Експерти по пътна безопасност препоръчват да се въведе „Зона 30″ във всички големи градове в страната на места с по-голяма концентрация от инциденти. „Зона 30″ е район, в който максимално разрешената скорост за шофьорите е 30 километра в час. В Пловдив все още няма еднозначен отговор дали ще бъде въведена „Зона 30“. Засега идеята се обсъжда само от общинската комисия по безопасност на движението, но среща подкрепа, съобщава БНТ. „Аз мисля, че е по-добре да имаме повече пътища с въведени ограничения, колкото и неудобно да е и да се движим по-бавно, но да запазим живота на хората наоколо, защото виждаме резултатите напоследък“, коментира Георги Стоилов – директор на ОП „Организация и контрол на транспорта“ в Пловдив.
Изследванията показват, че по този начин драстично намаляват случаите на пострадали при инциденти. „Тази скорост от 30 км/час е приета за гранична в сферата на пътната безопасност, при която над 80% при настъпване на ПТП е благоприятният изход за пешеходците“, заяви Димитър Петров – Директор на дирекция „Управление и анализ на трафика“ Столична община.
Мярката вече е въведена в София, но преди това е направен анализ на цялата пътна мрежа. Такъв трябва да се изготви и за останалите градове. „Навсякъде може да бъде въведена тази „Зона 30″, но е важно да се каже, че следва да има булеварди, които да носят транзитното движение между отделните квартали на населеното място, където скоростта да си остане по-висока“, каза инж. Иван Табаков – експерт в държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
В Пловдив водачите са на различни мнения. „Виждате, че хората дори в магазина се блъскат като ходят пеша, то няма значение километража, важното е човек как се движи, със закони не става, трябва задкормилно устройство да има“, коментира Стефан. „Има резон за въвеждане на такава скорост около училища и такива по-рискови улици, но от друга страна трябва и много голямо внимание от страна на пешеходците“, смята Мартина Маркова. „Смятам, че има голяма част от шофьорите които ще я спазват , особено тия които са семейни , с деца, които мислят за бъдещето“, каза Пенка Пунчева.
За да бъде ефективна, „Зона 30“ предвижда и допълнителни мерки наред с поставяне на ограничителен пътен знак. Те включват изграждане на малки кръгови кръстовища или паркиране от различни страни на улицата.