- Общината разработи комплексна туристическа стратегия за налагането на бранд “Хисаря”
- Развиват ударно спортния туризъм с реновирането на стадиона
- Рехабилитират градския плаж с открит и закрит басейн и тренировъчна зала
- Изграждат зала по борба
- Откриват нов рехабилитационен център
Ива Вълчева: “ Искаме да представим Хисаря като един нов туристически продукт. Защото, освен чистия въздух, освен красивата ни природа, освен историческите и археологически забележителности, които имаме, освен минералните извори, които не са на последно място, имаме и добра географска позиция на общината в центъра на България. Всичко това е една съвкупност, която ние трябва да използваме и да преоткрием Хисаря като топ туристическа дестинация.”
Кметът на Хисаря Ива Вълчева разказва пред Студио „ПловдивПрес“ какво е свършила за първата година от мандата си и върху кои основни приоритети за развитието на града ще работи занапред.
Интервю на Спас Кузов
Госпожо Вълчева, измина една година от началото на Вашия мандат. Направихте ли равносметка? Какво свършихте? Какво не успяхте?
Да, факт е, че измина една година от полагането ми на клетва като кмет на община Хисаря. Нормално е в този период ние да си направим, и аз да си направя ръвносметка досега. Какво сме свършили, какво не сме свършили, какво още има да свършим, какво още имаме да надграждаме. Беше динамична, наситена с много предизвикателства тази една година. Ръвносметката е, че общината ни е с огромен потенциал и ние трябва да усвоим този потенциал.
В момента каква част от него уползотворявате?
Много е трудно в проценти да се каже каква част усвояваме, но аз мисля, че сме под 50%. Защото градът ни е с невероятни дадености. Първо, ние самите не оценяваме къде живеем и какъв ни е стандартът на живот. И второ, не ни познават, знаят ни със старото минало, като туристическа дестинация и балнеокурорт. Ние имаме толкова много дадености, които трябва да покажем и да преоткрием Хисаря.
Още римският император Диоклециан е решил, че тук е райско място. Вие как ще продължите тази традиция?
Ние много добре работим с партньорите си от Археологическия музей на Хисаря и точно това обследваме – историята, културата, потенциала, възможността да надраснем това, което до момента е свършено. От 1882 година нашият град е обявен за балнеокурорт. Но мисля, че това все още не е изчерпано и са необходими много други стъпки, които да се направят на хоризонта, за да излезе Хисаря като един нов продукт. Защото, освен чистия въздух, освен красивата ни природа, освен историческите и археологически забележителности, които имаме и историята, освен минералните извори, които не са на последно място, имаме и добра позиция на общината ни в центъра на България. Всичко това е една съвкупност, която ние трябва да използваме и да излезем напред в страната като туристическа дестинация.
Да, цял свят говори за Карлови Вари, за Баден Баден и т.н., но техните минерални извори не са по-добри от тези на Хисаря.
Да, всичко това е въпрос на реклама, на позиция и на виждане на всяко едно управление. С ръка на сърцето мога да кажа, че досега визията на предходните управления не са работили в тази посока. Ние скоро получихме награда за спа иновация от Европейската спа асоциация, което е едно признание за потенциала на общината ни. Много добре работим и с Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, много добре работим с всички организации, които са в бранша, и това ни е цел номер едно.
Не трябва ли кметът на такъв курорт да е в голямото си разбиране и като мениджър, освен ежедневните проблеми на общината, той да дава голямата принадена стойност на Хисаря?
Да, точно така е. Кметът е водещият. Да, Общинският съвет взима решенията, но кметът и администрацията водят политиката и приоритетите на конкретната община. За мен е важно, освен това как ние виждаме работата ни през тази една година, как и гражданите виждат нашата работа! И как ние през тази една година сме се поставили на пазара и в медийното пространство. Защото за мен е много важно Хисаря да се чува не само с минералната вода, с хубавата база, с цялата история, но и с културния живот, който ние развиваме, с всичко това, което правим, за да вдигнем добавената стоеност на община Хисаря. Ние нямаме само град, имаме и много други населени места, които са с невероятна история и дадености. Старосел например, там, освен един прекрасен комплекс, който дори в момента се разширява, имаме и една тракийска гробница, която е известна не само в България. Тя е световно известна. Но нещата, които ние сме предприели в този мандат, правим постъпки да придобием възможността на разпореждане и стопанисване на този обект. Защото в момента той е държавна собственост.
Тоест Вие искате този обект да се стопаниства от страна на община Хисаря?
Да, в момента правим такива постъпки, ще вкараме да мине и през решение на Общинския съвет. Това е даденост, която общината трябва да стопаниства и да има възможност да кандидатства по проекти за облагородяването и подобряване на инфраструктурата на този обект. И не е само него. Тук говорим за римската гробница в Хисаря, за обект “Хоризонт” в Старосел. Общината трябва да придобива обекти, с които може да си увеличи потенциалът и да има едно сериозно и отговорно управление.
Веднага се сещам за Красново. Там, по времето на соца беше един от най-известните курорти, където ходеха семейства, възрастни хора ходиха да се лекуват?
Да, по времето на соца е имало много такива села и градове, които са били с национална известност. Имаше и много санаториуми, и много бани. Но какво се получава? Някои санаториуми пустеят или са продадени и така си стоят. Баните, които са на разпореждане на определена институция, се рушат. Няма как общината да стопаниства всичко, защото тя няма този финансов капацитет. Но все пак има приоритетни обекти, които трябва общината да ги стопаниства, за да може да повдига добавената стойност на самата община. Като говорим за Старосел и за различни обекти, ние имаме толкова китни, хубави, красиви населени места. Имаме артизложба на открито, както е в Старо Железаре. Имаме Дом на традициите с невероятен самодеен състав, който е към читалището и представя своите демонстрации пред българи, чужденци, пред делегации.
Ето това е важното. То трябва да се обедини в един продукт и не случайно работим върху бранд “Хисаря”. Тази концепция е една от основните линии за развитие на общината, комплексна концепция.
Докъде стигнахте с тази концепция? Вие я обявихте още преди изборите.
В момента сме изяснили напълно концепцията, по която ще работим и от следващата година започваме конкретната работа по отделните задачи. Най-напред искаме да направим едно социологическо проучване в цялата страна дали хората разпознават Хисаря. Как определят града като място за посещение. На това проучване ще стъпим като база и вече ще знаем по кои критерии да работим приоритетно за налагането на бранда “Хисаря”. Така ще разберем къде се намира градът и какво трябва да направим, за да бъде Хисаря преоткрит като туристическа дестинация. От тук ще подобрим и работата с бизнеса на територията на общината, защото това е много важно. Концепцията ни за бранд “Хисаря” е да покажем всички възможности, които имаме като туристическа дестинация и това, че ние сме отворени да посрещаме туристи в различните аспекти в развитието на туризма. Като започнем от културно–исторически туризъм, говорим за еко туризъм, за балнео туризъм, защото ние сме известни със своята минерална вода, но трябва да станем още по-известни! Говорим за спортен туризъм, ние имаме бази, които са изградени, но те трябва да заработят по-ефективно. Визирам нашия градски стадион, който беше изграден по програма. Ние имаме много широко виждане за развитието на спортния туризъм.
Да, професионалните спортни клубове примерно, защо да ходят в Анталия или някъде другаде да се подготвят през зимата, като могат да дойдат тук?
Това е част от бранд “Хисаря”, концепцията, която развиваме. Да подобрим спортния туризъм в община Хисаря. Ще ви кажа точно как го виждаме да стане.
Започнах да говоря за стадиона. Необходимо е да изградим помощно игрище, за да можем да привличаме повече и по-големи отбори да тренират на нашия стадион. Второ, вече имаме задание и проектираме градския плаж, който беше една емблема на града ни в миналото. В градския плаж ще има открит и закрит плувен басейн. Искаме да направим и зала за тренировки. Дори проведохме среща с Армен Назарян, който е световно известен спортист. Той проявява интерес да ни помогне за залата по борба. Тъй като ние имаме традиция в нашата община относно борбата, както и в плуването. Целта е да привличаме младите, за да остават в града ни, като им даваме възможност за оползотворяване на свободното време, както и да се грижат за здравето си като спортуват. Също така имаме възможност да отворим през следващата година и новия ни рехабилитационен център, който вече е изграден и така ще затворим цикъла.
Имаме невероятни бази, където ще отсядат спортистите, бази където ще тренират и място за рехабилитационни програми. Това също е част от концепцията ни за бранд “Хисаря”. Ние трябва да предложим на хората цялостен продукт.
Казахте за градския плаж. Той откога не работи? Вече 10 години?
Да, минаха толкова години. През 2016 мисля, че концесионерът се отказа и до момента е безстопанствен.
Не е ли чудно, толкова частни инвестиции има, частни плажове никнат почти всяка година в Хисаря, а точно градският плаж да пустее? Това не е ли абсурдно?
Чудно е, да! Но управлението е мислило по този начин в предходните години. Аз не случайно казвам, че кметът води политиката и приоритетите на общината си.
За мен това е приоритет, който ние ще развием с конкретна концепция. Защото даденостите ги имаме, но какво от това, че ги имаме, когато никой не ги знае?
А дразните ли се, когато Велинград и велинградчани се кичат с титлата спа столица на България?
Не зная защо трябва да се дразним. Аз не се дразня. Възхищавам се на управлението на тази община. С течение на годините те са съумели. Работа с бизнеса, имали са цел, която преследват и са я постигнали. Нашата цел е същата, но не взаимстваме от тях. Ние имаме дадености, които те нямат. Но мениджърът, както Вие казахте, е бил добър.
Наистина, природните им дадености не са по-добри от тези на Хисаря. Като видя парковете каква красота са, и отсреща Балкана!
Много туристи, с които съм се срещала по различните мероприятия през тази година, идваха при мен да благодарят за невероятното усещане, което са изпитали в нашия град с културните събития, с добре поддържаните ни паркове и с възможността да успеят да си починат пълноценно. И точно това ми казвата: “Аз не знаех, че Хисаря е толкова красив и че има такива дадености!”.
Е, нашата цел е да покажем колко красив е нашият град и да поканим всички да го посетят. Дали ще отседнат по-дълго в хотелите, дали ще дойдат само на една обиколка да разгледат нашите археологически забележителности, дали ще пият от нашата лечебна вода. Нека да дойдат, да видят и да се върнат! Това е най-важно. А за да се върнат, това е работа на общината и бизнеса. Това е нашата задача.
На какво я научиха най-големите летни пожари в общината от двадесет години насам, как намери нов парцел за сграда и така спаси пожарната в града, за отвоюваната обратно от БДЖ мотриса, която от средата на декември отново ще обслужва Хисаря и как смята да реши тежкия проблем с транспорта – гледайте съвсем скоро във втората част от интервюто на кмета Ива Вълчева в Студио „ПловдивПрес“.