на жп възела, който се изпълнява с безвъзмездната финансова помощ по Механизма „Свързана Европа“, е на стойност 281 млн. лв., като пробивът трябва да бъде завършен през ноември 2024 г.
Директорът на НКЖИ Златин Крумов припомни, че в проекта е заложено премахването на моста, но по изричното настояване на Здравко Димитров пътното съоръжение се запазва. Ето, вижда се на картата на проекта, че тук Бетонния мост го няма, показа Здравко Димитров и не пропусна да се похвали, че е спасил моста.
Златин Крумов оповести и една добра новина за шофьорите в Пловдив – от 1 август според графика на НКЖИ и БДЖ бариерите на жп прелезите на бул. „Копривщица“ ще бъдат постоянно вдигнати и колите ще преминават свободно. Решението е временно, докато се обновяват коловозите пред гарата. Освен това по този начин осигуряваме по-малко неудобства за гражданите, когато се спре движението по Бетонния мост, заяви Златин Крумов.
Обновени са коловозите с всички съпътстващи елементи от 5-и до 11-и. Разписанията с промените са качени на сайтовете на НКЖИ и БДЖ. Предстои промяна на разписанията на влаковете, защото предстои подмяна на коловозите между 1-ви и 4-ти на Централна гара.
От НКЖИ увериха, че са положили усилия промените да са минимални, но някои от влаковете, например, ще тръгват от гара „Филипово“, други ще правят прехвърляне на Крумово и Асеновград.
Работим добре със строителите от Трейс, те спазват графика на проекта, подчерта директорът на НКЖИ и призова пловдивчани да се заредят с търпение, защото над 44 години такъв голям инфраструктурен проект в Пловдив и региона не е реализиран.
По време на брифинга обаче избухна скандал с включването на бизнесмена Никола Бришимов, собственик на хотел „Антик“ на бул. „Васил Априлов“ и още четири магазина до колелото на гарата.
„Хубаво говорите за графици и всичко е наред, но откакто почна ремонтът, моят бизнес, събиран 20 години зрънце по зрънце, сега се занулява. Никой не събра бизнеса и гражданите, за да обясни поетапно какво предстои и ние да си направим сметката“, взе думата предприемачът Никола Бришимов. Според него поне 50 малки и средни бизнеса в района на Централна гара вече са занулени, заради ремонта. Бришимов поиска компенсации, защото магазините му не работят. „Наемателите ми си стоят вкъщи и чакат да ги повикам, но аз имам кретиди и на всяко 20-о число банката иска да ги погасявам, не се интересува, че край мен е разкопано и няма достъп“, почти се разкрещя Бришимов, който си беше довел и адвокат за подкрепа.
Включването му завари шефовете на НКЖИ в небрано лозе. „Нямаме предвидени компенсации по това перо в проекта“, заяви директорът Златин Крумов, което още повече ядоса хотелиера Бришимов. Ние единствено можем да ви помогнем, като ви информираме подробно за графика на ремонта в района на обектите ви, заяви инж. Бакалски. „Като го мислихте този проект, за нашия бизнес помислихте ли. Маймуни ли живеят и работят тек, хора ли? Нашият бизнес с лека ръка го затривате“, кипна Бришимов. После попита знаят ли в НКЖИ кога ще приключи пробива под гарата.
„Да, проектът трябва да е готов през декември 2024 година. Подлезът е с дължина 830 метра с изход до училището „Климент Охридски“ на бул. „Васил Априлов“. От южната страна тунелът свършва до стадион „Спартак“, на ул. „Димитър Талев“. Трасето е с две платна с по две ленти. Кръговото кръстовище на бул. „Христо Ботев“ до гарата се запазва с връзките с бул. „Васил Априлов“ по локално платно , с бул. „Руски“ и „Иван Вазов“.
„Ако някой знае как да се извърши толкова мащабен ремонт без да се затварят улици, да заповяда. Аз съм изпадал в твоята ситуация. Затворих си оптиката на бул. „Източен“, когато го ремонтираха, дори сам си отчуждих паркинга към имота, за да върви ремонта и пробива на „Царевец“. Няма пълно щастие“, включи се и кметът Здравко Димитров.
„Не искам пълно щастие, но моя бизнес го убивате, 15 души работници ги оставям на борсата“, отвърна Бришимов. После покани на кафе и уиски кмета и шефовете на железниците в хотела си, за да видят колко зле е положението с търговските обекти край колелото на гарата.