Новини от Пловдив » Важно » Древна „мъртва“ галактика не пасва на сегашните модели на ранната Вселена
Важно Суматоха

Древна „мъртва“ галактика не пасва на сегашните модели на ранната Вселена

Астрономи откриха най-старата известна „мъртва“ галактика при последните наблюдения от космическия телескоп James Webb (JWST). Тази галактика, изглежда, е предизвикателство за сегашните модели на ранната Вселена.

Новооткритата галактика, наречена JADES-GS-z7-01-QU, е спряла да формира звезди преди повече от 13 милиарда години, когато Вселената е била само на 700 милиона години. Астрономите обаче са озадачени от внезапното спиране на звездообразуването в галактиката, защото по това време прахът и газът, необходими за образуването на звезди, са били в изобилие във Вселената.

„Първите няколкостотин милиона години от съществуването на Вселената са били много активна фаза, в която много газови облаци са се свивали, за да образуват нови звезди – казва Тобиас Лузър, водещ автор на изследването от Университета в Кеймбридж, цитиран от Space.com. – Галактиките се нуждаят от богати запаси от газ, за да образуват нови звезди, а ранната Вселена е била като шведска маса, в която всичко се яде.“

Данните от JWST Advanced Deep Survey (JADES) показват, че в галактиката най-вероятно е имало

бърз изблик на звездообразуване,

който е продължил между 30 и 90 милиона години, а след това е спрял внезапно между 10 и 20 милиона години преди момента, наблюдаван от JWST, се казва в изявлението.

Мъртви галактики – такива, които вече не образуват звезди – са наблюдавани в ранната Вселена и преди, но JADES-GS-z7-01-QU е най-старата такава галактика, регистрирана само 700 милиона години след Големия взрив, който е формирал Вселената преди 13,8 милиарда години. Освен това тя е много по-малка от други спящи галактики, наблюдавани преди това в ранната Вселена – предимство на подобрената чувствителност на JWST, който може да открива по-малки и по-слаби галактики.

„Досега, за да разберем ранната Вселена, използвахме модели, базирани на съвременната Вселена“, казва Роберто Майолино, съавтор на изследването от Университета в Кеймбридж. „Но сега, когато можем да видим много по-назад във времето и да наблюдаваме, че звездообразуването в тази галактика е угаснало толкова бързо, може би ще се наложи да преразгледаме моделите, основани на съвременната Вселена.“

Последните наблюдения на JADES-GS-z7-01-QU са най-дълбокият поглед към далечната вселена, направен досега от JWST. Бързият изблик на звездообразуване, наблюдаван в галактиката, може да е

изчерпал резервоара на галактиката от прах и газ,

от които се образуват нови звезди.

„Изглежда, че всичко се случва по-бързо и по-драматично в ранната Вселена, а това може да включва и галактики, които преминават от фаза на звездообразуване към фаза на покой или затишие“, казва Лузър в изявлението си.

Предвид факта, че астрономите все още не са сигурни защо точно е спряло образуването на звезди в галактиката – или дали галактиката някога се е върнала към живот – те планират да открият по-голям брой стари галактики, за да помогнат да се сглоби галактичната еволюция в ранната Вселена и да се създадат по-точни модели на този период от време./ПловдивПрес

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

• Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%