Новини от Пловдив » Култура » Не забравяй » Как се провали мечтата Пловдив да стане международен център на авиацията
Не забравяй Пловдив Пловдив Важно Пловдив! Посоки

Как се провали мечтата Пловдив да стане международен център на авиацията

  • Първата авиолиния у нас София-Русе-Варна била открита тържествена на летището в Божурище пез 1927 г.
  • По същото време се работи по изграждането на летище в Пловдив
  • Международен мошеник обещал да превърне Пловдив в международен център за туристически и въздушен транспорт

 


Владимир БАЛЧЕВ продължава в Plovdiv-press.bg своята авторска рубрика „Не забравяй, Пловдив!“, в която разказва важни и интересни моменти от историята на града ни, както и истории за бележити пловдивчани и гости на Пловдив. Всички статиии са плод на изследователската дейност и задълбочените проучвания на Владо Балчев през годините в архивите и в множество чужди библиотеки. Днес Владо Балчев разказва за историята на пловдивското летище и провалената мечта Пловдив да се превърне в център на авиацията.


На 6 ноември 1927 г. вестник „Илюстрована седмица” помества интересна новина: „На 25 октомврий се откри първата въздушна линия в България: София – Русе – Варна в присъствието на министъра на железниците, пощите и въздухоплаването г. К. Георгиев, г. генерал Лазаров, кмета на София г. Вл. Вазов и др. Митрополит Стефан извърши водосвета след което стана кръщаването на двата аероплана. Аероплан Б-Буна бе кръстен от от госпожа Георгиева със следния стих: „Лети Лястовице! Когато Божията десница те поведе из лазурите неесни…”

Откриване на първата въздушна линия в България. „Илюстрована седмица”, бр. 254, 6 ноември 1927, с.

Вторият аероплан бе кръстен от госпожа Ляпчева така:

„Твойто име е Сокол! Щастлив си ти, Соколе!”

След това първият аероплан отлетя за Варна придружен от няколко аероплана от летателния отдел при Дирекцията на въздухоплаването. Преди това бяха направени няколко демонстративни летения”.

Кръстницата на единия аероплан госпожа и министър Георгиева, министър К. Георгиев, ген. Лазаров, кметът на София г. Вазов и др., фотографирани при тримоторния „Юнкерс” преди излитането му. „Илюстрована седмица”, бр. 254, 6 ноември 1927 г.

За разлика от София, в Пловдив се говори за полет в небесата още от 1912 г. Тогава в търговското отделение на Окръжния съд в Пловдив е регистрирано Акционерно дружество „Аероплан”. Пиер Вевес, прокурист в Съединени тютюневи фабрики, бързо спечелил съмишленици. Пловдивското поле – твърди Вевес – е дар от бога за въздушния транспорт.

Първите пътници: г. Димо Казасов председател на дружествово на столичните журналисти, госпожица Сапунова и г. Ст Танев, главен редактор на в. „Утро”. „Илюстрована седмица”, бр. 254, 6 ноември 1927, с. 1.

Пловдив е на пътя между Европа и Азия с чудесен климат. Пловдив може да се превърне в международен център за туристически и въздушен транспорт. За целта най-напред да се изгради модерно летище.

За кратко време се появили 13 акционери. Наистина мащабен зами­съл, но за да се осъществи този проект, трябвало да се намерят пари и то много пари. Събраните 40 000 златни лева, макар и до­бър капитал, не били достатъч­ни. Затова през октомври 1912 г. акционерите решили да уве­личат вноските. После започнала Бълканската война. След войната дружество „Аероплан” изведнъж изчезнало.

Пловдив – поглед от въздуха, 1927 г. Държавен архив – Пловдив

Впоследствие се оказва, че този, който разпалил мечтите за завладяването въздушното пространство, просто бил мошеник, който прибрал доста голяма сума. Така била провалена мечтата Пловдив да стане международен център на авиацията

Уставът на Акционерно дружество „Аероплан”, 1911 г.

През 1927 г. било определено мястото на бъдещото летище в Пловдив. Аеродрумът трябвало да се изгради южно от отдавна изчезналото Лаут тепе. Сега е трудно да се посочи ориентир, тъй като в наше време цялото пространство източно от шосето за Асеновград е заето от жилищните сгради на район „Тракия”. Казано по-простичко: летището било южно от Лаут тепе. Самото Лаут тепе било южно от селищната могила Ясъ тепе, а могилата Ясъ тепе била южно от сегашния Аграрен университет.

Летището в Пловдив било открито през лятото на1932 г. Държавен архив – Пловдив

Строителството се забавило, защото от столицата искали Пловдивската община да предостави нови терени. Само че общината нямала свободни места. Нейна собственост били оризищата до Лаут тепе, но точно тези оризища носели добри приходи на общината.

Аеродрумът на Пловдив бил открит чак през 1932 г. Тук кацали не само пътнически, но и товарни самолети.

Летището по време на тържествено откриване. Държавен архив – Пловдив

Откриване на първата въздушна линия в България. „Илюстрована седмица”, бр. 254, 6 ноември 1927, с. 1.

Кметът на Пловдив Божидар Здравков на летището през 1934 г.

Летището в Пловдив през 1952 г.
ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...