С 28% са се увеличили реализираните нощувки в местата за настаняване в Пловдив през миналата година в сравнение с 2022 година. Те са били 661 967 , като повечето от тях са реализирани от българи. Това стана ясно от отчета на Годишната програма на Община Пловдив за развитие на туризма, който общинските съветници приеха на сесията днес. Приходите от нощувки са били в размер на 45 861 179 лв., което е ръст с 37%. Средната продължителност на престоя на туристите остава ниска и тя е малко под 2 дни.
Общо 356 095 българи и чужденци са пренощували в града през 2023-а, като се отбелязва ръст от 25% спрямо 2022 година и 22% спрямо същия период на 2019-а. През миналата година пренощувалите чуждестранни граждани в местата за настаняване са 134 244 и се отбелязва 52% ръст спрямо 2022 година. Най-голям е броят на туристите от Турция, Израел, Гърция и Германия.
Съветниците приеха и основните приоритети в Годишната програма за развитието на туризма през тази година. 1 139 357 лева залага Община Пловдив за развитие на туризма през 2024 година. От тях 600 000 лева са предвидените средства от туристически данък, а 112 024 лева от такса категоризиране на местата за настаняване и заведения за хранене и развлечения, а 427 333 лв са преходен остатък.
Предвижда се редизайн, актуализация и оптимизиране на функционалността на официалния туристически портал visitplovdiv.com в две езикови версии, както и реклама в различни електронни медии, социални мрежи и чрез печатни материали. Основната цел е да се повиши туристическият поток, а също и ръст на посещенията в музеите, галериите и обектите на Институт „Старинен Пловдив“. Паралелно с това ще се работи и за повишаване на качеството на предлагание туристически услуги и на разпознаваемостта и привлекателността на бранд Пловдив.
От ПП-ДБ попитаха защо няма реклама на пловдивския туристически продукт на сайта на Летище Пловдив. Заместник-кметът по култура, археология и туризъм Пламен Панов обясни, че по негова инициатива средствата, които се отделят за Фонда за развитие на Летище Пловдив, са изкарани от перо „Култура“. Летище Пловдив е държавно, то се управлява от няколко общини, а Община Пловдив прави вноска в този фонд. Не може да очаквате от средствата за туризъм да се отделят пари за реклама на летището, обясни Пламен Панов.
По думите му, тук трябва да играе принципът „морковът и тоягата“. „Тоест, колко от тези 200 000 пътници, които пристигат на Летище Пловдив, после идват в града“, обясни още зам.-кметът. Той припомни, че от 1 април Община Пловдив има дирекция „Туризъм“, а основната цел е да се развива туристическият бранш. Каза още, че се работи активно Пловдив да се превърне в интересно туристическо преживяване за посетителите, включително и с дигитални игри в музеите.
Димитър Колев от ГЕРБ заяви, че предвиденото повишение на контрола върху местата за настаняване от страна на Пловдивския общински инспекторат и решаване на проблемите с нелегалните структури, ще увеличи приходите от туристическия данък, който се плаща в града.
Общината получава подкрепа да да идеята да се издирват квартири, които без заплащане на данъци се дават под наем от техните собственици на туристи.
Слави Георгиев от ГЕРБ коментира, че отчетът за туризма е добър, защото има развитие в тази област. „ Ако има какво да развиваме тепърва, това е пловдивският дух, каза съветникът и допълни, че трябва да се мисли какво предлага Пловдив. Според него Летище Пловдив целево се задържа в това положение, за да не е конкуренция на софийското. „Пловдив е с три пъти повече слънчеви дни от София, но се полагат неимоверни услия Летище Пловдив не да работи с пълен капацитет“, каза той.
Стефан Послийски също подкрепи идеята и подречта, че собствениците, които не плащат данъци, ощетяват бюджета на Пловдив и туризма.
/ПловдивПрес