Новини от Пловдив » Бизнес » Практически указания: Как да развалим договора с мобилния оператор, ако не сме доволни от услугата
Бизнес България Важно Мнения Пловдив Пловдив Важно Портфейл Посоки Разбор

Практически указания: Как да развалим договора с мобилния оператор, ако не сме доволни от услугата

телефон

Не сме доволни от мобилния оператор, но не знаем как да се отървем и да потърсим по-добра услуга и условия?

Практиката показва, че хиляди потребители са в плен на т. нар. монополисти, но се чувстват в капан от описаните куп неустойки, административни бариери и условия, изписани с малки букви в договора, които по правило повечето хора не четат.

Има обаче прецедент, който показва, че ако имаш воля, очи за дребния шрифт и добри юристи, можеш по всяко време да защитиш правата си. Пресен пример за това е случаят с пловдивския бизнесмен Димитър Консулов, който наскоро разтрогна с Виваком и се върна при А1, при това без да плати никакви неустойки, запазвайки честта на потребителите.

ПловдивПрес писа по темата, като Консулов даде интервю пред медията ни. Дни по-късно Комисията за защита на потребителите забрани на операторите да начисляват допълнителни такси за предсрочно прекратяване на договори от физически лица, вероятно предстои това да бъде направено и за юридическите.

Искам да помогна и на други потребители, ако са недоволни да излязат от капана на операторите, коментира Димитър Консулов, който е собственик и управител на Фабрика за майонеза „Краси” – лидер на пазара у нас вече 30 години. От 2004 г. управлява „Бутилираща компания Хисар“, като с нея  притежава 35 годишни концесии за над 70 млн. литра минерална вода в региона на гр. Хисар. В предприятията, които менажира, се трудят 330 служители и работници, като от 185 от тях са заети във Фабрика за майонеза „Краси”.

Предисторията

Заради конфликт с мениджър на средно ниво в А1, Димитър Консулов мести телефоните на целия си бизнес във Виваком, но само след няколко седмици разбира, че услугата е значително по-лоша от предходния оператор и тогава започват мъките.

Предприел серия от разговори с представители на новия оператор – Виваком, като ги помолил да подобрят качеството на услугата. Безуспешно. След това пристъпил към крайния вариант – прекратяване на договора, в който неустойките обаче възлизали на десетки хиляди левове.

Случаят е абсолютен прецедент у нас. Първоначално от „Виваком“ настояваха за неустойка в размер на 80 000 лева, обясни бизнесменът пред ПловдивПрес.

Исканата сума е за предсрочно прекратяване на корпоративен договор, който касае 240  мобилни телефони на служители и работници от три компании, юридически представители и т. н., при това поради една единствена причина – лошо покритие и лоша телефонна и интернет връзка!

Консулов реагира остро, след като е възмутен от ниското качество на предоставяната услуга (слаб обхват на мобилната телефония), която на определени точки в производствените халета, офисите, домовете и дори на околовръстния път на Пловдив, реално липсва. Сигналите и оплакванията продължават половин година, но без резултат. Бизнесменът подава и официална жалба, но повече от 2 месеца „Виваком“ от не дават отговор.

Затова сяда и почва да чете и препрочита договора „като Отче наш“. И там намира вратичките за потребителите, след което пристъпва към действие с помощта на юридическите си съветници.

Първа пролука: Разваляне и Прекратяване – съществени разлики за много пари

Има съществена разлика между „разваляне“ и „прекратяване“, защото в договора обикновено пише, че неустойките се дължат „при прекратяване на договора“, обяснява Димитър Консулов.

При неспазване на задълженията по договора отсрещната страна има право да „развали договора“, при което не се дължат неустойки, подчертава бизнесменът. Това е записано в самия договор!

Втора пролука: 24/7 трябва да имат непрекъснатост на услугата

В случая на Консулов в договора е записано, че може да се развали със 7-дневно предизвестие, като има вратичка виновната страна да си поправи грешките, в случая като подобри услугата.

В резултат на това Консулов пуска предизвестие за разваляне на договора, поради лошото качество на услугата.

Бизнесменът чака 7 дни да си подобрят услугата, но това не се случва.

Димитър Консулов се презастрахова, като пуска втора жалба до Виваком и до КРС, към които прикрепва скрийншот (снимки от дисплея на телефона), че няма мобилна връзка, че е слаба, че е търсен от десетки номера, а той не е бил във връзка, въпреки че си е в офиса в Пловдив, примерно и т. н. „По едно време беше страшно, имах по 20 пропуснати повиквания на ден, а аз имам поне 80 обаждания и все по работа. Не мога да си позволя да изпусна една четвърт от тях“, обяснява собственикът на фабриката за майонеза „Краси“.

В договора е записано, че оператора 24/7 трябва да имат непрекъснатост на услугата, а те не могат да изпълнят това условие, което е достатъчно, за да се развали договора по вина на доставчика.

Трета пролука – промяна на Общите условия

В договора на Виваком пише, че ако абонатът не приема промяната в общите условия, той има право да прекрати договора. „Тоест при първа промяна на общите условия, при които си подписал договора, ти имаш право да скъсаш с тях и не им дължиш нищо“, обяснява Димитър Консулов.

В кабинета ми на бул. „Дунав“ във фабриката за майонеза „Краси“ нямах обхват. Е, в широкия център на Пловдив да нямаш мобилен обхват е истинско безобразие, възмущава се Консулов.

Когато пуснах втората жалба, се позовавах на Закона за защита на потребителите, според който са са длъжни в 30-дневен срок да ми отговорят, а те мълчат. Затова, след като изтече и този последен 30-дневен срок, аз предприех мерки и прекратих договора. Едва след това те ми писаха надълго и нашироко, от което стана ясно, че искат около 80 хил. лева неустойки.

Но дори и в това писмо те неглижираха своите общи условия и условията, записани в договора за непрекъснатост на услугите 24/7.

Тоест те самите не си спазват записаните от тях правила и в писмото ми го потвърждават, като наред с това искат някаква нечовешка неустойка. Освен това в последните фактури, които ми изпратиха, те продължават да начисляват неустойки на телефоните, които не са при тях, отделно начисляват пълни месечни такси на предоставените от тях номера, които аз „оставих“ и предупредих изрично, че повече не ползвам. Тоест те извършиха юридическа и счетоводна глупост, защото на практика те не зачитат развалянето на договора, което аз съм направил вече, изумен е Консулов. И подчертава, че е развалил договора, базирайки се изцяло на предоставените от мобилния оператор точки в договора и Общите условия за потребителите.

Протегната и отхвърлена ръка

Въпреки лошата услуга и последвалото още по-лошо отношение, аз бях изключително добронамерен, като им отправих предложение да се разделим с добро, като им изплатя все пак 15-20 хил. лева, затова че ги напускам предсрочно и отивам при друг оператор. Предупредих ги, че ако настояват да ходим по съдилища и не се съобразяват със собствените си клаузи в собствените си договори, аз също ще бъда некоректен и ще разтръбя как са се отнесли с мен и ще помогна на всеки техен клиент как да избяга най-лесно от тях без да плаща неустойки, връща се назад Консулов.

Законът и съдебната практика: Виновният няма право на неустойки

Още повече, че в Закона да задълженията и договорите е записано, че когато лицето, което не изпълнява услугите, с които се е ангажирало по договор, то няма право на никакви неустойки, ако отсрещната страна развали договора, подчертава бизнесменът. Тоест виновният няма право на никакви съдебни неустойки, това е съдебната практика, дори в договора да е записано друго!

В България малките букви, в договорите и общите условия, се използват от по-големите да мачкат по-малките. Човешките и бизнес отношенията изобщо не трябва да допускат това! Бизнес партньорството означава и двете страни да работят една с друга, в общ интерес. Когато едната страна не зачита интереса на другата – това е феодализъм, а тези етапи в човешката история са минали отдавна. Ако някой в България си мисли, че в днешно време може да бъде феодал – объркал се е, коментира Димитър Консулов.

ПловдивПрес е готов да предостави думата на засегнатите страни, както и на експерти в помощ на потребителите.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...