Британски учени използваха изкуствен интелект, за да анализират платното на Мадоната на розата от началото на 16-ти век, смятана за една от многото Мадони, рисувани от ренесансовия художник Рафаело, и откриха, че лицето на един от четирите героя е направено от друг художник.
На снимката Мария държи бебето Исус, вляво са Йосиф и малкият Йоан Кръстител, а на масата има роза, откъдето идва и заглавието на картината.
Платното, изложено в испанския музей Прадо в Мадрид, е било обсъждано и преди, като някои експерти предполагат, че ученикът на Рафаело Джулио Романо е имал пръст в създаването му.
Други смятат, че розата и долната част на картината са дело на друг художник.
Днес професор Хасан Угаил, директор на Центъра за визуални изчисления и интелигентни системи в университета в Брадфорд, смята, че платното наистина е плод на ръката на Рафаело, с изключение на лицето на Св. Джоузеф.
„Използвахме изображения, за които е потвърдено, че са на Рафаело, за да обучим компютъра да разпознава стила до най-малкия детайл, от мазките на четката, цветовата палитра до сенките, всички аспекти на работата.
„Компютърът вижда много по-дълбоко от човешкото око, до микроскопично ниво“, обяснява Угайл.
„Когато тествахме изображението като цяло, резултатите не бяха задоволителни“, каза той. „Така че тествахме отделни части и така останалата част от картината беше потвърдено, че е на Рафаело, а лицето на Джоузеф се оказа единственото нещо, което той вероятно не е направил.“
Алгоритъмът на AI е създаден от Ugail, който твърди, че може да разпознае автентичността на работата на Raffaello с 98 процента точност./ПловдивПрес