Новината за трагичният инцидент на авиобаза „Граф Игнатиево“ стигна и в парламента.
Учебно-тренировъчният самолет L-39 е на въоръжение в България от 1994 г. Тогава България получи от Чехословакия 36 самолета, като през 2014 г. от тях останаха да летят само 6, които претърпяха ремонт в българския военнопромишлен комплекс.
През 2022 година България сключи рамково споразумение с вече чешка корпорация за ремонт на две машини, които бяха успешно ремонтирани. През 2024 година беше сключено ново споразумение за останалите машини, които са базирани в учебната база в Долна Митрополия.
Според източници на БНТ, самолетът е изпълнявал сложна маневра на пределно ниска височина. Не се е включил катапулта, респективно и парашутната система не е задействана. Може да е настъпила авария в бордовата система, в авиониката. Може самият летец, който е управлявал машината да е получил някакъв здравословен проблем.
От друга страна, пък самолетите, които са предвидени да участват в авиошоуто, са ремонтирани и техния летателен ресурс след ремонта в Чехия е увеличен на 7 години и половина и на практика те са съвременни учебно-тренировъчни машини. Може би и метеорологичните условия са повлияли за инцидента, но засега това са само хипотези.
Разследващите тепърва ще установяват какво точно се е случило. При едни такива катастрофи се взимат и показанията на черната кутия на летателните апарати, които отчитат височината на полета, скоростта на полета, действията на пилотите. В черната кутия се записва цялата комуникация между летателния състав и наземните екипи, които контролират полета.
Aero L-39 Albatros е реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти, той е летял и на бойни мисии.
Проектиран е през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín – тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършва първия си полет на 4 ноември 1968 г. и става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с реактивен двигател.
Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. Година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор като предпочитана от тях машина за тренировъчни полети, информира Нова телевизия.
През 90-те години на миналия век той става популярен и сред операторите на граждански полети. До края на века повече от 2800 L-39 обслужват над 30 военновъздушни сили.
Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, като поръчките намаляват значително след края на Студената война. През юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на пазара на L-39NG – подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено.
/ПловдивПрес
Още новини по темата
Прокуратурата започна разследване за падналия самолет над Графа
МО потвърди за падналия самолет над Граф Игнатиево, отменят авиошоуто
Двама пилоти са загинали в учебния L–39 ZA край в Граф Игнатиево
Извънредно! Самолет се разби край Граф Игнатиево