- Чистотата в държавата не се постига с Ленински съботници, както и да се наричат те в различните времена, а с дългосрочни програми, базирани на силна икономика и интелигентна организация
Георги ПЕТРОВ, Седмичен цикъл
Суетата ражда показността. Показността като благодарна и благородна дъщеря, подхранва суетата. Прочел съм го на времето в книга със заглавие „Мъдростта на вековете“. Като продължение, когато суетата и показността се впрегнат в полза на бизнеса и печалбата, това е реклама. Защо рекламата ни залива логорейно като мръсен поток ежеменутно, не мога да ви кажа.
То имаше време, когато у нас рекламата беше екзотика, защото не само нямаше какво да се конкурира на пазара, но нерядко нямаше и кой знае колко за консумиране. Тогава логорейно рекламирахме идеологията си. В тази обстановка в тогавашния журналистически фолклор се разнасяше каламбур, представящ се за първата нашенска реклама. Било е времето, „когато светът си събуваше потурите“ по Хайтов. Двама братя дюлгерчета, обути в новопоявилите се гумени цървули „Бакиш“ работят на висок строеж в столицата. Единият пада от скелето и… Малкият брат обяснява:
“Бате падна от най-високо скеле, отиде си, от него папер/частица от нещо съвсем разнищено/не остана, а на цървулите „Бакиш“ нищо им няма“. Реклама!
Мъката по загубата на родственика е напълно игнорирана, важна е здравината на цървулите.
Да сте чули в подгизващите ни денонощно реклами на лекарства и хранителни добавки, продаващи се без лекарска рецепта, нещо за страничните ефекти на тези лекарства? Няма. Това, което цели рекамата, няма кой знае колко общо със здравето на пациента и клиента, въпреки че изобилно му ги обещава.
По инициатива на една от големите телевизии у нас, в днещното ни време е нормално корените й да са в чужбина, и тази година в един ден чистихме България заедно. Похвално, грижа за чистотата е. Униформени тениски с логото на инициативата за всички. Похвално, казват, че е възпитаващо. Изобилие от медийни репортажи, отразяващи деня. Нормално, все пак медия е инициаторът.
Но и за незапознатия с тънкостите на медийната кухня е видно, че трудно се намира истински въсторжен събеседник за пред камерата и микрофона. Обикновено и тук суетата идва на помощ. Иначе, казано е да участваме, участваме. Чисота е това, каква ти тук суета. Е, ако ни покажат по телевизията, ще има с какво да се гъбаркаме в службата.
Никак не са случайни и аналогиите с някогашните Ленински съботници. В онези времена плановостта претендираше, че е направила рекламата на стоки и услуги ненужна. Но точно тази идеология беше подложена на силни конкурентни атаки от Запада, преситен от конкуриращи се стоки за потребление. Ленинският съботник беше смятан за едно от най-силните ни оръъжия в тази идеологическа борба, но и при него ентусиазмът беше имиитиран по различни начини. Един хитрец от кръга на моите познати твърдеше, че си скирвал в храстите атрактивна купчинка боклук за телевизионния репортаж от съботника на следващата година. Ако това е вярно, той ще да е разбрал силата на показността в инициативата, чииито основни цели рядко и съвсем частично се съдържат в заглавието й.
Ще бъде най-малкото нечестно да отричаме ползите от току що отминалата акция за тази година на инициативата на една от големите ни телевизии. Но ще бъде и непростимо наивно, ако си помислим, че с поредните й повторения през годините България ще бъде изчистена. Обикновия човек не се възторгва особено, защото не дни, часове след прононсираното почистване пак не е чисто.
Чистотата в държавата не се постига с Ленински съботници, както и да се наричат те в различните времена, а с дългосрочни програми, базирани на силна икономика и интелигентна организация. На доста места по света това е направено. С каква мотивация гражданинът ще събира фасовете и хартийките и ще пази чистота по улица от десетилетия осеяна с дупки и ровове!
Суетата и показността, изглежда че Бог ги е премесил в калта, от която е създал праотеца ни. Истината, от която в рекламите папер не е останал, трябва сами да си я търсим. Бате падна от най-високото, от него папер не остана, на цървулите „Бакиш“ нищо им няма.
Една от големите телевизии у нас ни организира и тази година да изчистим България заедно. Чистихме. На боклуците в по-голямата част от България, където телевизионните камери не стъпват, нищо им няма./ПП