Въглеродният отпечатък намаля с 34%, показва 6-я доклад за устойчиво развитие на компанията
През 2023 г. BILLA България произведе 3.9 млн. кВч електроенергия от собствени фотоволтаични инсталации. Това се равнява на средногодишното потребление на повече от 1 000 домакинства. Ръстът в производството в сравнение с 2022 г., когато бяха произведени 32 641 кВч, е над 100 пъти. Този впечатляващ резултат беше постигнат благодарение на инвестиции от над 3.2 млн. лв. в осигуряване на чиста енергия за магазините и логистичната база на BILLA. Така, към края на 2023 г., над 10% от потреблението на първата международна ритейл веригата в България е от собствени ВЕИ системи.
Благодарение на инвестициите във ВЕИ системи, в подобряване на енергийната ефективност, във въвеждане на СО2 базирани охладителни системи и на високоефективни ОВК решения, въглеродните емисии от дейността на BILLA през 2023 г. са с 34% по-малко в сравнение с 2012 г. Спадът е особено впечатляващ при въглеродните емисии от хладилни агрегати. За изминалата година беше регистрирано намаление от 43% в сравнение с 2022 г. и от цели 78% спрямо 2012 г. Това са важни стъпки към постигането на амбициозните цели за ограничаване на парниковите емисии с 30% до 2030 г., спрямо нивата от 2019 г., и постигането на пълна климатична неутралност до 2040 г.
Това са някои от акцентите от шестия Доклад за Устойчиво развитие на BILLA България. Той обхваща периода 01 януари – 31 декември 2023 г. и е създаден на базата на доброволните GRI 2021 Standards и е съобразен с Директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта, CSRD, на ЕС.
60% по-малко хартия за етикети
Важна част от политиките за устойчивост на компанията, наред с повишаването на енергийната ефективност и използването на „зелено“ електричество, е и опазването на природните ресурси. През 2023 година успешно приключи проектът за замяна на хартиените етикети с дигитални. Благодарение на тази инвестиция от над 15 милиона лева, потреблението на хартия за етикети в магазините беше редуцирано с 60%. Друг важен ефект е и подобреното клиентско изживяване, тъй като електронните етикети се управляват централно и така се намалява възможността за грешка.
По отношение на опазването на ресурсите, BILLA стартира и програма за въвеждане на „умни“ системи за управление на водата, които за базирани на IoT технологии. Плановете на компанията са до 2027 г. всички магазини да са оборудвани с иновативната технология и така да бъдат спестени минимум 15% от използваната вода на годишна база.
Инвестиции за близо 60 милиона лева
През изминалата година общият обем на инвестициите на BILLA България е от над 59 милиона лева. Освен в устойчивост, тези средства са използвани за експанзията на веригата и за подобряване на клиентското изживяване. През изминалата година бяха отворени 11 нови магазина, а 14 преминаха различно ниво на реновация. Благодарение на активното разширение на филиалната мрежа, към края на 2023 г. BILLA e търговската верига с най-голям брой магазини в България – 158 към декември 2023 г. и 161 към октомври 2024 г. Тези магазини са разположени в 50 града като 5 от тях са нови за компанията.
Откриването на нови филиали доведе и до ръст на заетите в компанията. Бяха открити над 250 нови работни места и така служителите на BILLA в България към края на миналата година са повече от 5 100.
Социалният фонд на BILLA дари 130 000 лева в подкрепа на 67 служители
През 2023 г. BILLA България подкрепи с почти 400 000 лева и важни социални каузи. Близо 70 служители и техните семейства бяха подкрепени със 130 000 лева от социалния фонд на компанията. Той съществува от близо 10 години като над 80% от служителите отделят от заплатата си и така подкрепят колеги, които срещат различни затруднения в живота си – здравословни, финансови и т.н. От създаването му до момента са подкрепени около 600 колеги и техните семейства, като дарената сума надхвърля 800 000 лв.
През изминалата година BILLA продължи да подкрепя и свои дългогодишни партньори от НПО сектора. Компанията вложи близо 250 хил. лв. за дарения и спонсорства на важни социални инициативи, организирани от фондациите „Искам бебе“ и „Конкордия“, Съюза на слепите, SOS детски селища и Български червен кръст.
Във връзка с издаването на шестия Доклад за устойчиво развитие на BILLA България, изпълнителният директор на компанията Вигинтас Шапокас заяви: „Ние в BILLA България уверено сме поели по пътя на промяната към по-устойчив и отговорен начин на правене на бизнес и на живот. През последните години компанията ни е един от двигателите на тази промяна. От над 10 години отчитаме постиженията ни по отношение на устойчивостта и се гордеем, че с всяко издание на Доклада ни резултатите са все по-добри. Нещо повече – компанията ни има изключително амбициозни цели и аз съм уверен, че ще ги постигнем.“