Скандални данни с отчетите на пробега на градските автобуси в Пловдив изнесоха зам.-кметът по транспорта Ерол Садъков и новата шефка на ОП „Организация и контрол на транспорта“ Венета Райнова. Те представиха копия на хартиени отчети за пробег на автобуси, като данните са били манипулирани. Според Райнова в ОКТ са надписвали километри на едни превозвачи, а на други са били намалявани.
„В годините се е създало впечатление, че това дружество е стояло на тъмно. В момента, в който ние дойдохме, заявихме, че нашите действия ще бъдат прозрачни. Има няколко притеснителни факта за непрофесионално поведение и има съмнения за огромни нередности“, каза в началото зам.-кмета Ерол Садъков.
Венета Райнова, която от 2 седмици е директор на ОКТ, а преди това няколко месеца бе финансов контрольор в предприятието, коментира разминаването в отчета на километрите, по които се изплащат компенсациите на превозвачите. „Отчетите се пишат на ръка, задраскват се с коректор, променят цифри и числа, за втори, трети, четвърти път се променят. На някои превозвачи километрите са намалявани, на други са надписвани за смветка на останалите, въпреки справките, които получаваме и от самите превозвачи. Като финансов контрольор от август първия път отказах да подпиша изплащането, но въпреки това компенсациите са платени. Втория път пак имаше поправки. Данните са качени в системата и са разплатени и финнасите са стигнавли до самите превозвачи“ – заяви Райнова.
По думите й, на част от превозвачите километрите са вдигнати, за да стигнат определен процент, а на други са намалени, за да спаднат под определен процент.
„Ние работим по система за броене на километри, но данните са написани на ръка“, допълни Райнова. Тя даде пример със справки за месец юли, когато „Хеброс бус“ отчита 14 700 км, а в ОКТ са отчетени 23 500 км. „Това ни дава Общината – с 10 000 километра над това, което те сами са си дали. „Меритранс 2017″ отчита пробег 15 153 км, в ОКТ са занижени и са отчетени 14 200 км. Данните са били коригирани на ръка“, обяви тя.
Коментира още, че промяната на цифрите била правена в ОКТ. Райнова съобщи, че екип от 9 души следи джипиесите, отделно има 2 контрольори, счетоводители и чак накрая директорът разписва. „Всички те трябва да положат подписи за истинността на тези данни.След това информацията се качва в Система за финансово управление и контрол (СФУК) с фактури, които трябва да бъдат разплатени към превозвачите. Аз исках някой да ми разясни защо са направени тези поправки, никой не го направи и аз отказах да подпиша тези плащания. Въпреки това бяха направени“, обясни новата шефка на ОКТ. Тя добави, че в повечето пъти неизпълненията са на едни и същи фирми, които не могат да си покрият процентите на изпълнение на курсовете и при тях тенденциозно се наблюдава завишаване на курсовете. При други фирми, където се наблюдава покриване на курсове и достигат необходимите проценти, винаги има занижаване на километрите, които са подадени.
Веднага след встъпването в длъжност на Садъков и Райнова по тяхна инициатива в автобусите от градския транспорт са сложени допълнителни GPS-и. След като мине 1 месец, ще се направи засичане на данните и ще се установи дали има разминавания.
„Новите джипиеси струват около 3000 лв. на месец, плащат се изцяло от превозвачите, но контролът е в ОКТ. Общината не е натоварена финансово, обясни зам.-кметът Ерол Садъков.
За констатирани нередности в ОП „Паркиране и репатриране“ информира и директорът на предприятието Иван Ганчев. Сред нарушенията , които са ставали на паркингите в „Синя зона“ , са нерегламентирани отношения между служители и граждани, при които гражданите не са плащали скобите за платено паркиране, а служителите са взимали пари на ръка за това. “ При една от проверките, които направих на едната зона, констатирах няколко автомобила, които не са заплатили зона. Попитах екипа, защо не са сложили скоби, не ми дадоха смислено обяснение. Извиках друг екип, който да постави скоба на определена кола. Оказа се, че след час скобата беше свалена и служителите сами са изкарали от джоба си и са заплатили тази скоба, без водачът да присъсктва в автомобила. Веднага четирима служители от паркирането съм освободил. Един екип от скобите съм преместил да работи на паркингите. Затягаме контрола, няма да правим компромиси“, каза Иван Ганчев. В момента се проверяват досиетата на всички пропуски за домуване, включително и на служебните автомобили. Има много иззети талони със съдействието на общинска полиция. Той допълни, че в район „Централен“ са установени най-големите нередности.
Зам.-кметът Ерол Садъков съобщи и за друг голям проблем – изтичането на срока на Генералния план за организация на движението на 25 октомври. „Това е огромен проблем за града. Без този план не можем да променяме маршрутите на автобусите. Савина Петкова и Георги Стоилов не са уведомили писмено общината за изтичащия срок. Имали са време да го удължат, но срокът е пропуснат. Сега трябва да се вземат спешни мерки, за да върви нашата работа по-лесно. Казали сме, че всичко, което правим, ще бъде прозрачно. Пловдивчани заслужават да знаят истината. Изработването на този план отнема между 4 и 6 месеца. На този план срокът е 5 години, има право да се удължи, но нищо не е направено“, добави Садъков. /ПловдивПрес