Advertisement
Новини от Пловдив » Важно » Тайните кодове към картините на Гергана Попова
Важно Галерии Градът Култура Пловдив Пловдив Важно

Тайните кодове към картините на Гергана Попова

  • Как да разчетем изложбата „Магични светове“ в Тотал Спорт
  • На 16 май художничката ще изнесе концерт с виртуоза на пианото Станислав Арабаджиев

 

От Радослав ИВАНОВ

Както вече ПловдивПрес написа, известният в Австрия български артист Гергана Попова дойде за първи път със самостоятелна изложба в Пловдив.

Артистичната българка изявява своите таланти не само чрез изобразителното изкуство. Тя е певец, поет, текстописец, композитор и музикален аранжор, пиар, музикален мениджър и още много неща. На първо място обаче, Гергана Попова е един емоционален взрив, артист с изключително тънка, но и реактивна чувствителност, човек, който не пропуска и най-дребните знаци, които мирозданието му подава и влага цялата им енергия в творбите си.

За да успеем поне отчасти да се докоснем с разбиране до необятната й творческа вселена, дори и да не искаме, се налага да разделим изкуствата, чрез които тя ни говори.

На 9 май в арт залата на Тотал спорт, Гергана Попова и кураторът й Мирослав Радев откриха изложбата „Магични светове“. В нея има близо 50 творби с най-различни формати и послания.

„В изложбата има много оригинали“, обяснява Гергана. „Но тези платна са много скъпи. Затова аз прилагам една световна практика за такива случаи, показвам част от картините и като „файн арт принт“ или още „сиптрук“, на български – разпечатки.

Тук е много важно да се отбележи, че тези „разпечатки“ са признати със сертификат като официални копия на дадената оригинална картина и са защитени от закона. Те имат цената на произведение на изкуството, но тя е по-ниска в сравнение с оригиналната картина. Като изявен художник, Гергана Попова може да предостави на света само пет лимитирани копия – принтове на своя картина. След като те бъдат закупени, веднага се продава и оригиналът.

Изключително важно е да се знае, че файн арт принтовете не са фалшификати или някакви елементарни разпечатки. Това не се прави на обикновения принтер вкъщи или в офиса. В света има няколко компании, които са сертифицирани и са получили правото да извършват такова принтиране. От картините на Гергана Попова файн арт принтове могат да правят единствено от най-реномираната за това компания –„White wall“. Те са петкратни носители на най-престижната световна награда в областта на печатането на фото и изображения – TIPA WORLD AWARD. Тази награда е основният ориентир, по който компаниите и потребителите по целия свят вземат своите бизнес решения в печатарската индустрия.

Файн арт принтът се изработва по доста сложна и изключително прецизна технология. По тази причина той е скъп и има стойността на произведение на изкуството. Творбите на Гергана например се печатат на специално изработена за тях хартия, която се прави в известната германска хартиена фабрика „Hahnemühle“, основана в Долна Саксония през 1584 година, преди 440 години.

Хартията, която германците правят за лимитираните принтове на българката, е наречена на името на известния английски художник-пейзажист Уилям Търнър. Като водещ представител на романтизма в изобразителното изкуство от края на 18 и средата на 19 век, Търнър обичал меките и нюансирани цветове, като усилено работел върху ефектите на светлината. Със своя принос в областта на цветовете, Търнър се смята за предшественик на френския импресионизъм. Той обичал много акварелната техника, но за това му била нужна специална хартия, която да има голяма плътност и добър релеф, за да поема боите и да запазва изразителността на цветовете, на които художникът така много държал.

По рецептата на неговата хартия, от „Hahnemühle“ изработват носителя, върху който се отпечатват лимитираните файн принтове на Гергана Попова, не повече от пет от картина. Хартията е с плътност 350 грама, има много висока порьозност, за да попива максимално и сгъстен релеф, като тези гънки гарантират максимална устойчивост на цветовете. Дори умишлено изложени на агресивна светлина, багрите не се променят и запазват своя колорит.

„По тази причина се спрях на точно на хартията „Търнър“, защото тя гарантира качеството на принта“, обяснява художничката. „Принтовете вече са изключително популярни по света. Тази дейност е добре регламентирана и се следи изкъсо, повечето от съвременните и модерни художници я практикуват, защото така произведенията са по-достъпни, принтовете са по-евтини от оригиналите. Но те носят всички достойнства на картината, дори и в цената“, обяснява Гергана. Тя няма користни намерения спрямо пловдивската публика. „Аз не съм бизнесмен и не съм дошла да печеля. Но ще бъда изключително радостна, ако нещата ми се харесат на пловдивчани и някои принтове намерят своето място в дома им, за да им носят щастие, когато ги гледат“, казва художничката.

На изложбата „Магични светове“ в Тотал Спорт можете да видите и едно поразяващо сетивата произведение, едноименната картина – откровение „Магични светове“.

Веднага трябва да предупредя, че творческият свят на Гергана Попова е изключително сложен. Той прелива от безбройни впечатления, символи, метафори, сблъскващи се емоции и преливащи смисли. Но нищо в тази художествена вселена не е случайно и самоцелно. Гергана работи дълго върху своите идеи, вплита в тях философия, естетика, фолклор и влага множество знаци.

Както обичаше да казва най-известният семиотик на нашето време Умберто Еко: „Битието може наистина да няма смисъл, но то има смисли. Някои неща не могат да бъдат казани, но това не означава непременно, че има всеобщи закони, действащи в природата. Езикът, изкуството изследват и намират винаги нещо, вече дадено. Дори и ако битието е проядено, винаги ще съществува някакво платно, чиито основа и вътък, макар и изменени от безкраен брой дупки, упорито продължават да присъстват“.

Опирайки се на това убеждение на гениалния мислител, си позволих да разпитам известната българка за тайните на художествения й свят. А той наистина е зашеметяващ. В един момент сетивата ви се парализират от експлозията на багри, форми, символи и смисли. Буквално давате на късо и ви трябва време, за да осъзнаете какво се случва. Така въздействат картините на Гергана Попова. Стилът и натюрелът й са крайно специфични и смело мога да кажа –  неповторими. Това е ръка, докосната направо от Бог, друго не ми идва на ум. „Що е Божа дарба, то за свят е чудо“, казваше старият Славейков. И с право.

Първият контакт с платната на Гергана е като камшичен удар. Усещането е вцепеняващо. Въздействието им е помитащо, наистина не можете да се контролирате и сетивата ви единстевно съзерцават безмълвно. По-късно ви връхлита възхищението. Но тук трябва да ви предупредя, Гергана Попова е такъв артист, нейният талант й дава силата да покори напълно човешката сензорика и на секундата да ви въвлече в художествения си свят. Усещането е като най-съкровено споделяне, докосвате се до нещо с най-висока ценност, сакрално преживяване в дълбините на две души. Тези картини оголват чувствителността и възприятията ви. И ви позволяват да докоснете същността на автора им. Моментът всъщност е повече от интимен.

И точно заради сложността на тези изживявания, реших, че се нуждаем от малко предимство, да сме една крачка напред. И попитах Гергана Попова какви точно кодове и ключове да търсим към нейните „Магични светове“. И най-неочаквано за мен, тя се нае да ми разтълкува какви знаци и символи е вложила в заглавната за изложбата творба.

И така, какво ни разкриват „Магични светове“:

Първото впечатление от картината носи и основните характеристики на цялостното творчество на Гергана. Цветовете са ярки, агресивни, композицията е наситена и сложна, има силна фигуративност и подчертана символика.

„Магични светове“, автор Гергана Попова

Какво обаче трябва да разчетем, за да сме наясно с магията на Гергана Попова?

„Обърнете внимание на левия ъгъл горе. Там ще видите женска фигура. Това е една дама във вихър, с развети коси и доминиращи в червено ръкави“, повежда ни в разчитането на знаците Гери. „Още от времето на прабългарите, червеното е символ на здраве, стабилност, помага срещу магии и лоши очи, затова те задължително са повивали първородното дете в червени кърпи. По-късно този обичай се пренася и до днес е останал при сватбите в някои краища на България. Носията на булката се покрива с червено було“, продължава увлекателно да разказва художничката. „На границата с Македония и днес все още имат ритуали, които са свързани с болест и болен човек. Там го обличат в червена риза, трябва да преспи две вечери с нея и после идва девойка, която е все още девствена, тя танцува с червената риза, за да предаде жизнена енергия на болния и той да оздравее“, разяснява обичаите Гери.

И продължава да тълкува за нас картината си. „На фрагмента по-долу, под дамата с червената риза, съм сложила друга жена, тя носи маска от цветя и е дълбоко вглъбена. Назад във времето, такава маска от кожа и допълнително украсена с живи зветя, са използвали  народните български лечители. И това е свързано с вроденото желание на човека да оздравее и да е добре“, обяснява символиката Гергана Попова.

И допълва: „В картината съм използвала много жълто, зелено и синьо като цветове. Синьото символизира небето, водата, но и жизнената енергия на човека. Зеленото пък означава преобразуване, придаване на енергия за нов живот.“

Гергана тълкува и друг важен ключ към разбирането на картината „Магични светове“: „Обърнете внимание на централната позиция, но долу, в ниското, под композицията на главата. Там ще откриете фигура със стилизирани криле. Поставих и едни стълби, които носят основния смисъл. Назад във вековете така са правили покръставнето. Обличат бели дрехи, изкачват се по мраморни стълби и се пречистват. Добиват нова енергия. Наричат ги Ангелски стълби и те носят значението на преход и трансформация. Преминаване от една позиция в друга. По своему това е и молитва за оздравяване“, посвещава ни в тълкуванията Гергана.

И продължава: „Веднага вдясно виждате една маска. Нарисувала съм я по древните образци. Правили са я най-често от дърво и я наричали маска на смъртта. Поставяли я върху лицето на болния човек, за да изплашат смъртта и тя да избяга от него“, помага ни да разчетем древните символи художничката.

След това насочва вниманието ни към горния десен фрагмент от картината. Там намираме отново жена, загърната в червено. Тя има за цел да усили енергията, която картината излъчва. Това е отдаване на още кръв и сила, стимулиращи преминаването в друго състояние и път към изцелението.

Но разговорът, който поведохме с картината на Гергана Попова „Магични светове“ не спира до тук. „В композицията виждате много ромбове. Те са един от основните космически знаци, наричат се „небесна консетнурка“. Българите сме го използвали в древността. Това е основен символ на Тангра, нашият върховен бог. По-късно е главен символ на управляващите прабългарски  фамилии – срещаме го при Кубрат например. Пренесен днес, този знак е символ на разпятие – в смисъл на молитва“, обяснява значенията, които е вложила художничката.

„Магични светове“ всъщност е молитва. Картината е дълбоко лична. „Това е моето изконно желание отново да оздравея, затова е автобиографична картина, едно послание за здраве“, разкрива основното значение на произведението Гергана.

„Централният образ е една магьосница, лисиците също са символ на древна магия. Чрез  тях търся магическата намеса на природата, за да заживея по-добре. Защото в момента не се чувствам добре в кожата си, след всичко преживяно по време на изолацията и пандемията“, обобщава Гергана Попова.

От разказаното разбираме, че изложбата „Магични светове“ е дълбоко и лично откровение. И отваря вратата към най-съкровените преживявания на автора.

И както прави само истинското изкуство, оголва и вади наяве пред публиката най-болезнените, но и животворни преживявания на творческата душевност.

Експозицията на Гергана Попова ни поставя в центъра на най-съкровените й желания, това е личната й молитва, нейното заклинание срещу „болестта на съвременното човешко съзнание“, художествена вселена, изпълнена с много светове и сложни символи.

Но пътешествието си заслужава. Защото, най-отгоре, след ужаса на реалността и катаклизмите на екзистенца, се възправят светлината и надеждата. И Гергана Попова се уповава безрезервно на тях. Можете веднага да го видите в цветовете, формите и внушенията на „Магични светове“.

В арт залата на Тотал Спорт до 30 май. Елате! Това духовно преживяване не трябва да пропускате. Както и предстоящия на 16 май, отново на същото място, концерт, в който напълно ще разкриете артистичните приображения на Гергана Попова, която е и прекрасна джаз певица.

На пианото ще е виртуозният маестро Станислав Арабаджиев. Доброто настроение и удоволствието да подариш на душата си чисто духовно преживяване с истинско изкуство са безценни.

 

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...